Sojusze i plany produkcyjne Toyoty

Toyota rozmawia z BMW o partnerstwie, zwiększy inwestycje w Anglii i Turcji w produkcję nowych wersji aut.

Publikacja: 27.11.2011 16:14

Japoński gigant samochodowy prowadzi z BMW rozmowy o partnerstwie  w produkcji samochodów przyjaznych dla środowiska — ujawnił dziennik „Nikkei". Zgodnie z umową, firma z Bawarii dostarczałaby silniki wysokoprężne najprawdopodobniej do średnich samochodów Toyoty, z silnikami 2-litrowymi, sprzedawanymi w Europie.

Japońska firma podzieliłaby się technologią napędu hybrydowego, co pozwoliłoby Niemcom rozszerzyć ich ofertę. BMW zawarła w końcu 2010 r. umowę z PSA Peugeot Citroen o wspólnym projektowaniu napędów hybrydowych dla pojazdów subkompaktowych — sprecyzował japoński dziennik, zwykle dobrze poinformowany.

Byłby to drugi związek Toyoty w zakresie tzw. zielonej technologii z innym dużym producentem,, po porozumieniu w sierpniu z Fordem o wspólnym projektowaniu systemów hybrydowych.

Toyocie bardzo zależy na zwiększeniu udziału rynkowego jej hybryd w Europie, gdzie 60 proc. samochodów osobowych ma napęd Diesla. Popyt na takie pojazdy będzie rosnąć, bo ich silniki emitują mniej CO2. Silny jen mocno szkodzi konkurencyjności aut Toyoty, więc chce uatrakcyjnić ofertę pojazdów wysokoprężnych kupując silniki od BMW — twierdzi „Nikkei".

Rzecznik Toyoty uznał artykuł za spekulację i odmówił skomentowania go.

Nowe inwestycje

Odrębnie Toyota zapowiedziała zainwestowanie ponad 100 mln funtów (116 mln euro) w swój zakład w Burnaston w (Derbyshire) w uruchomienie produkcji hatchbacków nowej generacji Auris. Burnaston, gdzie inwestycje przekroczą 2,1 mld funtów od 1989 r. będzie jedynym w Europie miejscem produkcji tego rodzinnego pojazdu. Teraz powstają tam Auris zwykły i hybrydowy oraz Avensis.

W ciągu dwóch lat zatrudnienie w nim wzrośnie o 1500 osób, pierwsze 500 pracowników zostanie przyjętych w połowie 2012 r.

W tureckiej prowincji Sakarya Japończycy ulokują z kolei 150 mln euro w stworzenie 400 miejsc pracy przy produkcji nowych małych sedanów z segmentu C. Zakład zdobył doświadczenie podczas wytwarzania modelu Corolla w latach 1994-2006. Załoga licząca 3 tys. ludzi może wyprodukować 150 tys. pojazdów rocznie. Obecne modele Verso i Auris są eksportowane do 30 krajów.

Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Biznes
Czy Chiny skorzystają na polityce Trumpa?
Biznes
Start-upy mogą wzmocnić bezpieczeństwo i obronność
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Francuzi nie składają broni w walce o okręty podwodne dla Polski
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”