Program biopaliwowy staje się coraz droższy

Polski program biopaliwowy coraz kosztowniejszy. Orlen i Lotos dopłacą do niego dodatkowo w tym roku pół miliarda złotych. Powód to brak ulgi w akcyzie na olej typu B100, czyli czyste estry

Publikacja: 31.03.2011 04:00

Fiolka biopaliwa z glonów. Efekt pracy zespołu z Uniwersytetu Michigan prezentuje Peigao Duan

Fiolka biopaliwa z glonów. Efekt pracy zespołu z Uniwersytetu Michigan prezentuje Peigao Duan

Foto: Rzeczpospolita

Wbrew zapowiedziom Ministerstwa Finansów najpewniej nie uda się utrzymać ulgi na paliwo B100, czyli czyste estry, a to oznacza dla polskich rafinerii dodatkowe koszty.

Z wyliczeń ekspertów wynika, że może to być kwota nawet 500 mln zł. Obecnie olej napędowy B100 ma preferencyjną stawkę podatku akcyzowego – 10 zł na 1000 litrów, która od maja wzrośnie do standardowej, czyli 1048 zł. I rafinerie będą musiały ją płacić. Ale te koszty mogą okazać się jeszcze wyższe, bo jak mówi „Rz" jeden z ekspertów, obciążeniem może być opłata paliwowa – 200 zł za 1000 litrów, z którego B100 jest na razie zwolnione. – Obecnie na każdym litrze sprzedawanego paliwa B100 tracimy ok. 40 groszy, a bez ulgi w akcyzie będzie 1,5 zł – dodaje ekspert.

Problem w tym, że polskie firmy nie mogą zrezygnować z paliwa typu B100. To dzięki niemu bowiem wykonają ustalony przez rząd na ten rok limit sprzedaży biopaliw. Ze względu na słaby popyt cena paliwa jest promocyjna – o ok. 70 gr na litrze niższa niż oleju napędowego. Estry są też dodawane do zwykłego oleju napędowego, ale nie może ich być w nim więcej niż 5 proc.

Limity, czyli tzw. narodowy cel wskaźnikowy, opracowany na podstawie zaleceń UE, rosną z roku na rok, tegoroczny wynosi 6,2 proc. Zatem i sprzedaż B100 musi być wyższa. Według wyliczeń Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, by zrealizować rządowy cel, polskie firmy powinny sprzedać w tym roku 450 tys. ton estrów, czyli B100, o 100 tys. więcej niż w 2010 r. – Orlen i Lotos, jeśli nie wykonają celu, zapłacą olbrzymie kary, więc nie mając wyjścia, dopłacają do sprzedaży B100 – mówi Leszek Wieciech z POPiHN.

Jego zdaniem utrzymanie ulgi akcyzowej na B100 od maja do końca roku jest nierealne, bo polski rząd na czas nie podjął odpowiedniej decyzji. – Nawet gdyby teraz to zrobił, to nie zdąży uzyskać na to zgody Brukseli – mówi Wieciech. – A poprzednie negocjacje w sprawie preferencyjnych stawek akcyzy trwały wiele miesięcy.

Na niekorzyść Polski działa też fakt, że zrzeszenie producentów estrów w UE przesłało do Komisji skargę na Polskę. Uważają, że właśnie ze względu na ulgi podatkowe nasze biopaliwo trafia do innych krajów unijnych po dumpingowych cenach. – Uzyskanie zgody na utrzymanie wsparcia podatkowego dla polskich firm będzie trudne – uważa Leszek Wieciech.

POPiHN oszacował, że w 2010 r. cały program biopaliwowy kosztował ok. 400 mln zł. Organizacja apeluje od 2009 r. o zmianę przepisów o jakości paliwa, tak by w sprzedaży na stacjach mógł być olej napędowy z 7-proc. domieszką estrów. Ale rząd nie przyjął zmian. – Gdyby obowiązywały nowe przepisy, Orlen i Lotos niższym kosztem zrealizowałyby cel wskaźnikowy – mówi Wieciech.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.lakoma@rp.pl

Akcyza nie spadnie

Minister finansów Jacek Rostowski powiedział, że rząd nie obniży akcyzy na benzynę ani nie wprowadzi nowych ulg podatkowych, dopóki na Polsce ciąży tzw. procedura nadmiernego deficytu.

– Zobowiązaliśmy się wobec Komisji Europejskiej, że nie

będziemy obniżali dochodów budżetu – powiedział Rostowski w Radiu Zet w odpowiedzi na pytanie o możliwość wprowadzenia ulgi m.in. na polisy zdrowotne.     —k.o., pap

Wbrew zapowiedziom Ministerstwa Finansów najpewniej nie uda się utrzymać ulgi na paliwo B100, czyli czyste estry, a to oznacza dla polskich rafinerii dodatkowe koszty.

Z wyliczeń ekspertów wynika, że może to być kwota nawet 500 mln zł. Obecnie olej napędowy B100 ma preferencyjną stawkę podatku akcyzowego – 10 zł na 1000 litrów, która od maja wzrośnie do standardowej, czyli 1048 zł. I rafinerie będą musiały ją płacić. Ale te koszty mogą okazać się jeszcze wyższe, bo jak mówi „Rz" jeden z ekspertów, obciążeniem może być opłata paliwowa – 200 zł za 1000 litrów, z którego B100 jest na razie zwolnione. – Obecnie na każdym litrze sprzedawanego paliwa B100 tracimy ok. 40 groszy, a bez ulgi w akcyzie będzie 1,5 zł – dodaje ekspert.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki