O tym, że tegoroczny sezon nie będzie gorszy od poprzedniego przekonana jest grupa Ambra, lider polskiego rynku win musujących, właściciel marki Dorato. – Świadczy o tym poziom zamówień z sieci handlowych i hurtowni – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry.
Według firmy badawczej Euromonitor International w tym roku wydamy na wina musujące prawie 406 mln zł, nieznacznie więcej niż przed rokiem. W 2012r. tempo wzrostu nieco przyspieszy i kwota ta przekroczy 420 mln zł. Natomiast do 2016 r. wartość polskiego rynku win musujących zbliży się do 502 mln zł. Rosnąca wartość rynku win musujących, to przede wszystkim efekt coraz większej popularność alkoholi premium, w tym szampanów.
Instytut International Wine&Spirit Research podaje, że w 2003 r. tych ostatnich kupiliśmy 67,5 tys. litrów. W tym roku popyt na szampany będzie o 150 proc. większy. W 2016 r. sprzedaż tych win wyniesie prawie 237 tys. litrów i będzie o ponad 38 proc. większy niż w tym roku.
Coraz więcej Polaków chce świętować Nowy Rok lub inne uroczystości lepszymi trunkami niż popularne wina gazowane - mówi Wojciech Giebuta, zastępca redaktora naczelnego magazynu „Czas Wina". Rośnie także nasza wiedza o markowych trunkach. - Niemal każdy konsument już wie, że prawdziwy szampan pochodzi wyłącznie z Francji - dodaje Giebuta.
Piotr Poznański, analityk IWSR zwraca jednak uwagę, że pomimo dynamicznego wzrostu popytu na szampany w Polsce, wielkość ich sprzedaży jest wielokrotnie niższa niż w krajach, gdzie kupuje się ich najwięcej. Liderem, według IWSR, jest Francja ze139 mln l w2011 r. Kolejne miejsca zajmują Wielka Brytania (26 mln l) i Stany Zjednoczone (12 mln l).