Za dwa lata nowe auto Fiata z Tychów

W 2013 roku zakład Fiata w Tychach może rozpocząć produkcję nowego samochodu. Według informacji “Rz” byłoby to małe, popularne auto. Już w tym roku Fiat liczy na poprawę wyników finansowych. Ma w tym pomóc m.in. sprzedaż nowej generacji lancii ypsilon, która jutro trafi do salonów

Publikacja: 17.06.2011 14:00

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Foto: Fiat

– W 2013 r. prawdopodobnie będziemy mieli coś nowego – oznajmił wczoraj dyrektor fabryki Fiata w Tychach Zdzisław Arlet. Jutro do salonów trafia najnowsze auto z tyskiego zakładu – nowej generacji lancia ypsilon. To czwarty model auta – obok pandy, fiata 500 i forda ka, jakie zjeżdżają teraz z taśm montażowych.

Tajemnicze "coś" uzupełniłoby produkcyjną lukę, bo taka już powstaje po decyzji o wytwarzaniu nowej pandy nie w Tychach, ale we Włoszech. Obecna "tyska" panda na pewno będzie produkowana jeszcze w przyszłym roku. Potem mógłby ją zastąpić nowy model.

Informację o możliwości wprowadzenia do produkcji w 2013 roku nowego auta nieoficjalnie potwierdzają już niektórzy poddostawcy fabryki. Na pewno byłby to samochód mały, produkowany na dużą skalę. W takiej roli tyska fabryka doskonale się sprawdziła. W 2009 roku wyprodukowała ponad 600 tys. aut i jest uznawana za najlepszy zakład Fiata na świecie. Na jednej linii równocześnie powstają tu trzy modele samochodów, czwarty jest przygotowywany. W samego ypsilona zainwestowano w zakładzie 303 mln euro. W spawalni, jednym z najważniejszych elementów ciągu produkcyjnego, pracuje już blisko tysiąc robotów. Dziennie produkowanych jest obecnie ponad 2 tys. aut.

Pytany o przyszły model prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni nabiera wody w usta. Ale przyznaje, że od momentu podjęcia decyzji o rozpoczęciu produkcji nowego samochodu do jej faktycznego rozpoczęcia wystarczy już tylko rok. Pewne jest natomiast, że uruchomienie kolejnej nowej produkcji – w ciągu ostatnich lat w Tychach pojawiły się trzy nowe modele: Fiat 500, Ford Ka oraz Ypsilon – na czas dostosowania zakładu spowolniłoby produkcję obecną.

Tymczasem FAP, w przeciwieństwie do gliwickiej fabryki General Motors Manufacturing Poland oraz zakładów Volkswagen Poznań, już od dłuższego czasu traci udział w polskim rynku. Co prawda, pozycja firmy jako niekwestionowanego lidera w produkcji aut w Polsce jest niezagrożona, ale pomiędzy styczniem a końcem maja liczba opuszczających fabrykę samochodów zmalała o prawie 15 proc., do 226,4 tys. sztuk. Udział zaś w rynku skurczył się o 7,6 proc. i obecnie wynosi 58,5 proc. Gdy Opel zdobywa rynek nową astrą, a Volkswagen nowym caddy i zwiększonym popytem na auta dostawcze, o spadku Fiata zadecydował głównie słabszy popyt na małe auta na najważniejszych dla FAP rynkach włoskim i niemieckim.

Reklama
Reklama

Kołem napędowym fabryki w Tychach wciąż pozostaje panda, która stanowi blisko połowę produkcji zakładu. Na początku lipca zostanie wyprodukowany 2-milionowy egzemplarz tego auta. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku z taśm zjechało prawie 100 tys. pand. Ale w porównaniu z 2010 r. to spadek o 11 proc. Według Instytutu Samar do końca maja wyprodukowano także 78,8 tys. szt. modelu 600 oraz 32 tys. fordów ka. – Nasz plan produkcyjny na 2011 rok to 533 tys. samochodów – mówi Arlet.

Jaką pozycję będzie miała nowa lancia? W ubiegłym miesiącu – produkcja wystartowała 12 maja – wyprodukowano blisko 1,5 tys. tych aut. Do wczoraj powstało ich łącznie 4,4 tys., do końca roku ma być ich 50 – 60 tys. Docelowo – ok. 100 – 120 tys. rocznie, ale jeśli zamówienia będą rosnąć, produkcja może być jeszcze wyższa. Zakład mógłby ją podnieść pracą w godzinach nadliczbowych, jak dwa lata temu. Ale docelowo niezbędne byłyby dodatkowe inwestycje.

Spółka spodziewa się także lepszego wyniku finansowego. W 2010 r., głównie z powodu niekorzystnych relacji walutowych, miała ponad 80 mln zł straty. Teraz problem został rozwiązany. – Nie mamy już ryzyka kursowego, bo przenieśliśmy te rozliczenia do Turynu. Od początku lutego fakturujemy w złotym – wyjaśnia Pavoni. Zwiększono także produkcję w porównaniu z drugą połową ubiegłego roku. Od stycznia zakład pracuje przez pięć dni na trzy zmiany. – W drugiej połowie tego roku przekroczymy wynik z ubiegłego – dodaje Pavoni.

 

Więcej samochodów dla firm

Ten samochód mógł być ratunkiem dla warszawskiej FSO. W Zurychu Chevrolet zaprezentował kolejną generację aveo, którego dotychczasowy model do lutego produkowany był na Żeraniu. Fabryka liczyła, że General Motors zdecyduje się na produkcję nowej generacji auta w Warszawie, ale Amerykanie wybrali Koreę i USA. Czy w grę wchodzi uruchomienie jej w przyszłości w Europie? – Na to, by nowe aveo produkowała FSO, nie ma żadnych szans – ucina spekulacje dyrektor sprzedaży Chevrolet Europe Cesare Prati.

Reklama
Reklama

Producent liczy, że nowym autem umocni rynkową pozycję. Od stycznia do maja jego udział rynkowy zwiększył się w Europie do 2,75 proc., z 2,15 proc. w roku ubiegłym. W Polsce w tym czasie Chevrolet zwiększył liczbę rejestracji o 21 proc. – Nowe aveo jest dla nas szczególnie ważne – mówi dyrektor generalny Chevrolet Poland Andrzej Żelazny. Dotychczasowy model stanowił blisko połowę sprzedaży marki w Polsce. Nowy ma także przyciągnąć do Chevroleta firmy. Sprzedaż flotową będą napędzały jeszcze inne nowości: w tym roku importer wprowadził na rynek vana orlando, wkrótce pojawi się nowa captiva, a zaraz potem cruze w wersji hatchback.

—adw

 

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

– W 2013 r. prawdopodobnie będziemy mieli coś nowego – oznajmił wczoraj dyrektor fabryki Fiata w Tychach Zdzisław Arlet. Jutro do salonów trafia najnowsze auto z tyskiego zakładu – nowej generacji lancia ypsilon. To czwarty model auta – obok pandy, fiata 500 i forda ka, jakie zjeżdżają teraz z taśm montażowych.

Tajemnicze "coś" uzupełniłoby produkcyjną lukę, bo taka już powstaje po decyzji o wytwarzaniu nowej pandy nie w Tychach, ale we Włoszech. Obecna "tyska" panda na pewno będzie produkowana jeszcze w przyszłym roku. Potem mógłby ją zastąpić nowy model.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama