Korporacje wkraczają do szkół

Wielkie firmy kierują specjalne programy do coraz młodszych grup odbiorców: już nie tylko do studentów na uczelniach, ale i do uczniów w szkołach

Publikacja: 16.04.2011 16:00

Sieć handlowa Tesco przygotowała program „Tesco dla szkół", który promuje ekologię

Sieć handlowa Tesco przygotowała program „Tesco dla szkół", który promuje ekologię

Foto: Materiały Organizatora

Projekty dla młodzieży przygotowywane przez korporacje nastawione są przede wszystkim na propagowanie przedsiębiorczości, zachowań proekologicznych i prozdrowotnych.

- Wszystko zależy od proporcji. Jeśli firmie zależy tylko na promowaniu swojego logo, a nie na sensownym, wartościowym projekcie, w który się angażuje, to nic pożytecznego z tego nie wyjdzie. Na szczęście w wielu korporacjach programy są dobrze przemyślane i zyskują na nich zarówno same firmy, jak i ci, do, których są adresowane -  mówi Jacek Jakubowski, psycholog biznesu w Grupie Trop.

Nie tylko tanie zakupy

Sieć handlowa Tesco przygotowała program „Tesco dla szkół", który promuje ekologię. W konkursie „Ekomania filmowania" wzięło  udział ponad 3 tys. uczniów z gimnazjów i szkół podstawowych z całej Polski, często z małych miejscowości. Uczniowie  przygotowali 600 ekofilmów o tym, jak dbać o środowisko naturalne. Mogli je realizować m.in. w sklepach sieci Tesco. W ten sposób przekonywali się, że Tesco to nie tylko tanie zakupy, ale również miejsce, w którym stosuje się przyjazne naturze rozwiązania – przekonują organizatorzy. W tym roku do 30 zwycięskich szkół trafi sprzęt multimedialny, a autorzy najciekawszych ekofilmików pojadą na wycieczkę edukacyjną do Londynu.

Hak na raka

Firmy farmaceutyczne bardzo dbają, by kojarzyć je z odpowiedzialnymi, a nie nieetycznymi działaniami. Biorą więc  udział w akcjach edukacyjnych dotyczących profilaktyki zdrowotnej i metod leczenia. – Finansujemy akcję edukacyjną „Mam haka na raka" prowadzoną wspólnie z Polską Unią Onkologii – podkreślał Mariusz Frydrych, dyrektor personalny firmy farmaceutycznej GlaxoSmithKline w czasie debaty poświęconej społecznej odpowiedzialności biznesu przygotowanej w grudniu przez organizację Pracodawcy RP.

Program „Mam Haka na Raka" jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Angażuje młodych ludzi w stworzenie kampanii społecznej, która będzie promowała profilaktykę nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed uczniami jest propagowanie postaw prozdrowotnych skierowanych do ich najbliższego otoczenia. Laureaci zdobywają cenne nagrody nie tylko dla siebie, ale również dla swojej szkoły.

Branżowa edukacja

Często projekty z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu łączą się bezpośrednio z główną działalnością biznesową korporacji. Tak jest w przypadku firmy logistycznej Fiege, która edukuje studentów i uczniów z zakresu zarządzania, przedsiębiorczości i logistyki. Firma współpracuje z Katedrą Logistyki Ekonomicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

W ramach porozumienia firma rekrutuje studentów na płatne praktyki w Fiege, a także współpracuje  z kołami naukowymi i organizacjami studenckimi.

W zeszłym roku korporacja nawiązała również współpracę z Zespołem Szkół Ekonomicznych w Dąbrowie Górniczej. -  Wszystkie nasze działania związane ze szkolnictwem i światem akademickim wynikają z potrzeby  rozwijania przyszłej kadry logistyków – dodaje  Andrzej Wątrobiński,  dyrektor personalny na Europę Południową i Wschodnią.

Lekcje przedsiębiorczości

Nie tylko firmy dbają o promowanie przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. Zachęcają też do tego programy unijne. W polskich liceach prowadzonych jest teraz około  50 tego typu projektów.

Dla przykładu - program „Szkoła Liderów Przedsiębiorczości" realizowany jest dziś w 6 szkołach w woj. śląskim, w którym udział bierze 660 licealistów. Uczą się  m.in. jak negocjować umowy, stworzyć biznes plan własnej firmy czy zadbać o PR. Zajęcia i warsztaty trwają 6 miesięcy.

– To nie są nudne lekcje, z prezentacją i wykładem. Tutaj się tworzy biznes, zakłada firmy, promuje je, rywalizuje z konkurencją, przegrywa i wygrywa, tak jak w prawdziwym biznesie. Uczniowie dzieleni są na zespoły, które walczą miedzy sobą. Niektórzy odnoszą spektakularne sukcesy, niektórzy muszą pogodzić się z biznesową przegraną –  mówi Anna Śliwecka, koordynator projektu Szkoła Liderów Przedsiębiorczości, który realizowany jest w śląskich liceach przez Silesia Business School w partnerstwie z Centrum Szkoleniowym Struktura. – To motywuje do działania, pozwala także sprawdzić się w praktyce, często metodą prób i błędów, podobnie jak ma to miejsce w prawdziwych firmach – dodaje. Jest przekonana, że absolwent liceum objętego programem, jest także bardziej zaradny i odpowiedzialny, a także z większą świadomością podejmuje decyzje o wyborze kierunku studiów.

Jestem szefową

Specjalne programy kierowane są także do uczennic szkół ponadgimnazjalnych. W ramach konkursu „Jestem szefową" inicjatywie Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania i Ministra Edukacji Narodowej mogą one nadsyłać prace, w których prezentują się w roli szefowej w dowolnym obszarze życia społeczno-politycznego lub gospodarczego. Na pierwszą, ubiegłoroczną edycję konkursu, napłynęło około 200 prac z  całej Polski. Jury konkursu wyłoniło 20 prac finalistek. Opisały siebie w roli m.in. szefowej wydawnictwa naukowego, właścicielki firmy czy kierowniczki domu kultury. Uczestniczki konkursu pisały też, że chcą mieć możliwość godzenia macierzyństwa z karierą zawodową : „kobiety nie powinny stać przed wyborem – kariera albo rodzina, (...) potrzebne są m.in. przyzakładowe żłobki i przedszkola".Prace w tegorocznej edycję konkursu można zgłaszać do 20 kwietnia.

Projekty dla młodzieży przygotowywane przez korporacje nastawione są przede wszystkim na propagowanie przedsiębiorczości, zachowań proekologicznych i prozdrowotnych.

- Wszystko zależy od proporcji. Jeśli firmie zależy tylko na promowaniu swojego logo, a nie na sensownym, wartościowym projekcie, w który się angażuje, to nic pożytecznego z tego nie wyjdzie. Na szczęście w wielu korporacjach programy są dobrze przemyślane i zyskują na nich zarówno same firmy, jak i ci, do, których są adresowane -  mówi Jacek Jakubowski, psycholog biznesu w Grupie Trop.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?