Reklama

Spadły wydatki na reklamę żywności

W 2011 roku wydatki na  reklamy żywności i napojów w mediach zmalały o niemal 13 proc. Ten rok nie przyniesie raczej ożywienia

Publikacja: 19.01.2012 01:18

Czekolada odporna na reklamowe cięcia

Czekolada odporna na reklamowe cięcia

Foto: Rzeczpospolita

– Kryzys sprawił, że firmy spożywcze zaczęły oszczędzać, także na promocji swoich produktów – mówi Jacek Sadowski, prezes agencji Demo Effective Launching.

Instytut badawczy Kantar Media policzył, że w 2011 r. łączne wydatki na reklamy żywności w telewizji, radiu i prasie wyniosły ok. 2,9 mld zł. To o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej. O ok. 5 proc., do prawie 966 mln zł, zmalały koszty medialnej promocji napojów i alkoholi.

– Wiele firm, co było widoczne szczególnie w drugim półroczu 2011 r., zaczęło mieć problemy z realizacją planów sprzedażowych. Doprowadziło to do cięcia wydatków, w tym tych na reklamę. Spowolnienie gospodarcze mogło także doprowadzić do ograniczenia liczby nowych produktów, które zazwyczaj są najintensywniej reklamowane – wyjaśnia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Ten rok może być kolejnym, w którym producenci żywności ograniczą budżety reklamowe. – Szybki rozwój sprzedaży marek własnych powoduje, że rośnie presja na obniżanie cen. Z coraz silniejszą pozycją dyskontów, które specjalizują się w ich dystrybucji, muszą się liczyć nawet największe firmy – mówi Gantner.

Wśród kategorii, które są najintensywniej promowane, przed spadkami uchroniła się czekolada. – Producenci słodyczy nie rezygnują z reklam, ponieważ zdają sobie sprawę, że kryzys sprzyja rozwojowi rynku czekolady. Jest ona bowiem traktowana jako łatwo dostępna i tania rekompensata cięć wydatków na inne dobra luksusowe – mówi Sadowski.

Reklama
Reklama

Ponadto spożycie czekolady jest w Polsce niższe niż w Europie Zachodniej i ma szansę nadal rosnąć. Podobnie jest z wodą butelkowaną, która dopiero zdobywa polski rynek. Kantar Media podaje, że jej reklamy w telewizji, radiu i prasie kosztowały ok. 181 mln zł, o 24 proc. więcej niż przed rokiem.

– Wydatki na reklamę rosną najszybciej w kategoriach, w których firmy budują swoją pozycję. Kwoty maleją, gdy starają się utrzymać zdobyte udziały rynkowe – wyjaśnia Jacek Sadowski.

Biznes
Joanna Makowiecka-Gatza: Geopolityka odciska dziś piętno na działalności biznesowej
Biznes
Prokuratura sprawdzi czy dzieci oszukały Zygmunta Solorza
Biznes
Ambitne kosmiczne plany Rosji. Chce dogonić Elona Muska
Biznes
Rosyjskie wakacje na okupowanych terenach Ukrainy. Kurorty, meduzy i propaganda
Reklama
Reklama