Zgodnie ze wstępnym biznesplanem złożonym w sądzie rejonowym w Vänersborg i przedstawionym wierzycielom Saaba chińskie Pang Da i Youngman Lotus zamierzają zapewnić szwedzkiej firmie samochodowej 610 mln euro w ramach długofalowego inwestowania.
Saab, który w minionym tygodniu ujawnił, że ta dwójka zaoferowała 100 mln euro za odkupienie go od holenderskiego właściciela Swedish Sutomobile (Swan), otrzymałby natychmiast 50 mln euro kredytu pomostowego i od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredyt 63 mln — wynika z dokumentów złożonych w sądzie.
Środki te wzmocniłyby firmę, która zaprzestała 6 miesięcy temu produkcji, bo dostawcy wstrzymali sprzedaż podzespołów z powodu niezapłaconych faktur. Pieniądze te pozwoliłyby przeprowadzić restrukturyzację pod ochroną przed roszczeniami wierzycieli do czasu, gdy Saab zacznie samodzielnie wracać do zdrowia.
Wierzyciele mieli zapoznać się z tym planem ostatniej szansy dla Saaba. Gdyby uznali go za mało wiarygodny, to sąd cofnąłby ochronę przed wierzycielami i skazał na likwidację.
Plan ten przewiduje wznowienie w 2012 r. produkcji w wielkości od 35 do 55 tys. aut i o osiągnięcie rentowności w 2014 r. Koło 2016 r. Szwedzi produkowaliby do 200 tys. pojazdów rocznie, ich największym rynkiem stałyby się Chiny, na które przypadłaby jedna trzecia globalnej sprzedaży.