Wielka drogowa niewiadoma

Trwa 21 przetargów, w których rząd chce wybrać firmy mające wybudować w sumie ok. 300 km autostrad i dróg ekspresowych. Kolejne postępowania nie są planowane

Publikacja: 22.08.2011 20:43

Wielka drogowa niewiadoma

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

To może się zmienić, jeżeli Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie 1 mld euro z puli kolejowej na drogi.

– W najbliższym czasie planujemy otworzyć koperty w przetargach na budowę węzła autostradowego wraz z fragmentem autostrady A6 i 12,8 km trasy ekspresowej nr 17 na odcinku z Lubartowa przez Lublin do miejscowości Piaski – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mają zostać otwarte do 1 września tego roku.

W zeszłym tygodniu nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dokończenie budowy autostrady A4 między Brzeskiem  a Wierzchosławicami, po polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI i SB Granit.

Jak podaje GDDKiA, w toku jest obecnie kolejnych 18 postępowań – nie wiadomo, kiedy zostaną rozstrzygnięte. Dotyczą budowy w sumie ok. 260 km dróg ekspresowych i autostrad. Większość została wszczęta w połowie zeszłego roku, najstarsze – dotyczące budowy 24 km obwodnicy Radomia w ciągu drogi ekspresowej nr 7 – we wrześniu 2009 r.

Rozpoczynania kolejnych inwestycji drogowych rząd na razie nie planuje. – We wrześniu powinniśmy zakończyć rozstrzyganie trwających postępowań. Wówczas okaże się, czy i jakie oszczędności mamy, i będziemy mogli podjąć decyzje dotyczące rozpoczęcia nowych inwestycji – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

Zgodnie z nowym rządowym programem w latach 2011  – 2015 na nowe drogi ma zostać wydanych 82,8 mld zł. Jeżeli w wyniku obecnie realizowanych zadań i rozstrzyganych przetargów pojawią się oszczędności  – ruszą prace na odcinkach znajdujących się na liście rezerwowej. Kolejne inwestycje mogą ruszyć, jeżeli zgodę na to wyrazi Rada Ministrów. Na jesieni okaże się, czy drogowcy będą dysponować kolejnymi 4 mld zł. To pieniądze przyznane Polsce na inwestycje klejowe, ale rząd zabiega o przesunięcie puli na budowę dróg.

– Inwestycje drogowe zostały zamrożone z powodu braku środków. Niepokojące jednak jest to, że wstrzymane zostały również prace związane z przygotowaniem nowych inwestycji – mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu.

– Inwestycje w kryzysie muszą być priorytetem, zwłaszcza że po zakończeniu będą przynosić dochody do budżetu. W trakcie trwania zapewniają wykorzystanie unijnych dotacji i wpływy do budżetu z tytułu podatków. Nie stać nas na to, by wstrzymać budowę dróg – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Biznes
Kolejna „nacjonalizacja” Kremla. Producent alkoholu potępiał wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Raport PIE: fuzja telekomów w Polsce ze szkodą dla użytkowników
Biznes
Oxfam ostrzega: Strzeżcie się nowej arystokracji i oligarchii najbogatszych
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Gospodarka USA pod wodzą Trumpa
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Nikt nie chce akcji Manufaktury. Ponad 1000 wierzycieli trafiło do syndyka
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego