Auta elektryczne nie dla Polaków

Europa zachęca do kupowania aut elektrycznych dopłatami i ulgami w podatkach. Polska nie robi w tym kierunku nic

Aktualizacja: 22.03.2011 20:00 Publikacja: 22.03.2011 15:29

Elektryczny Chevrolet Volt niedługo pojawi się w Europie

Elektryczny Chevrolet Volt niedługo pojawi się w Europie

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów hybrydowych, a od dwóch miesięcy jeżdżą nawet pierwsze egzemplarze seryjnie produkowanych aut elektrycznych. Królują marki japońskie: w hybrydach to głównie toyota i leksus. Z elektrycznych na razie jest tylko mitsubishi iMiEV. Choć wkrótce ma się pojawić jeszcze jeden model: W kwietniu zamówienia na swoje auto elektryczne - bliźniaczy wobec iMiEV model iON - zacznie przyjmować Peugeot Polska.

Ekologia będzie jednak sporo kosztować. O ile auta hybrydowe stają się coraz bardziej dostępne - np. toyotę prius można kupić za nieco ponad 100 tys. zł - o tyle ceny aut elektrycznych szybują w przestworzach.  Mitsubishi i-MiEV kosztuje 161 tys. zł. Z tego powodu użytkownikami pierwszych sprowadzonych do polski egzemplarzy zostały firmy energetyczne, dla których auto jest elementem promocji. Wyjątkiem są dwie sztuki, które trafiły do Wrocławia i Krakowa. Tam z elektrycznego auta zaczęła korzystać wrocławska straż miejska i Biuro Rozwoju Krakowa.

Czy popyt na auta elektryczne może się zwiększyć? Według Kingi Lisowskiej z Mitsubishi Motors Poland, do końca tego roku importer chce znaleźć na iMiEV w sumie setkę nabywców. Z kolei Peugeot zakłada, że w pierwszym okresie odbiorcami będą klienci flotowi: duże firmy i instytucje. - Na razie zakładamy, że zainteresowanym proponowany będzie długoterminowy wynajem ze stawką ok. 2 tys. zł miesięcznie - mówi Xavier Crespin, dyr. ds. marketingu Peugeot Polska. Jeśli jednak zainteresowanie wzrośnie, iON będzie nie tylko wynajmowany, ale także sprzedawany.

Nic jednak nie wskazuje, by ceny samochodów elektrycznych miały spaść. - Pomimo szerokiej oferty pojazdów elektrycznych, hybrydowych i ekologicznych wciąż brak zachęt ze strony rządu do promowania nowoczesnej, ekonomicznej i ekologicznej motoryzacji. Tymczasem posiadamy jeden z najstarszych parków samochodowych, w którym średnia wieku pojazdu wynosi 15 lat - mówi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Jak jest za granicą? W Czechach pojazdy elektryczne, hybrydowe i inne napędzane paliwami alternatywnymi są zwolnione z podatku drogowego. Ale ma to zastosowanie dla aut używanych do celów biznesowych. W Niemczech z rocznego podatku drogowego na 5 lat od pierwszej rejestracji zwolnione są wszystkie auta elektryczne.

Podobnie we Włoszech, gdzie ulgą objęto także auta na gaz LPG i CNG. Ze zwolnień podatkowych korzystają także Holendrzy. Tu pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku rejestracyjnego i z rocznego drogowego, a pozostałe auta - w tym hybrydowe - podlegają zwolnieniom, o ile emitują do 95 g CO2/km w przypadku Diesla i 110 g CO2/km w przypadku silników benzynowych. Zwolnienia podatkowe obowiązują także w Danii, Szwecji czy Irlandii.

Ale to nie wszystko: są jeszcze premie przy zakupie. Np. we Francji nabywcy aut emitujących do 60 g CO2/km mogą skorzystać z bonusu wartego 5 tys. euro, jeśli zachęta nie przekroczy 20 proc. ceny auta. W Wielkiej Brytanii premia dla nabywcy auta elektrycznego wynosi 5 tys. funtów, w Portugalii 5 tys. euro.

Czy polski rząd mógłby wprowadzić takie dopłaty? W obecnej sytuacji gospodarczej jest to mało realne. Z kolei analitycy uważają, że nawet gdyby się pojawiły, na szerszy odzew indywidualnych klientów raczej nie ma jeszcze co liczyć. - Ich siła nabywcza jest niższa niż w Europie Zachodniej, więc rozwój tego rynku w Polsce nie będzie dynamiczny – uważa Vitaly Belskiy, analityk branży motoryzacyjnej we Frost & Sullivan.

Szansę na spadek cen może tymczasem przynieść masowa produkcja baterii. Stanowią one 90 proc. kosztu auta. Obniżki może także przynieść konkurencja samych marek. Ta ostatnia szybko rośnie: elektryczny nissan leaf zdobył europejski tytuł samochodu roku 2011, a z USA na europejskie rynki wkrótce trafi chevrolet volt.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?