Suzuki chce z rozwodu z VW

Suzuki ogłosiła, że chce zakończyć niefortunny sojusz z Volkswagenem. Niemcy nie chcą

Publikacja: 12.09.2011 19:35

Suzuki chce z rozwodu z VW

Foto: Bloomberg

W oświadczeniu opublikowanym na giełdzie w Tokio Suzuki zwróciła się do Volkswagena o zakończenie sojuszu kapitałowego i przemysłowego obu firm oraz o zbycie jego udziałów w japońskiej firmie.

— To jakby rozwód — stwierdził szef Suzuki, Osamu Suzuki na konferencji prasowej w Tokio. — Nie mamy żadnego działającego projektu wynikającego z tego sojuszu, Spróbujemy zapewnić harmonijne rozstanie. A zamiast szukać, kto jest winien, lepiej uśmiechać się do siebie i powiedzieć, że nie jesteśmy sobie przeznaczeni — dodał.

Stosunki obu firm były coraz trudniejsze, Suzuki podjęła taką decyzję nazajutrz po ogłoszeniu przez VW, że Japończycy naruszyli umowę zapewniając sobie dostawę silników wysokoprężnych od Fiata. Suzuki stwierdziła, że postanowiła „anulować partnerstwo w biznesie i powiązania kapitałowe z Volkswagenem z powodu obaw, że będzie trudno osiągnąć przez naszą firmę celów związanych z tym partnerstwem".

–Zwrócimy się do VW o zbycie akcji Suzuki zgodnie z intencjami naszej firmy" — dodaje komunikat i zapowiada sprzedanie udziałów w niemieckiej firmie.

Volkswagen nie chce jednak rozstawać się z Suzuki, rzecznik oświadczył agencji AFP, że nie ma planów pozbycia się akcji firmy japońskiej. — Podtrzymujemy to, co zawsze mówiliśmy i to co powiedzieliśmy wczoraj — dodał i wskazał na tan fragment oświadczenia, który podkreśla, że Suzuki „‚jest nadal atrakcyjna inwestycją".

- Zerwanie z Suzuki byłoby złe dla VW — ocenia analityk motoryzacji Ferdinand Dudenhöffer. — Mimo posiadania wielu marek Volskwagen nie zdobył dotąd prawdziwej fachowości w szybko rosnącym segmencie tanich pojazdów — dodał.

Z kolei Koji Endo z Advanced Research Japan w Tokio uważa, że rozstanie nie będzie mieć natychmiastowego wpływu, ale w dłuższej perspektywie może wywołać duży problem, bo samodzielne zaprojektowanie bardzo dobrego albo ekonomicznego pojazdu wysokoprężnego czy hybrydowego oznaczałoby ogromny koszt dla Suzuki. Japońska firma może więc szukać innych opcji, w tym nowego partnera, ale na razie liczba kandydatów jest bardzo ograniczona.

Warunki sojuszu

VW kupił w grudniu 2009 r. za 1,7 mld euro 19,9 proc. w Suzuki, a obie firmy uznały to za okazję i korzyść dla obu firm w produkowaniu pojazdów hybrydowych i małolitrażowych. Japończycy mają ok. 1,5 proc. w niemieckiej firmie, albo 4,39 mln akcji.

Suzuki chciała uzyskać pomoc Niemców w rozwijaniu technologii napędu hybrydowego i w innych dziedzinach przyjaznych dla środowiska. VW z kolei liczył na wspólne projektowanie aut małolitrażowych dla wschodzących rynków korzystając z doświadczenia Japończyków. Obie firmy rozważały też sposoby wspólnej produkcji podzespołów i materiałów.

Osiągnięty postęp był jednak niewielki, powstawały nowe problemy, wstrzymano więc wspólne projekty, a sojusz okazał się niewypalłem. Suzuki skarżyła się, że VW traktował ją jak swą filię, że jej niezależność była zagrożona. Prezes Suzuki stwierdził, że „różnice w filozofiach zarządzania" przyczyniły się do ograniczenia niezależności jego firmy. Zdaniem analityków, rozpad stosunków nie jest zaskoczeniem.

Reagując na wcześniejszy zarzut VW o naruszeniu porozumienia, Suzuki stwierdziła, że jej zdaniem nie doszło do tego.

W oświadczeniu opublikowanym na giełdzie w Tokio Suzuki zwróciła się do Volkswagena o zakończenie sojuszu kapitałowego i przemysłowego obu firm oraz o zbycie jego udziałów w japońskiej firmie.

— To jakby rozwód — stwierdził szef Suzuki, Osamu Suzuki na konferencji prasowej w Tokio. — Nie mamy żadnego działającego projektu wynikającego z tego sojuszu, Spróbujemy zapewnić harmonijne rozstanie. A zamiast szukać, kto jest winien, lepiej uśmiechać się do siebie i powiedzieć, że nie jesteśmy sobie przeznaczeni — dodał.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku