Eksport aut i części za 17 mld euro

W 2010 roku wartość sprzedaży zagranicznej polskiej motoryzacji była o 8 proc. wyższa niż rok wcześniej

Publikacja: 22.03.2011 03:36

Eksport aut i części za 17 mld euro

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Polscy producenci części dla fabryk samochodów mogą zaliczyć ubiegły rok do udanych. Dzięki nim cała branża motoryzacyjna poprawiła wyniki eksportu. Wartość wyekspediowanych za granicę wszystkich produktów przemysłu motoryzacyjnego – części i akcesoriów, komponentów, gotowych samochodów i silników, przekroczyła 17 mld euro. Według branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl to prawie 8 proc. więcej niż rok wcześniej, choć wyniki ciągnął w dół słabnący eksport samochodów.

Producenci części, których eksport za 2011 rok wyniósł 5,71 mld euro, zyskali na sprzedażowym boomie, jaki trwa na rynkach azjatyckich i amerykańskich. To właśnie tam wysyłane są auta z niemieckich fabryk, które komponenty do produkcji zamawiają w Polsce. Nic dziwnego – według międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan z dziesięciu najszybciej rozwijających się dostawców autokomponentów aż ośmiu ma w Polsce swoje zakłady (BorgWarner, Denso, Bosch, Magna, Delphi, Autoliv, TRW, Tenneco). W rezultacie ubiegłoroczna wartość eksportu części i akcesoriów z Polski była o prawie jedną piątą wyższa niż rok wcześniej. Okazała się zarazem najwyższa w historii.

Z samochodami jest gorzej. Ta część eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest finansowo największa, ale w ubiegłym roku się skurczyła. Co prawda nieznacznie – o niewiele ponad 4 proc. w porównaniu z rokiem 2009, jednak bardzo głębokie spadki – po prawie 18 i 28 proc. – miały miejsce na dwóch najważniejszych rynkach – włoskim i niemieckim.

– Do pozostałych krajów z dziesiątki najważniejszych odbiorców eksport samochodów jednak wzrósł – zaznacza Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Poprawiła się natomiast, w dodatku znacznie, sytuacja producentów silników wysokoprężnych. To trzecia pod względem znaczenia grupa produktowa polskiej branży motoryzacyjnej. W 2010 roku jej eksport wzrósł o ponad 16 proc., do 2 mld euro, a udział w całości ekspediowanej za granicę produkcji sektora skoczył z ok. 0,9 proc. do prawie 12 proc.

Należy zakładać, że w 2011 roku eksport polskiej motoryzacji jeszcze się zwiększy, a wyniki poprawią także polskie fabryki samochodów. Wszystkie trzy – Fiat w Tychach, Opel w Gliwicach i Volkswagen w Poznaniu – zapowiedziały bowiem wzrost produkcji. Przeszło 90 proc. aut, które zjadą z taśm produkcyjnych, zostanie wywiezionych za granicę, głównie do odbiorców w Unii Europejskiej. W lutym produkcja wszystkich aut osobowych i dostawczych była większa od styczniowej o 18 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Polscy producenci części dla fabryk samochodów mogą zaliczyć ubiegły rok do udanych. Dzięki nim cała branża motoryzacyjna poprawiła wyniki eksportu. Wartość wyekspediowanych za granicę wszystkich produktów przemysłu motoryzacyjnego – części i akcesoriów, komponentów, gotowych samochodów i silników, przekroczyła 17 mld euro. Według branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl to prawie 8 proc. więcej niż rok wcześniej, choć wyniki ciągnął w dół słabnący eksport samochodów.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Nowe Abramsy, stare problemy
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polska na celowniku rosyjskich hakerów
Biznes
Raport PIU: bardzo długa lista lęków polskich przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Kolejna „nacjonalizacja” Kremla. Producent alkoholu potępiał wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego