Za dwa lata nowe auto Fiata z Tychów

W 2013 roku zakład Fiata w Tychach może rozpocząć produkcję nowego samochodu. Według informacji “Rz” byłoby to małe, popularne auto. Już w tym roku Fiat liczy na poprawę wyników finansowych. Ma w tym pomóc m.in. sprzedaż nowej generacji lancii ypsilon, która jutro trafi do salonów

Publikacja: 17.06.2011 14:00

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Foto: Fiat

– W 2013 r. prawdopodobnie będziemy mieli coś nowego – oznajmił wczoraj dyrektor fabryki Fiata w Tychach Zdzisław Arlet. Jutro do salonów trafia najnowsze auto z tyskiego zakładu – nowej generacji lancia ypsilon. To czwarty model auta – obok pandy, fiata 500 i forda ka, jakie zjeżdżają teraz z taśm montażowych.

Tajemnicze "coś" uzupełniłoby produkcyjną lukę, bo taka już powstaje po decyzji o wytwarzaniu nowej pandy nie w Tychach, ale we Włoszech. Obecna "tyska" panda na pewno będzie produkowana jeszcze w przyszłym roku. Potem mógłby ją zastąpić nowy model.

Informację o możliwości wprowadzenia do produkcji w 2013 roku nowego auta nieoficjalnie potwierdzają już niektórzy poddostawcy fabryki. Na pewno byłby to samochód mały, produkowany na dużą skalę. W takiej roli tyska fabryka doskonale się sprawdziła. W 2009 roku wyprodukowała ponad 600 tys. aut i jest uznawana za najlepszy zakład Fiata na świecie. Na jednej linii równocześnie powstają tu trzy modele samochodów, czwarty jest przygotowywany. W samego ypsilona zainwestowano w zakładzie 303 mln euro. W spawalni, jednym z najważniejszych elementów ciągu produkcyjnego, pracuje już blisko tysiąc robotów. Dziennie produkowanych jest obecnie ponad 2 tys. aut.

Pytany o przyszły model prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni nabiera wody w usta. Ale przyznaje, że od momentu podjęcia decyzji o rozpoczęciu produkcji nowego samochodu do jej faktycznego rozpoczęcia wystarczy już tylko rok. Pewne jest natomiast, że uruchomienie kolejnej nowej produkcji – w ciągu ostatnich lat w Tychach pojawiły się trzy nowe modele: Fiat 500, Ford Ka oraz Ypsilon – na czas dostosowania zakładu spowolniłoby produkcję obecną.

Tymczasem FAP, w przeciwieństwie do gliwickiej fabryki General Motors Manufacturing Poland oraz zakładów Volkswagen Poznań, już od dłuższego czasu traci udział w polskim rynku. Co prawda, pozycja firmy jako niekwestionowanego lidera w produkcji aut w Polsce jest niezagrożona, ale pomiędzy styczniem a końcem maja liczba opuszczających fabrykę samochodów zmalała o prawie 15 proc., do 226,4 tys. sztuk. Udział zaś w rynku skurczył się o 7,6 proc. i obecnie wynosi 58,5 proc. Gdy Opel zdobywa rynek nową astrą, a Volkswagen nowym caddy i zwiększonym popytem na auta dostawcze, o spadku Fiata zadecydował głównie słabszy popyt na małe auta na najważniejszych dla FAP rynkach włoskim i niemieckim.

Kołem napędowym fabryki w Tychach wciąż pozostaje panda, która stanowi blisko połowę produkcji zakładu. Na początku lipca zostanie wyprodukowany 2-milionowy egzemplarz tego auta. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku z taśm zjechało prawie 100 tys. pand. Ale w porównaniu z 2010 r. to spadek o 11 proc. Według Instytutu Samar do końca maja wyprodukowano także 78,8 tys. szt. modelu 600 oraz 32 tys. fordów ka. – Nasz plan produkcyjny na 2011 rok to 533 tys. samochodów – mówi Arlet.

Jaką pozycję będzie miała nowa lancia? W ubiegłym miesiącu – produkcja wystartowała 12 maja – wyprodukowano blisko 1,5 tys. tych aut. Do wczoraj powstało ich łącznie 4,4 tys., do końca roku ma być ich 50 – 60 tys. Docelowo – ok. 100 – 120 tys. rocznie, ale jeśli zamówienia będą rosnąć, produkcja może być jeszcze wyższa. Zakład mógłby ją podnieść pracą w godzinach nadliczbowych, jak dwa lata temu. Ale docelowo niezbędne byłyby dodatkowe inwestycje.

Spółka spodziewa się także lepszego wyniku finansowego. W 2010 r., głównie z powodu niekorzystnych relacji walutowych, miała ponad 80 mln zł straty. Teraz problem został rozwiązany. – Nie mamy już ryzyka kursowego, bo przenieśliśmy te rozliczenia do Turynu. Od początku lutego fakturujemy w złotym – wyjaśnia Pavoni. Zwiększono także produkcję w porównaniu z drugą połową ubiegłego roku. Od stycznia zakład pracuje przez pięć dni na trzy zmiany. – W drugiej połowie tego roku przekroczymy wynik z ubiegłego – dodaje Pavoni.

 

Więcej samochodów dla firm

Ten samochód mógł być ratunkiem dla warszawskiej FSO. W Zurychu Chevrolet zaprezentował kolejną generację aveo, którego dotychczasowy model do lutego produkowany był na Żeraniu. Fabryka liczyła, że General Motors zdecyduje się na produkcję nowej generacji auta w Warszawie, ale Amerykanie wybrali Koreę i USA. Czy w grę wchodzi uruchomienie jej w przyszłości w Europie? – Na to, by nowe aveo produkowała FSO, nie ma żadnych szans – ucina spekulacje dyrektor sprzedaży Chevrolet Europe Cesare Prati.

Producent liczy, że nowym autem umocni rynkową pozycję. Od stycznia do maja jego udział rynkowy zwiększył się w Europie do 2,75 proc., z 2,15 proc. w roku ubiegłym. W Polsce w tym czasie Chevrolet zwiększył liczbę rejestracji o 21 proc. – Nowe aveo jest dla nas szczególnie ważne – mówi dyrektor generalny Chevrolet Poland Andrzej Żelazny. Dotychczasowy model stanowił blisko połowę sprzedaży marki w Polsce. Nowy ma także przyciągnąć do Chevroleta firmy. Sprzedaż flotową będą napędzały jeszcze inne nowości: w tym roku importer wprowadził na rynek vana orlando, wkrótce pojawi się nowa captiva, a zaraz potem cruze w wersji hatchback.

—adw

 

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

– W 2013 r. prawdopodobnie będziemy mieli coś nowego – oznajmił wczoraj dyrektor fabryki Fiata w Tychach Zdzisław Arlet. Jutro do salonów trafia najnowsze auto z tyskiego zakładu – nowej generacji lancia ypsilon. To czwarty model auta – obok pandy, fiata 500 i forda ka, jakie zjeżdżają teraz z taśm montażowych.

Tajemnicze "coś" uzupełniłoby produkcyjną lukę, bo taka już powstaje po decyzji o wytwarzaniu nowej pandy nie w Tychach, ale we Włoszech. Obecna "tyska" panda na pewno będzie produkowana jeszcze w przyszłym roku. Potem mógłby ją zastąpić nowy model.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca