Rosyjskie Drogi Żelazna (RŻD) ogłosiły program unowocześnienia 3230 km kolei Transsbyberjskiej. Program zakłada nie tylko poprawę stanu torowisk, remonty i budowę dworców i węzłów trakcyjnych, ale też pełną elektryfikację.
Zostaną wybudowanie wybudowany nowy tunel Kuzniecowski (ponad 6 km) oraz równoległe linie długości 2700 km.
Magistrala Transsyberyjska łączy Moskwę z największymi ośrodkami Syberii i Dalekiego Wschodu. Budowa rozpoczęła się jeszcze w Rosji carskiej w 1891 r przy znacznym udziale inżynierów polskich. Do 1916 r powstała linia z Czelabińska do Władywostoku.
W czasach komunizmu syberyjskie trasy powiększyły się też o BAM (Bajkalsko-Amurska Magistrala). To sztandarowa budowa schyłku rosyjskiego komunizmu. Połączyła Syberię (wioska Lena pod Irkuckiem) z Krajem Chabarowskim i granicą Chin, Korei.
Budowa 4300 km linii trwała z przerwami 25 lat i ostatecznie BAM ruszył w 1989 r. Budowało ją 2 mln ludzi. Trasa przecina osiem wielkich rosyjskich rzek (w tym Lenę) i 7 grzbietów górskich. Po trasie przebito 8 tuneli, w tym otwarty w 2003 r największy w Rosji i piąty na świecie tunel Północno-Mojskij — 15 km 343 m. Od dwóch lat trwa modernizacja BAM, a zapowiedziana na 2013 r budowa drugiej równoległej linii ma kosztować RŻD jeszcze 17 mld dol.