Paris Air Show: rekordowe zamówienia Airbusa

Podczas 49. salonu lotniczego w Paryżu Airbus zawarł kontrakty i uzbierał opcje o wartości 72 mld dolarów. Boeing uzyskał ich tylko za 22 mld

Publikacja: 24.06.2011 09:46

Paris Air Show: rekordowe zamówienia Airbusa

Foto: ROL

Po czterech dniach salonu, od poniedziałku do czwartku europejski producent zdobył zamówienia na 730 samolotów o wartości katalogowej 72,2 mld dolarów. To największa liczba osiągnięta w historii lotnictwa na podobnej imprezie. Potwierdzone (zadatkowane) zamówienia złożono na 418 maszyn za 44 mld dolarów, a wyrażono zamiar kupna 312 o wartości 28,2 mld.

A320neo gwiazdą salonu

Gwiazdą salonu była rodzina A320neo, z nowymi, bardziej ekonomicznymi silnikami, spalającymi o 15 proc. mniej paliwa i zawiniętymi do góry końcami skrzydeł, sharklets, dającymi 3 proc. oszczędności. Ich dostawę przewidziano od 2015 r. Linie lotnicze i firmy leasingowe zamówiły łącznie 667 samolotów za 60,9 mld dolarów. Oznacza to, że od uruchomienia programu projektowania i produkcji w grudniu Airbus ma w portfelu zamówienia na 1029 sztuk.

Klienci zamówili ponadto 34 tradycyjne samoloty A320 za 2,8 mld dolarów, jedenaście A330 za 2,4 mld, sześć A350 będących w fazie projektowania i spodziewanych w 2016 r. oraz dwanaście A380 o wartości 4,5 mld.

— A320 z liczbą ponad 1000 sztuk zamówionych w ciągu pół roku okazał się prawdziwym bestsellerem. Muszę przyznać, że mocno nie doceniałem przed salonem popytu na wersję neo — stwierdził prezes Airbusa Tom Enders.

Sukces Airbusa zapewniły tanie linie z Azji. Malezyjska AirAsia zakupiła 200 sztuk A320neo, a indyjska IndiGo 150 sztuk A320neo i 30 tradycyjnych. Natomiast największym wyzwaniem od lat są dla firmy Lot, Icelandair i Luxair. - W tych trzech krajach nie odnieśliśmy sukcesu, jakiego chcieliśmy - mówił na spotkaniu z polskimi dziennikarzami wiceprezes Airbusa na Europę, Afrykę i Bliski Wschód Chris Buckley.

Amerykanie skromnie

Wielki rywal Europejczyków, Boeing, mimo pokazania supernowoczesnego B787 Dreamliner i nowej dłuższej wersji B747-8, miał dość spokojny tydzień na Le Bourget. Znalazł chętnych na 142 samoloty o wartości 22 mld dolarów.

Największym powodzeniem cieszył się samolot średniego zasięgu w klasie do 200 miejsc, B737: zamówiono 87 sztuk.

Ponad trzy lata opóźnienia w realizacji programu B787 sprawiły, że tylko jeden klient, amerykańska firma leasingu Air Lease Corp kupiła cztery Dremlinery B787-9.

Wiceprezes ds. komunikacji międzynarodowej, Charlie Miller podkreślał zalety techniczne najnowszych samolotów cywilnych, a także kompleksową ofertę sprzętu wojskowego, który nadal cieszy się dużym zainteresowaniem.

Sukces Airbusa w tym roku jest tym większy, że od stycznia Europejczycy uzyskali zamówienia na 725 samolotów, a Boeing tylko na 195.

Dodatkowo Europejczycy zaoferowali w odpowiednim czasie samolot średniego zasięgu A320neo, który odpowiada oczekiwaniom tradycyjnych przewoźników planujących wymianę floty i nowych tanich linii rozkręcających interes.

Dotychczas na średnich trasach dominował B737, który dobiega technologicznego kresu. Boeing musi zdecydować, czy kontynuować jego produkcję i wyposażyć go w nowe ekonomiczniejsze silniki, czy też zaprojektować zupełnie nową maszynę, co oznaczałoby debiut rynkowy w 2020 r., o 4 lata poźniej od wersji z nowymi silnikami.

Regionalni też sprzedawali

Salon był udany także dla producentów samolotów regionalnych, zabierających od 70 do 120 pasażerów. Spółka EADS-Alenia, ATR produkująca samoloty turbośmigłowe otrzymała zamówienia na 88 sztuk i opcje na 42 o wartości 2,8 mld dolarów, Embraer sprzedał 39 samolotów za 1,7 mld, a Bombardier CS100 za 1,25 mld.

Od piątku salon jest otwarty dla publiczności i potrwa do niedzieli.

Rok temu, podczas salonu w Farnborough, Airbus zebrał zamówienia na 130 samolotów za ponad 13 mld dolarów,. a Boeing na 103 za ponad 10 mld.

Piotr Rudzki z Paryża

Po czterech dniach salonu, od poniedziałku do czwartku europejski producent zdobył zamówienia na 730 samolotów o wartości katalogowej 72,2 mld dolarów. To największa liczba osiągnięta w historii lotnictwa na podobnej imprezie. Potwierdzone (zadatkowane) zamówienia złożono na 418 maszyn za 44 mld dolarów, a wyrażono zamiar kupna 312 o wartości 28,2 mld.

A320neo gwiazdą salonu

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?