W Polsce rośnie sprzedaż szampanów

Grudzień, a szczególnie Sylwester, to w Polsce czas żniw dla producentów i dystrybutorów win musujących. Według szacunków branży na ostatni miesiąc roku, przypada od 40 do nawet 60 proc. rocznej sprzedaży tych alkoholi

Publikacja: 30.12.2011 20:05

W Polsce rośnie sprzedaż szampanów

Foto: Bloomberg

O tym, że tegoroczny sezon nie będzie gorszy od poprzedniego przekonana jest grupa Ambra, lider polskiego rynku win musujących, właściciel marki Dorato.  – Świadczy o tym poziom zamówień z sieci handlowych i hurtowni – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry.

Według firmy badawczej Euromonitor International w tym roku wydamy na wina musujące prawie 406 mln zł, nieznacznie więcej niż przed rokiem. W 2012r. tempo wzrostu nieco przyspieszy i kwota ta przekroczy 420 mln zł. Natomiast do 2016 r. wartość polskiego rynku win musujących zbliży się do 502 mln zł. Rosnąca wartość rynku win musujących, to przede wszystkim efekt coraz większej popularność alkoholi premium, w tym szampanów.

Instytut International Wine&Spirit Research podaje, że w 2003 r. tych ostatnich kupiliśmy 67,5 tys. litrów. W tym roku popyt na szampany będzie o 150 proc. większy. W 2016 r. sprzedaż tych win wyniesie prawie 237 tys. litrów i będzie o ponad 38 proc. większy niż w tym roku.

Coraz więcej Polaków chce świętować Nowy Rok lub inne uroczystości lepszymi trunkami niż popularne wina gazowane - mówi Wojciech Giebuta, zastępca redaktora naczelnego magazynu „Czas Wina". Rośnie także nasza wiedza o markowych trunkach.  - Niemal każdy konsument już wie, że prawdziwy szampan pochodzi wyłącznie z Francji  - dodaje Giebuta.

Piotr Poznański, analityk IWSR zwraca jednak uwagę, że pomimo dynamicznego wzrostu popytu na szampany w Polsce, wielkość ich sprzedaży jest wielokrotnie niższa niż w krajach, gdzie kupuje się ich najwięcej. Liderem, według IWSR, jest Francja ze139 mln l w2011 r. Kolejne miejsca zajmują Wielka Brytania (26 mln l) i Stany Zjednoczone (12 mln l).

Alkohole z Szampanii są także niszą w porównaniu do całego rynku win musujących w Polsce. IWSR szacuje, że w2011 r. jego wielkość wyniesie ok.37,7 mln l, czyli niemal tyle co w 2010 r. Według tej firmy moda na szampany, a także na hiszpańską cavę lub włoskie prosecco nie wystarczy jednak, aby zahamować kurczenie się polskiego rynku win musujących.

Spadać będzie głównie sprzedaż tych produkowanych w Polsce uważa Piotr Poznański. Do 2016 r. jego wielkość skurczy się do 36,5 mln l. Jeżeli tak się stanie Polska spadnie z 10. na 11 miejsce wśród największych rynków win musujących świata (bez szampanów).

-W dalszy rozwój rynku win musujących w Polsce, w tempie 5 - 10 proc. rocznie, wierzy Robert Ogór, prezes winiarskiej grupy Ambra, właściciela m.in. marki Dorato.

- Wraz ze wzrostem ich sprzedaży będą stopniowo stawać się produktami kupowanymi przez cały rok, a nie tylko w sezonie świąteczno-noworocznym - uważa Ogór.

Jednym z produktów Ambry, którego sprzedaż nie jest już sezonowa, jest szampan z sokiem owocowym Fiore. – Marka ta przeznaczona jest przede wszystkim dla kobiet i stanowi alternatywę dla piw smakowych oraz drinków gotowych do spożycia – mówi Robert Ogór.

Zdaniem szefa Ambry, przyspieszenie tempa rozwoju rynku win musujących nastąpi, gdy zakończy się faza intensywnego wzrostu sprzedaży klasycznych win gronowych. – Polscy konsumenci będą mieli wówczas znacznie większą wiedzę o winach niż obecnie i otworzą się na kolejne produkty z tego segmentu rynku – mówi prezes Ambry.

O tym, że tegoroczny sezon nie będzie gorszy od poprzedniego przekonana jest grupa Ambra, lider polskiego rynku win musujących, właściciel marki Dorato.  – Świadczy o tym poziom zamówień z sieci handlowych i hurtowni – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry.

Według firmy badawczej Euromonitor International w tym roku wydamy na wina musujące prawie 406 mln zł, nieznacznie więcej niż przed rokiem. W 2012r. tempo wzrostu nieco przyspieszy i kwota ta przekroczy 420 mln zł. Natomiast do 2016 r. wartość polskiego rynku win musujących zbliży się do 502 mln zł. Rosnąca wartość rynku win musujących, to przede wszystkim efekt coraz większej popularność alkoholi premium, w tym szampanów.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca