Angielski z FC Chelsea

Za dwutygodniowy wyjazd językowy trzeba zapłacić drożej niż za semestr nauki w kraju. Turystyka edukacyjna skierowana jest wciąż do zamożniejszych Polaków.

Publikacja: 25.04.2011 01:01

Angielski z FC Chelsea

Foto: AFP

Są specjalne kursy dla menedżerów, lekarzy, prawników czy dla młodych sportowców. Wyjeżdżają uczniowie i studenci. Eksperci szacują, że w Polsce co roku z turystyki językowej korzysta ok. 100 tysięcy osób. Najbardziej popularne kierunki to Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Hiszpania. Według różnych badań mniej więcej 60 proc. Polaków deklaruje znajomość jakiegoś języka obcego, parę lat temu było to 40 proc.

– Na rynku pojawiły się agencje edukacyjne, które organizują zagraniczne wyjazdy. Działają jak biura podróży i szkoły językowe zarazem – mówi Tomasz Pietrzak z firmy Guarana Communications. Takich agencji jest w Polsce około 50.

Wyjazdy prowadzą też szkoły językowe w porozumieniu z zagranicznym partnerem. – Niewiele szkół zrzeszonych w naszym stowarzyszeniu organizuje językowe wyjazdy zagraniczne czy krajowe: obozy młodzieżowe lub pobyt skierowany tylko dla dorosłych uczestników. Wyjazdy takie nie podlegają jednak naszej kontroli – wyjaśnia Anna Gębka Suska, koordynator inspekcji w Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE, do którego należy ponad 30 szkół w kraju. PASE jest członkiem stowarzyszonym EAQUALS (The European Association for Quality Language Services) – europejskiej organizacji zajmującej się promowaniem jakości w nauczaniu języków obcych.

Piłkarskie emocje

Organizatorzy zagranicznych eskapad edukacyjnych dbają, by oprócz nauki zapewnić kursantom odpowiedni program rekreacyjny: turystyczny, kulturalny czy sportowy.

Jedna z brytyjskich szkół językowych przygotowała dla polskich uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i liceów specjalny kurs językowy połączony z treningami piłki nożnej. Profesjonalni trenerzy uczą chłopców w wieku od 8 do 16 lat gry w piłkę i angielskiego zarazem. Zajęcia odbywają się w obiektach należących do pierwszoligowego klubu piłkarskiego FC Chelsea.

Jest to wspólny projekt Caterham School i Chelsea Football Foundation. – W tego typu kursach biorą udział chłopcy z całego świata. Drużyny są wielonarodowościowe, a jedynym językiem, którym można się dogadać z kolegami, jest język angielski. Ćwiczą go więc na co dzień w sali lekcyjnej i podczas treningów na boisku – mówi Halina Juszczyk, dyrektor śląskiej agencji edukacyjnej Language Abroad.

Za dwutygodniowy pobyt trzeba zapłacić 1900 funtów. Różne szkoły przygotowują urozmaicone atrakcje, ale do najczęstszych należą: zwiedzanie okolicy i bogaty program turystyczny, choć zdarzają się np. także kursy gotowania. Na dodatkowe zajęcia zwraca szczególnie uwagę grupa wiekowa 50+., która stanowi ok. 20 proc. wyjeżdżających na wakacje z językiem.

Dla zamożnych menedżerów

Turysta językowy wydaje średnio za tygodniowy pobyt w Wielkiej Brytanii lub na Malcie 3 do 4 tys. złotych. Menedżer na specjalistycznym kursie nawet dwa razy więcej.

Częstym kierunkiem językowych wypraw polskiej kadry jest Bournemouth. Działa tam Wyższa Szkoła Biznesowa, w której oprócz ogólnego języka angielskiego dla dorosłych prowadzi się specjalistyczne kursy językowe dla ponad 20 różnych specjalizacji od lekarskiej, IT, public relations po pracowników lotnictwa. Dla każdej z tych specjalizacji przygotowywany jest inny program nauki języka. Zajęcia prowadzą nie tylko filolodzy, ale także osoby znające od strony praktycznej daną dziedzinę.

Są specjalne kursy dla menedżerów, lekarzy, prawników czy dla młodych sportowców. Wyjeżdżają uczniowie i studenci. Eksperci szacują, że w Polsce co roku z turystyki językowej korzysta ok. 100 tysięcy osób. Najbardziej popularne kierunki to Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Hiszpania. Według różnych badań mniej więcej 60 proc. Polaków deklaruje znajomość jakiegoś języka obcego, parę lat temu było to 40 proc.

– Na rynku pojawiły się agencje edukacyjne, które organizują zagraniczne wyjazdy. Działają jak biura podróży i szkoły językowe zarazem – mówi Tomasz Pietrzak z firmy Guarana Communications. Takich agencji jest w Polsce około 50.

Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP