Wielka drogowa niewiadoma

Trwa 21 przetargów, w których rząd chce wybrać firmy mające wybudować w sumie ok. 300 km autostrad i dróg ekspresowych. Kolejne postępowania nie są planowane

Publikacja: 22.08.2011 20:43

Wielka drogowa niewiadoma

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

To może się zmienić, jeżeli Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie 1 mld euro z puli kolejowej na drogi.

– W najbliższym czasie planujemy otworzyć koperty w przetargach na budowę węzła autostradowego wraz z fragmentem autostrady A6 i 12,8 km trasy ekspresowej nr 17 na odcinku z Lubartowa przez Lublin do miejscowości Piaski – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mają zostać otwarte do 1 września tego roku.

W zeszłym tygodniu nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dokończenie budowy autostrady A4 między Brzeskiem  a Wierzchosławicami, po polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI i SB Granit.

Jak podaje GDDKiA, w toku jest obecnie kolejnych 18 postępowań – nie wiadomo, kiedy zostaną rozstrzygnięte. Dotyczą budowy w sumie ok. 260 km dróg ekspresowych i autostrad. Większość została wszczęta w połowie zeszłego roku, najstarsze – dotyczące budowy 24 km obwodnicy Radomia w ciągu drogi ekspresowej nr 7 – we wrześniu 2009 r.

Rozpoczynania kolejnych inwestycji drogowych rząd na razie nie planuje. – We wrześniu powinniśmy zakończyć rozstrzyganie trwających postępowań. Wówczas okaże się, czy i jakie oszczędności mamy, i będziemy mogli podjąć decyzje dotyczące rozpoczęcia nowych inwestycji – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

Zgodnie z nowym rządowym programem w latach 2011  – 2015 na nowe drogi ma zostać wydanych 82,8 mld zł. Jeżeli w wyniku obecnie realizowanych zadań i rozstrzyganych przetargów pojawią się oszczędności  – ruszą prace na odcinkach znajdujących się na liście rezerwowej. Kolejne inwestycje mogą ruszyć, jeżeli zgodę na to wyrazi Rada Ministrów. Na jesieni okaże się, czy drogowcy będą dysponować kolejnymi 4 mld zł. To pieniądze przyznane Polsce na inwestycje klejowe, ale rząd zabiega o przesunięcie puli na budowę dróg.

– Inwestycje drogowe zostały zamrożone z powodu braku środków. Niepokojące jednak jest to, że wstrzymane zostały również prace związane z przygotowaniem nowych inwestycji – mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu.

– Inwestycje w kryzysie muszą być priorytetem, zwłaszcza że po zakończeniu będą przynosić dochody do budżetu. W trakcie trwania zapewniają wykorzystanie unijnych dotacji i wpływy do budżetu z tytułu podatków. Nie stać nas na to, by wstrzymać budowę dróg – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

To może się zmienić, jeżeli Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie 1 mld euro z puli kolejowej na drogi.

– W najbliższym czasie planujemy otworzyć koperty w przetargach na budowę węzła autostradowego wraz z fragmentem autostrady A6 i 12,8 km trasy ekspresowej nr 17 na odcinku z Lubartowa przez Lublin do miejscowości Piaski – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mają zostać otwarte do 1 września tego roku.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki