Reklama

Spyker dla Antonowa

Holenderski producent luksusowych aut sportowych Spyker Cars postanowił sprzedać swą produkcję dawnemu rosyjskiemu wspólnikowi i skupić się na rozwijaniu Saaba, kupionego w 2010 r.

Publikacja: 24.02.2011 18:05

Spyker dla Antonowa

Foto: Bloomberg

Spyker Cars z Zeewolde w środkowej Holandii, borykający się z rentownością i długami podpisał list intencyjny o sprzedaży niszowej produkcji brytyjskiej firmie CPP Global Holdings za łączną sumę 32 mln euro. Powstanie ona z kwoty 15 mln wypłaconej w chwili kupna, i z zarobionych 17 mln, zależnie od wyników firmy w latach 2011-16 — wyjaśnili Holendrzy.

CPP Global Holdings należy do rosyjskiego biznesmena Władimira Antonowa, który był posiadaczem 32 proc. udziałów w Spykerze.

Transakcja nie obejmuje długu 400 mln euro pożyczonych od Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kupno Saab Automobiles w lutym 2010 r.

„Transakcja pozwoli Spyker Cars NV, która w maju zmieni nazwę, na skupienie się wyłącznie na dzialaności Saaba, z jednoczonym zmniejszeniem długu i poprawieniem zysku operacyjnego dzięki niższym odsetkom i pozbyciu się strat związanych ze Spykerem" — głosi komunikat.

Spyker nigdy nie wypracował zysku od chwili powstania w 2000 r., rocznie sprzedawał średnio po 50 aut, ale w cenie po 200 tys. euro (np. za model CB Aileron). Auta te pojawiały się w filmach z Hollywood, np. „Różowa pantera"‚ czy „Basic Instinct 2".

Reklama
Reklama

„Bez Spykera nie moglibyśmy kupić Saaba, ale działalność Spykera stała się szybko płotką w dużym stawie w wyniku tego" — wyjaśnił w komunikacie szef obu firm Victor Muller uzasadniając słuszność decyzji o sprzedaży. Wpływy ze sprzedaży posłużą na spłacenie prywatnego funduszu inwestycyjnego Mullera Tenaci Capital, który pożyczył pieniądze Spykerowi.

Muller i Antonow prowadzili w przeszłości bliskie i skomplikowane operacje finansowe. Rosjanin pomógł  Spykerowi kupić Saaba od General Motors. Muller twierdzi, że nie miał żadnych udziałów w CPP.

Teraz chce rozkręcić sprzedaż aut Saaba na szybko rosnących i ludnych rynkach krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny). W grudniu Saab zawarł umowę o dystrybucji z CATC z Pekinu. Muller myśli też o powrocie marki Saab do USA.

Szwedzka firma musiała zmniejszać produkcję w związku ze spadkiem popytu z 93 tys. w 2008 r. do 38 756 rok później i do 32 048 w 2010 r. kiedy sprzedała 31 696. Muller szacuje, że Saab zwiększając produkcję do 100-120 tys. w 2012 r. stanie się firmą dochodową.

Spyker Cars z Zeewolde w środkowej Holandii, borykający się z rentownością i długami podpisał list intencyjny o sprzedaży niszowej produkcji brytyjskiej firmie CPP Global Holdings za łączną sumę 32 mln euro. Powstanie ona z kwoty 15 mln wypłaconej w chwili kupna, i z zarobionych 17 mln, zależnie od wyników firmy w latach 2011-16 — wyjaśnili Holendrzy.

CPP Global Holdings należy do rosyjskiego biznesmena Władimira Antonowa, który był posiadaczem 32 proc. udziałów w Spykerze.

Reklama
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama