Zgodnie z „wieloletnim programem inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015, do 2013 roku mają zakończyć się prace przygotowawcze do budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce, co „stworzy warunki do  rozpoczęcia jej budowy w 2014 r."

Szybka kolej w Polsce ma łączyć Warszawę z Łodzią i dalej biec w kierunku Wrocławia i Poznania. Pociągi  mają kursować z prędkością 250 km na  godzinę. Koszt budowy linii szacowany jest na ok. 18 mld zł. Rząd  rozważa możliwość realizacji inwestycji w ramach partnerstwa Publiczno – Prywatnego. Zwłaszcza, że Komisja Europejska nie wesprze budowy szybkich torów swoimi dotacjami.

Obecnie trwa opracowanie studium wykonalności inwestycji. Kontrakt  za 48.95 mln zł realizuje hiszpańska spółka Idom International. Po zakończeniu prac pod koniec przyszłego roku mamy  poznać m.in. koszty budowy  i późniejszego utrzymania linii.

Jak mówi Zbigniew Szafrańskim prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, decyzja o tym, czy budujemy KDP czy nie, powinna zapaść na początku 2012 roku, wówczas trzeba rozpocząć wykup gruntu i wybrać podmiot, który będzie projektem zarządzał. Niewykluczone jest powołanie  osobnej spółki celowej, która zajmie się budową.