Reklama

Chiński plan ratowania Saaba

Najpóźniej w 2014 r. Saab ma być dochodowy — według planu dwóch chińskich firm, które chcą go przejąć i proponują duże nakłady

Publikacja: 01.11.2011 09:35

Stoisko Saaba

Stoisko Saaba

Foto: Bloomberg

Zgodnie ze wstępnym biznesplanem złożonym w sądzie rejonowym w Vänersborg i przedstawionym wierzycielom Saaba chińskie Pang Da i Youngman Lotus zamierzają zapewnić szwedzkiej firmie samochodowej 610 mln euro w ramach długofalowego inwestowania.

Saab, który w minionym tygodniu ujawnił, że ta dwójka zaoferowała 100 mln euro za odkupienie go od holenderskiego właściciela Swedish Sutomobile (Swan), otrzymałby natychmiast 50 mln euro kredytu pomostowego i od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredyt 63 mln — wynika z dokumentów złożonych w sądzie.

Środki te wzmocniłyby firmę, która zaprzestała 6 miesięcy temu produkcji, bo dostawcy wstrzymali sprzedaż podzespołów z powodu niezapłaconych faktur. Pieniądze te pozwoliłyby przeprowadzić restrukturyzację pod ochroną przed roszczeniami wierzycieli do czasu, gdy Saab zacznie samodzielnie wracać do zdrowia.

Wierzyciele mieli zapoznać się z tym planem ostatniej szansy dla Saaba. Gdyby uznali go za mało wiarygodny, to sąd cofnąłby ochronę przed wierzycielami i skazał na likwidację.

Plan ten przewiduje wznowienie w 2012 r. produkcji w wielkości od 35 do 55 tys. aut i o osiągnięcie rentowności w 2014 r. Koło 2016 r. Szwedzi produkowaliby do 200 tys. pojazdów rocznie, ich największym rynkiem stałyby się Chiny, na które przypadłaby jedna trzecia globalnej sprzedaży.

Reklama
Reklama

Zapewnienie rentowności oznaczałoby jednak zmniejszenie kosztów o miliard koron (111 mln euro). Saab zatrudniający obecnie 3700 ludzi stwierdził ze swej strony, że plan cięcia kosztów obejmowałby likwidację 500 miejsc pracy.

Dokumenty złożone w sądzie wskazując, że Szwedzi produkowaliby nadal auta w Trollhättan, ale wraz z upływem czasu powstawałyby także Chinach.

Saab przyznał się wcześniej do 220 mln euro niezapłaconych faktur dostawcom, w obecnym biznesplanie przygotowanym w pośpiechu nie przewidziano, jak ci wierzyciele zostaną spłaceni. Zarządca komisaryczny Guy Lofalk ustanowiony przez sąd wyjaśnił, że ta część planu zostanie przedstawiona wkrótce.

Zgodnie ze wstępnym biznesplanem złożonym w sądzie rejonowym w Vänersborg i przedstawionym wierzycielom Saaba chińskie Pang Da i Youngman Lotus zamierzają zapewnić szwedzkiej firmie samochodowej 610 mln euro w ramach długofalowego inwestowania.

Saab, który w minionym tygodniu ujawnił, że ta dwójka zaoferowała 100 mln euro za odkupienie go od holenderskiego właściciela Swedish Sutomobile (Swan), otrzymałby natychmiast 50 mln euro kredytu pomostowego i od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredyt 63 mln — wynika z dokumentów złożonych w sądzie.

Reklama
Biznes
Kolejna odsłona sporu o sukcesję w Polsacie. Batalia na Cyprze
Biznes
Sztuczna inteligencja wspomoże polski eksport. Jaka jest kondycja handlu zagranicznego?
Biznes
Będą problemy z zakupem uzbrojenia? Okrajana Agencja Uzbrojenia
Biznes
Czy spółki Skarbu Państwa czeka trzęsienie ziemi po rekonstrukcji rządu?
Biznes
Przedsiębiorczy jak Polak? Oto obraz polskiego biznesu
Reklama
Reklama