Prawie jak limuzyna

Konkurencja między niemieckimi suvami marek premium jest wyrównana. Przewagę zyskuje zazwyczaj ta marka, która szybciej dostarcza auta i nie każe na nie czekać. Ostatnio wygrywało BMW, w tym dzięki nowemu X3

Publikacja: 02.06.2011 10:56

Prawie jak limuzyna

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

BMW pierwotnie nie miało pewności, czy na X3 będzie popyt, dlatego pierwsza generacja była budowana w fabryce Magna Steyr w Grazu. Rzeczywistość przekroczyła oczekiwania i druga generacja X3 budowana jest w USA – w tym samym zakładzie BMW, który wypuszcza X5 oraz X6. Jeden z najpopularniejszych SUV-ów monachijskiej marki, model X3 w wersji z 2010 roku znacznie urósł – jest o ponad centymetr krótszy od X5 pierwszej generacji (mierzy 465 cm od zderzaka do zderzaka) oraz ma o 1 cm mniejszy od niego rozstaw osi. Jest za to o 1 cm szerszy (ma 188 cm). W stosunku do X3 pierwszej generacji, długość wzrosła o 8 cm, a rozstaw osi o 1,5 cm, nowy X3 jest także o 2,5 cm szersze od starszej wersji.

Powiększenie wymiarów odczuwalne jest wewnątrz, szczególnie na tylnej kanapie – siedzący z tyłu mają więcej miejsca na nogi. Powiększył się także bagażnik, o 70 l, do 550 l, a przy złożonej tylnej kanapie jego pojemność wzrasta do 1600 l – o 40 więcej niż w pierwszym modelu. Wyposażenie samochodu przypomina limuzyny najwyższej klasy i chodzi nie tylko o skórzaną tapicerkę, ogrzewaną kierownicę i nawigację z blisko 9-calowym ekranem, ale także połączenie z internetem oraz wyświetlacz przezierny. Oczywiście jest to wyposażenie za dopłatą, przez co cena zakupu może być dwa razy większa od podstawowej.

Dwulitrowy diesel jest nie tylko cichy, dzięki turbodoładowaniu, ale także mocny i oszczędny. Moc jednostkowa przekracza 90 KM z litra – wysilenie znane do niedawna z silników benzynowych. Mimo wysokiej mocy i dużej masy auta, sięgającej 1725 kg, spalanie jest umiarkowane i dochodzi do 8 l/100 km. To zasługa pakietu efficient dynamics, który obejmuje m.in. odzyskiwanie energii hamowania – gdy kierowca wciska hamulec, alternator wyjątkowo intensywnie ładuje akumulator wykorzystując energię kinetyczna auta. Dzięki czemu alternator nie musi pracować podczas przyspieszania samochodu.

Diesel połączony jest z automatem, który chociaż ma 8 biegów, podczas ich zmiany, szczególnie przy redukcji, wyczuwalnie lekko szarpie. Szarpnięcia są wynikiem szybkiego blokowania sprzęgła ciernego. Nowoczesne automatyczne skrzynie wyposażone są w klasyczne sprzęgła cierne, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Przetwornik hydrokinetyczny zapewnia płynne ruszenie, ale ma niską sprawność (podnosi spalanie), więc zaraz po ruszeniu jest blokowany przez zamknięcie sprzęgła ciernego. Niestety redukcja spalania odbija się (nieznacznie) na komforcie jazdy. Auto prowadzi się lekko, układ kierowniczy jest precyzyjny i szybki, ale nie nerwowy.

Samochód prowadzi się prawie jak limuzyna, zapewnia jednak lepszą od niej widoczność. Powiększony do 1545 mm z przodu i 1610 mm z tyłu rozstaw kół zapewnia stabilną jazdę na zakrętach. BMW nie przestaje kokietować nabywców terenowymi możliwościami modelu. Prześwit wynosi 21 cm, o 1 cm więcej niż w poprzednim X3 oraz o 3 cm więcej niż w X5 pierwszej generacji. Jednak zwiększenie prześwitu jest jedynie demonstracją producenta: kto chciałby jeździć autem wartym ćwierć mln zł po krzakach i wertepach? Samochód ma nawet seryjnie montowane szosowe opony. BMW X3 z 2-litrowym dieslem w podstawowej wersji kosztuje 159 900 zł. Wersja na zdjęciach doposażona jest m.in. w automatyczną skrzynię biegów, skórzaną tapicerkę, nawigację, kamerę cofania, dach panoramiczny, pakiet dodatkowych schowków, co podnosi cenę do 243 tys. zł. W cenie zawarty jest 5-letni pakiet serwisowy z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km.

Dane techniczne BMW X3 xDrive 2,0d

Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany, 16-zaworowy, o pojemności 1995 cm3 Moc maksymalna: 184 KM (135 kW) przy 4000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm przy 1750 obr./min

Prędkość maksymalna: 210 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s

Zużycie paliwa: ok. 8 l/100 km

Cena: od 160 tys. zł

Gwarancja: 2 lata

Konkurencja: Audi Q5, Mercedes-Benz GLK

Werdykt Plusy + precyzyjny układ kierowniczy + komfortowe wnętrze

Minusy - szarpiąca skrzynia biegów

Podpis (R. Przybylski) Dwulitrowy diesel doskonale radzi sobie z 1,7-tonowym samochodem i jest przy tym oszczędny, spalając do 8 l oleju na 100 km

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dopłaty ponad 9 tys. zł

Bagażnik ma pojemność od 550 do 1600 l

BMW pierwotnie nie miało pewności, czy na X3 będzie popyt, dlatego pierwsza generacja była budowana w fabryce Magna Steyr w Grazu. Rzeczywistość przekroczyła oczekiwania i druga generacja X3 budowana jest w USA – w tym samym zakładzie BMW, który wypuszcza X5 oraz X6. Jeden z najpopularniejszych SUV-ów monachijskiej marki, model X3 w wersji z 2010 roku znacznie urósł – jest o ponad centymetr krótszy od X5 pierwszej generacji (mierzy 465 cm od zderzaka do zderzaka) oraz ma o 1 cm mniejszy od niego rozstaw osi. Jest za to o 1 cm szerszy (ma 188 cm). W stosunku do X3 pierwszej generacji, długość wzrosła o 8 cm, a rozstaw osi o 1,5 cm, nowy X3 jest także o 2,5 cm szersze od starszej wersji.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca