Cydr wciąż najważniejszy

Lekki alkohol z jabłek będzie nadal priorytetem dla Ambry. Pierwszych zysków z jego sprzedaży spodziewa się w kolejny roku finansowym.

Publikacja: 17.09.2015 14:38

Cydr wciąż najważniejszy

Foto: Bloomberg

W kalendarzowym roku 2015 sprzedaż cydru w Polsce może sięgnąć 17 mln litrów i będzie o niemal 50 proc. wyższa niż przed rokiem – szacuje zarząd Grupy Ambra, właściciel Cydru Lubelskiego, najpopularniejszego cydru w Polsce.

Takiego tempa lekkiemu alkoholowi z jabłek może pozazdrościć większość alkoholi w Polsce. Jednak jest ono wolniejsze niż spodziewała się Ambra.

- To przede wszystkim efekt małego zaangażowania sieci handlowych w sprzedaż cydru – uważa Robert Ogór, prezes grupy Ambra. – Często nie potrafią zdecydować czy umieścić go na półkach z, czy z piwem, a także zmieniają jego lokalizacje. A to, w czasach, gdy konsument chce kupować szybko i wygodnie, nie sprzyja rozwoju sprzedaży cydru w tym kanale sprzedaży.

Jego zdaniem polski rynek cydru ma nadal duży potencjał rozwoju, biorąc pod uwagę jego wciąż małą skalę i zmieniające się oczekiwania konsumentów, którzy szukają produktów naturalnych, smakowych oraz lekkich.

- Do tej pory zaledwie 7 proc. Polaków piło cydr – zaznacza Robert Ogór.

Według Ambry w ciągu pięciu lat, w wariancie optymistycznym, roczna sprzedaż cydru sięgnie w Polsce 80 mln litrów, co odpowiadać będzie 2 proc. rynku piwa.

Dalsze szybkie rozwijanie sprzedaży cydru jest priorytetem dla Ambry na rok obrotowy 2015/2016, który zaczął się 1 lipca 2015 roku. W poprzednim –ilościowo – poszła ona w górę o 201 proc. Przychody ze sprzedaży Cydru Lubelskiego zwiększyły się natomiast o prawie 250 proc., do 25,4 mln zł. Daje jej to niemal 50 proc. udziałów w rynku.

Cydr Lubelskie pojawił się na rynku w połowie 2013 roku. Ambra spodziewała się, że marka ta zacznie zarabiać na siebie już w aktualnym roku finansowym. Teraz oczekuje, że dojdzie do tego o rok później.

- Wejście dużego gracza na rynek w 2015 roku, czyli Grupy Żywiec z marką Strongbow sprawiło, że musieliśmy zwiększyć nakłady inwestycyjne, co odbiło się negatywnie na naszym wyniku operacyjnym w roku 2014/2015 – przyznaje prezes Ambry.

Ambra szacuje, że Strongbow zdobył już kilkanaście procent udziałów w rynku cydru. Robert Ogór pytany czy obawia się kolejnych konkurentów – wejścia w rynek cydru nie wyklucza CEDC, producent m.in. wódki Żubrówka – zaznacza, że większa aktywność nowych graczy może przyczynić się dodatkowo do rozwoju rynku.

W kalendarzowym roku 2015 sprzedaż cydru w Polsce może sięgnąć 17 mln litrów i będzie o niemal 50 proc. wyższa niż przed rokiem – szacuje zarząd Grupy Ambra, właściciel Cydru Lubelskiego, najpopularniejszego cydru w Polsce.

Takiego tempa lekkiemu alkoholowi z jabłek może pozazdrościć większość alkoholi w Polsce. Jednak jest ono wolniejsze niż spodziewała się Ambra.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Bruksela: 11 mld euro na chipy. Europa ma stać się centrum innowacji
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Biznes
Lego nie przejdzie na ekologiczny plastik, wcale nie jest taki eko
Materiał partnera
Przybywa kampusowych sieci 5G od Orange
Materiał partnera
Zabezpieczyliśmy węgiel dla gospodarstw domowych
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biznes
Echa zakazu dla Deloitte. Zawirowania w największych firmach
Biznes
Syntetyczne diamenty zabijają niską ceną prawdziwe