Węgierski Malev zbankrutował

Przewoźnik w piątek rano odwołał wszystkie loty. Tego dnia zostawił na lotniskach prawie 7 tysięcy pasażerów

Publikacja: 03.02.2012 19:46

Węgierski Malev zbankrutował

Foto: Bloomberg

Linia od dłuższego czasu miała kłopoty finansowe, była zadłużona na 485 mln euro.

Malev nie był też w stanie ani regulować płatności, ani obsługiwać zadłużenia. W rezultacie pozostawił na ziemi tylko w piątek 3,2 tys. pasażerów w Budapeszcie i 3,7 tys. poza granicami Węgier. W Budapeszcie zdenerwowani pasażerowie oblegali stoisko Malevu, do którego należało dotychczas ponad 40 proc. rynku na głównym węgierskim lotnisku im. Liszta. Musiała interweniować policja.

Rząd węgierski w ostatni poniedziałek dał zarządowi Maleva czas do końca tego tygodnia na znalezienie inwestora strategicznego bądź udowodnienie stabilnego finansowania operacji. Jednak kiedy ani jedno, ani drugie nie udało się, a dwa samoloty przewoźnika – jeden w Irlandii, drugi w Tel Awiwie zostały zajęte za niezapłacone faktury paliwowe, rząd postanowił uziemić linię.

Zdaniem premiera Węgier Viktora Orbana bezpośrednią winę za kłopoty Malevu ponosi Komisja Europejska, która nie dość, że zakazała nowego finansowania linii, to jeszcze nakazała na początku stycznia oddanie 280 mln euro pomocy państwowej z lat 2007 – 2010, którą uznała za nielegalną. Wiadomo było, że Malev takich pieniędzy nie ma. Od początku roku drastycznie zaczęły spadać rezerwacje, a wierzyciele domagali się spłaty zadłużenia. W ostatni poniedziałek do Malevu wszedł syndyk masy upadłościowej, a linia uzyskała na Węgrzech ochronę przed wierzycielami. To przyspieszyło odpływ gotówki i sytuacja linii lotniczej stała się zła. Wiadomo też,

że właściciel, mimo najlepszych intencji, nie jest w stanie zapewnić dodatkowych środków finansowych po decyzji UE. Biorąc pod uwagę wszystkie te przesłanki, rada przewoźnika postanowiła zaprzestać operacji  na Węgrzech. „Przepraszamy wszystkich naszych pasażerów" – napisał na stronie internetowej przewoźnika dyrektor generalny linii Lorant Limburger.

Rząd zabezpieczył już środki (ok. 7 mln euro) na pomoc dla pasażerów na wypadek, gdyby przewoźnik musiał wstrzymać loty.

Malev został utworzony 66 lat temu. Linia zatrudnia 2,6 tys. osób. Miejsce pozostawione przez Malev natychmiast przejęły dwie tanie linie lotnicze – węgierski Wizz Air oraz irlandzki Ryanair, który w piątek ogłosił otwarcie 26 połączeń ze stolicy Węgier. Ryanair ogłosił na początku stycznia otwarcie pięciu nowych połączeń. Teraz Irlandczycy mają w planach przewiezienie z Budapesztu przynajmniej 2 mln pasażerów rocznie. Upadek Malevu to kolejny sygnał o nadchodzących kłopotach dla europejskiego lotnictwa. W ostatni piątek upadł hiszpański Spanair, pozostawiając na ziemi 23 tys. pasażerów.

 

Pomoc dla pasażerów Malevu

LOT oferuje pasażerom Malevu bilety w jedną stronę na trasie Warszawa – Budapeszt bądź Budapeszt – Warszawa po cenie ok. 20 euro. LOT podstawił na tej trasie większy samolot – zamiast Embraera 170 leci Boeing 737 – czyli oferował 162 miejsca zamiast 70. Podobnie będzie w przyszłym tygodniu. Do pomocy jest gotów węgierski Wizz Air. „Pasażerowie, którzy mają bilet na podróż między 31 stycznia a 24 marca 2012 mogą skontaktować się z biurem obsługi klienta Wizz Air, aby skorzystać z specjalnych cen ok. 30 euro w jedną stronę. Dodatkowo zapłacą za przewóz bagażu. Za 60 euro przewiezie niedoszłych klientów Malevu brytyjski easyJet. Natomiast wszyscy pasażerowie powinni wysłać dowody zakupu nowych biletów do syndyka Malevu bądź do banków, które wyemitowały karty kredytowe.

Linia od dłuższego czasu miała kłopoty finansowe, była zadłużona na 485 mln euro.

Malev nie był też w stanie ani regulować płatności, ani obsługiwać zadłużenia. W rezultacie pozostawił na ziemi tylko w piątek 3,2 tys. pasażerów w Budapeszcie i 3,7 tys. poza granicami Węgier. W Budapeszcie zdenerwowani pasażerowie oblegali stoisko Malevu, do którego należało dotychczas ponad 40 proc. rynku na głównym węgierskim lotnisku im. Liszta. Musiała interweniować policja.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca