Ostry wyścig na rynku baterii. Europa rzuca wyzwanie Chinom

Start-up Northvolt może mocno namieszać w branży ogniw zasilających samochody elektryczne. Firma otrzymała właśnie gigantyczny zastrzyk pieniędzy i rozbuduje moce produkcyjne m.in. z myślą o dostawach dla Volkswagena i BMW.

Publikacja: 16.01.2024 13:44

Ostry wyścig na rynku baterii. Europa rzuca wyzwanie Chinom

Foto: Adobe Stock

Europejska spółka wyrasta na jednego z rynkowych potentatów. Firma specjalizująca się w produkcji baterii pozyskała 3,4 mld dol. z funduszy unijnych oraz od grupy banków, w której jest m.in. JPMorgan Chase, Citigroup i BNP Paribas – podał „Wall Street Journal”. Według ekspertów to ważny krok, który pozwoli przenieść środek ciężkości w zakresie produkcji elektrycznych ogniw poza Chiny.

3,4 mld dol. na ekspansję

Northvolt planuje wykorzystać finansowanie do zwiększenia produkcji baterii w fabryce na północy Szwecji. To tam zaopatrują się takie koncerny jak Volkswagen i BMW. Spółka zamierza też rozbudować zakład recyklingu, dzięki któremu odzyska cenne surowce ze zużytych ogniw i ponownie wykorzysta w produkcji. 3,4 mld dol. to jedna z najwyższych kwot w historii, jaka zasiliła firmę z branży „czystej energii”. Finansowanie to pokazuje nie tylko trend ku elektryfikacji transportu, a także uniezależniania się od Chin, ale również potencjał w wykorzystaniu baterii zdolnych magazynować zieloną energię w okresach braku wiatru i słońca.

Czytaj więcej

Przez ataki Huti ceny samochodów mogą wzrosnąć. Stają kolejne fabryki

Peter Carlsson, dyrektor generalny Northvolt, a wcześniej menedżer Tesli, zauważa na łamach „WSJ”, iż „produkcja baterii to kluczowy element infrastruktury w zielonej transformacji”. Fabryka szwedzkiej firmy w najbliższych latach zamierza zwiększyć produkcję baterii na tyle, by zagwarantować dostawy dla kilkuset tysięcy samochodów.

Northvolt idzie na giełdę

Założony w 2016 r. start-up rośnie jak na drożdżach. Poza Szwecją ma również fabryki w Niemczech i Kanadzie. Obie otrzymały łącznie – od UE i władz Kanady – dotacje rzędu niemal 3 mld dol. W sumie dotychczas Northvolt zdobył już ok. 13 mld dol. (w formie kapitału i zadłużenia).

W branży już spekuluje się, że spółka wkrótce może wejść na giełdę. Mówi się o perspektywie tego lub przyszłego roku. Czy i kiedy miałoby to faktycznie nastąpić – na razie nie wiadomo. Carlsson, choć przyznaje, że firma szykuje się do debiutu na parkiecie, wskazuje, iż stanie się to dopiero wówczas, gdy „warunki rynkowe będą bardziej korzystne”.

Europejska spółka wyrasta na jednego z rynkowych potentatów. Firma specjalizująca się w produkcji baterii pozyskała 3,4 mld dol. z funduszy unijnych oraz od grupy banków, w której jest m.in. JPMorgan Chase, Citigroup i BNP Paribas – podał „Wall Street Journal”. Według ekspertów to ważny krok, który pozwoli przenieść środek ciężkości w zakresie produkcji elektrycznych ogniw poza Chiny.

3,4 mld dol. na ekspansję

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?