Auta elektryczne — sukces Renaulta i Bollore

Francuski Renault zdobył duże zamówienie na pojazdy elektryczne, a Vincent Bolloré uruchomił system ich wynajmu — podał dziennik „Le Figaro"

Publikacja: 05.10.2011 10:08

Auta elektryczne — sukces Renaulta i Bollore

Foto: Bloomberg

Renault zdobył lwią część w przetargu na 25 tys. pojazdów elektrycznych rozpisanym przez władze francuskie — 15 600 sztuk — wynika z informacji dziennika.

Przetarg rozpisany w kwietniu 2010 r. dotyczy kupna przez państwo 5 tys. pojazdów i reszty przez przedsiębiorstwa publiczne i prywatne, np. pocztę La Poste, EDF czy Veolia.

Renault najbardziej zaawansowany w technologii napędu elektrycznego dostarczy 15 600 elektrycznych Kangoo ZE, w tym 10 tys. poczcie. Dostawy zaczną się pod koniec roku i potrwają do 2015 r.

Druga część przetargu na 3900 samochodów osobowych głównie dla państwa przypadła grupie PSA (Peugeot Ion i Citroen C-Zero), ale nie jest jeszcze znana dokładna liczba, jaką kupią instytucje państwowe.

Ostatnia partia 3 tys. pojazdów kompaktowych głównie dla EDF ma przypaść jednej z kandydujących firm: Bolloré, Heuliez (Mia) albo Fordowi.

Sukces w przetargu jest dużym bodźcem dla Renaulta, który rusza ze sprzedażą swych aut elektrycznych, a planuje wyprodukowanie 20-30 tys. sztuk w 2012 r. w zakładzie w Maubeuge.

W ciągu 9 miesięcy zamierza oferować cztery modele. W listopadzie pojawi się limuzyna Fluence, następnie w grudniu Twizy, a w połowie 2012 r. kompaktowy Zoe.

Zamówienie przez państwo pozwoli ożywić rynek, który dotąd był skromny. PSA wyprzedziła wprawdzie Renaulta proponując już minionej jesieni swoje dwa modele, zaprojektowane i wyprodukowane we współpracy z Mitsubishi, ale zdobyła w Europie zamówienia tylko na 5 tys. sztuk, a dostarczyła 3 tysiące. We Francji zarejestrowano w I półroczu zaledwie tysiąc aut elektrycznych.

Elektryczne już w Paryżu

Zachętą do korzystania, a następnie do kupowania będzie inicjatywa przemysłowca z Bretanii, Vincenta Bolloré. Najpierw wydał 1,5 mld euro na opracowanie własnego pojazdu elektrycznego, Bluecar, a następnie uruchomił tego października system ich wynajmu Autolib', odwzorowany na popularnym już systemie wynajmu rowerów Vélib'.

Francuz mieszkający na północy Paryża, a pracujący na południu miasta może za 39 euro rocznie korzystać jednorazowo z 45-minut pedałowania. Dojazd z domu do pracy czy z powrotem zajmuje mu 15 minut, podczas gdy jazda własnym samochodem oznacza stratę 1 godziny 10-15 minut. Z Vélibów korzystają też studenci i liczni turyści.

Koszt inicjatywy przemysłowca to 100 mln euro na początek w pojazdy, stacje parkowania-ładowania i personel (1500 ludzi — 1200 w terenie i 250 w ośrodku zamówień) plus po 100 mln rocznie na eksploatację.

Od niedzieli 2 października oddano na dwa miesiące do testowania 66 aut i 33 stacji w Paryżu i w 45 okolicznych gminach. Oficjalna premiera z 250 pojazdami i tyle samo stacjami nastąpi 5 grudnia. Grupa Bolloré zakłada następnie do lata 2012 r. 110 stacji i 2 tys. aut, a docelowo 660 punktów parkowania-ładowania i 3 tys. Bluecars.

Vincent Bolloré szacuje, że całe przedsięwzięcie zacznie na siebie zarabiać dopiero od siódmego roku funkcjonowania. Potrzebne będzie do tego uzyskanie 80 tys. posiadaczy abonamentu, korzystających z takich aut dwa razy w tygodniu przez godzinę.

Producent chce ponadto wykazać zalety jego baterii elektrycznych, które użytkowane 15 razy dziennie zostaną poddane największemu testowi odporności.

Zasadniczym rynkiem grupy będzie samochód. Firma otrzymała już 9 tys. wstępnych zamówień; pierwsi klienci nie będą długo czekać. Drugie auto, mniejsze od Bluecar, pojawi się za 18-24 miesiące.

V. Bolloré liczy też, że przekona inne firmy samochodowe do kupowania jego baterii (litowo-metalowo-polimerowych), choć wszyscy wybrali litowo-jonowe, które jednak szybciej nagrzewają się.

Drugim rynkiem są baterie stałe, mogące gromadzić energię elektryczną, gdy jej ceny są niższe Grupa nastawia się na 3-4 tys. klientów, a jest w stanie wyprodukować 10 tys. w dwóch fabrykach, w Bretanii i w Kanadzie. Do 2013 r. chciałaby sprzedać 30-40 tys., co dałoby jej duże oszczędności

Renault zdobył lwią część w przetargu na 25 tys. pojazdów elektrycznych rozpisanym przez władze francuskie — 15 600 sztuk — wynika z informacji dziennika.

Przetarg rozpisany w kwietniu 2010 r. dotyczy kupna przez państwo 5 tys. pojazdów i reszty przez przedsiębiorstwa publiczne i prywatne, np. pocztę La Poste, EDF czy Veolia.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca