Sprzedaż aut spada Większość głównych marek traci udziały

Liderem polskiego rynku pozostają auta niemieckich producentów. Najwięcej klientów ma Skoda, ale najszybciej rośnie sprzedaż Chevroleta i Nissana

Publikacja: 06.12.2011 02:08

Najpopularniejsze skody to Octavia i Fabia

Najpopularniejsze skody to Octavia i Fabia

Foto: Rzeczpospolita

W?ciągu 11 miesięcy liczba rejestrowanych nowych aut osobowych wyniosła 247,9 tys. sztuk. To o 9 proc. mniej niż w tym czasie przed rokiem.

Na pierwszych dziesięć marek o największej liczbie sprzedanych samochodów zaledwie trzy odnotowały w tym roku wzrost w porównaniu z jedenastoma miesiącami 2010 roku.

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pierwsze cztery miejsca rankingu zajmują auta producentów niemieckich. Liderem jest Skoda – 28,9 tys. rejestracji, które jednak zmalały w ujęciu rok do roku o 6,1 proc. Na drugie miejsce trafił Ford – 20,7 tys. aut ze spadkiem o 5,7 proc., a na trzecie Opel – 19,4 tys. i spadek o 6,6 proc. Czwarty Volkswagen odnotował natomiast lekki wzrost, poprawiając ubiegłoroczny wynik o niecały

1 proc. – To efekt zmian, jakie wprowadziliśmy do oferty w kwietniu. Pojawiły się dodatkowe pakiety wyposażenia i atrakcyjne sposoby finansowania – wyjaśnia Tomasz Tonder z Kulczyk Tradex, dotychczasowego importera Volkswagena. Większej sprzedaży sprzyjały także zamówienia flotowe, m. in. na nowy model Passata, wprowadzonego na rynek w końcu ubiegłego roku. Eksperci podkreślają duży potencjał marki: w listopadzie osiągnęła (razem z Fordem) drugi wynik pod względem wielkości sprzedaży. Z kolei przejęcie od 2012 roku roli importera bezpośrednio przez koncern Volkswagena (kupił udziały Kulczyk Tradex) dają szanse na zwiększenie udziału w rynku.

Dwucyfrowe spadki zaliczyły tymczasem dwie kolejne marki: Toyota o 20 proc. i Fiat o 26,9 proc. Ten ostatni jest mocno uzależniony od popytu klientów indywidualnych, który mocno osłabł. Samar szacuje, że obecny udział tej grupy klientów w rynku skurczył się do 45 proc., podczas gdy na początku roku sięgał 64 proc. Z kolei Toyota jest jedną z silnych marek flotowych, ale w jej ofercie nie ma teraz interesujących nowości, co utrudnia przyciągnięcie nowych klientów. Nowszych modeli brakuje także w gamie sprzedażowej Fiata.

Sporo zyskał w tym roku Nissan, którego rejestracje wzrosły o 15 proc. Hyundai też poprawił ubiegłoroczny wynik, choć słabiej – o 4,7 proc. Za to największy wzrost liczby rejestracji – 20,3 proc. – odnotował Chevrolet, który po 11 miesiącach tego roku zajmuje 13. miejsce z 2,7-procentowym udziałem w rynku. To rekordowy wynik w historii marki w Polsce, osiągnięty m.in. dzięki wymianie większości modeli i wprowadzeniu nowych aut do segmentów, gdzie marka nie była do tej pory obecna. – Liczymy na utrzymanie tego wysokiego wzrostu także w grudniu i zakończenie roku po raz pierwszy wynikiem ponad 7 tys. sprzedanych samochodów – mówi Andrzej Żelazny, dyrektor generalny Chevrolet Poland.

Cały rok będzie jednak dla całej branży słaby. – Organizowane przez producentów akcje wyprzedażowe nie przynoszą takich efektów jak w roku ubiegłym. W samym listopadzie zanotowano spadek sprzedaży przekraczający 20 proc., największy od początku tego roku – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

W dodatku, o ile do tej pory spadki widoczne były szczególnie wśród marek popularnych, o tyle teraz dotykają także marek premium. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba rejestracji aut tej grupy zmniejszyła się o przeszło 1 proc.

Samar prognozuje, że w przypadku pogorszenia się stanu polskiej gospodarki przyszły rok przyniesie dalsze spadki sprzedaży samochodów. Liczba zarejestrowanych aut w ciągu całego roku może się skurczyć do poziomu 250 tys. sztuk.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

W?ciągu 11 miesięcy liczba rejestrowanych nowych aut osobowych wyniosła 247,9 tys. sztuk. To o 9 proc. mniej niż w tym czasie przed rokiem.

Na pierwszych dziesięć marek o największej liczbie sprzedanych samochodów zaledwie trzy odnotowały w tym roku wzrost w porównaniu z jedenastoma miesiącami 2010 roku.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti
Biznes
Groźby Trumpa wobec Chin, problemy polskich firm i niepokojąca siła rubla
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Ruszyła karuzela nazwisk kandydatów na nowego prezesa UKE