Sprzedaż aut spada Większość głównych marek traci udziały

Liderem polskiego rynku pozostają auta niemieckich producentów. Najwięcej klientów ma Skoda, ale najszybciej rośnie sprzedaż Chevroleta i Nissana

Publikacja: 06.12.2011 02:08

Najpopularniejsze skody to Octavia i Fabia

Najpopularniejsze skody to Octavia i Fabia

Foto: Rzeczpospolita

W?ciągu 11 miesięcy liczba rejestrowanych nowych aut osobowych wyniosła 247,9 tys. sztuk. To o 9 proc. mniej niż w tym czasie przed rokiem.

Na pierwszych dziesięć marek o największej liczbie sprzedanych samochodów zaledwie trzy odnotowały w tym roku wzrost w porównaniu z jedenastoma miesiącami 2010 roku.

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pierwsze cztery miejsca rankingu zajmują auta producentów niemieckich. Liderem jest Skoda – 28,9 tys. rejestracji, które jednak zmalały w ujęciu rok do roku o 6,1 proc. Na drugie miejsce trafił Ford – 20,7 tys. aut ze spadkiem o 5,7 proc., a na trzecie Opel – 19,4 tys. i spadek o 6,6 proc. Czwarty Volkswagen odnotował natomiast lekki wzrost, poprawiając ubiegłoroczny wynik o niecały

1 proc. – To efekt zmian, jakie wprowadziliśmy do oferty w kwietniu. Pojawiły się dodatkowe pakiety wyposażenia i atrakcyjne sposoby finansowania – wyjaśnia Tomasz Tonder z Kulczyk Tradex, dotychczasowego importera Volkswagena. Większej sprzedaży sprzyjały także zamówienia flotowe, m. in. na nowy model Passata, wprowadzonego na rynek w końcu ubiegłego roku. Eksperci podkreślają duży potencjał marki: w listopadzie osiągnęła (razem z Fordem) drugi wynik pod względem wielkości sprzedaży. Z kolei przejęcie od 2012 roku roli importera bezpośrednio przez koncern Volkswagena (kupił udziały Kulczyk Tradex) dają szanse na zwiększenie udziału w rynku.

Dwucyfrowe spadki zaliczyły tymczasem dwie kolejne marki: Toyota o 20 proc. i Fiat o 26,9 proc. Ten ostatni jest mocno uzależniony od popytu klientów indywidualnych, który mocno osłabł. Samar szacuje, że obecny udział tej grupy klientów w rynku skurczył się do 45 proc., podczas gdy na początku roku sięgał 64 proc. Z kolei Toyota jest jedną z silnych marek flotowych, ale w jej ofercie nie ma teraz interesujących nowości, co utrudnia przyciągnięcie nowych klientów. Nowszych modeli brakuje także w gamie sprzedażowej Fiata.

Sporo zyskał w tym roku Nissan, którego rejestracje wzrosły o 15 proc. Hyundai też poprawił ubiegłoroczny wynik, choć słabiej – o 4,7 proc. Za to największy wzrost liczby rejestracji – 20,3 proc. – odnotował Chevrolet, który po 11 miesiącach tego roku zajmuje 13. miejsce z 2,7-procentowym udziałem w rynku. To rekordowy wynik w historii marki w Polsce, osiągnięty m.in. dzięki wymianie większości modeli i wprowadzeniu nowych aut do segmentów, gdzie marka nie była do tej pory obecna. – Liczymy na utrzymanie tego wysokiego wzrostu także w grudniu i zakończenie roku po raz pierwszy wynikiem ponad 7 tys. sprzedanych samochodów – mówi Andrzej Żelazny, dyrektor generalny Chevrolet Poland.

Cały rok będzie jednak dla całej branży słaby. – Organizowane przez producentów akcje wyprzedażowe nie przynoszą takich efektów jak w roku ubiegłym. W samym listopadzie zanotowano spadek sprzedaży przekraczający 20 proc., największy od początku tego roku – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

W dodatku, o ile do tej pory spadki widoczne były szczególnie wśród marek popularnych, o tyle teraz dotykają także marek premium. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba rejestracji aut tej grupy zmniejszyła się o przeszło 1 proc.

Samar prognozuje, że w przypadku pogorszenia się stanu polskiej gospodarki przyszły rok przyniesie dalsze spadki sprzedaży samochodów. Liczba zarejestrowanych aut w ciągu całego roku może się skurczyć do poziomu 250 tys. sztuk.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji