Chiński plan ratowania Saaba

Najpóźniej w 2014 r. Saab ma być dochodowy — według planu dwóch chińskich firm, które chcą go przejąć i proponują duże nakłady

Publikacja: 01.11.2011 09:35

Stoisko Saaba

Stoisko Saaba

Foto: Bloomberg

Zgodnie ze wstępnym biznesplanem złożonym w sądzie rejonowym w Vänersborg i przedstawionym wierzycielom Saaba chińskie Pang Da i Youngman Lotus zamierzają zapewnić szwedzkiej firmie samochodowej 610 mln euro w ramach długofalowego inwestowania.

Saab, który w minionym tygodniu ujawnił, że ta dwójka zaoferowała 100 mln euro za odkupienie go od holenderskiego właściciela Swedish Sutomobile (Swan), otrzymałby natychmiast 50 mln euro kredytu pomostowego i od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredyt 63 mln — wynika z dokumentów złożonych w sądzie.

Środki te wzmocniłyby firmę, która zaprzestała 6 miesięcy temu produkcji, bo dostawcy wstrzymali sprzedaż podzespołów z powodu niezapłaconych faktur. Pieniądze te pozwoliłyby przeprowadzić restrukturyzację pod ochroną przed roszczeniami wierzycieli do czasu, gdy Saab zacznie samodzielnie wracać do zdrowia.

Wierzyciele mieli zapoznać się z tym planem ostatniej szansy dla Saaba. Gdyby uznali go za mało wiarygodny, to sąd cofnąłby ochronę przed wierzycielami i skazał na likwidację.

Plan ten przewiduje wznowienie w 2012 r. produkcji w wielkości od 35 do 55 tys. aut i o osiągnięcie rentowności w 2014 r. Koło 2016 r. Szwedzi produkowaliby do 200 tys. pojazdów rocznie, ich największym rynkiem stałyby się Chiny, na które przypadłaby jedna trzecia globalnej sprzedaży.

Zapewnienie rentowności oznaczałoby jednak zmniejszenie kosztów o miliard koron (111 mln euro). Saab zatrudniający obecnie 3700 ludzi stwierdził ze swej strony, że plan cięcia kosztów obejmowałby likwidację 500 miejsc pracy.

Dokumenty złożone w sądzie wskazując, że Szwedzi produkowaliby nadal auta w Trollhättan, ale wraz z upływem czasu powstawałyby także Chinach.

Saab przyznał się wcześniej do 220 mln euro niezapłaconych faktur dostawcom, w obecnym biznesplanie przygotowanym w pośpiechu nie przewidziano, jak ci wierzyciele zostaną spłaceni. Zarządca komisaryczny Guy Lofalk ustanowiony przez sąd wyjaśnił, że ta część planu zostanie przedstawiona wkrótce.

Zgodnie ze wstępnym biznesplanem złożonym w sądzie rejonowym w Vänersborg i przedstawionym wierzycielom Saaba chińskie Pang Da i Youngman Lotus zamierzają zapewnić szwedzkiej firmie samochodowej 610 mln euro w ramach długofalowego inwestowania.

Saab, który w minionym tygodniu ujawnił, że ta dwójka zaoferowała 100 mln euro za odkupienie go od holenderskiego właściciela Swedish Sutomobile (Swan), otrzymałby natychmiast 50 mln euro kredytu pomostowego i od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredyt 63 mln — wynika z dokumentów złożonych w sądzie.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej