Dreamlinery później dla JAL

Flagowy przewoźnik Japan Airlines nie spodziewa się dostawy pierwszego B787 w końcu lutego z powodu kolejnych problemów technicznych w produkcji

Publikacja: 07.02.2012 15:58

Dreamlinery później dla JAL

Foto: Bloomberg

Przewoźnik zamówił 35 samolotów z materiałów kompozytowych, teraz rozmawia z producentem o dostawie pierwszego w końcu marca. – Negocjacje trwają nadal – stwierdziła rzeczniczka, Sze Hunn Yap.  JAL liczył na odbiór 4 samolotów w marcu, ale nie jest to pewne po ostatnim problemie.

Boeing podkreśla, że potrafi naprawić niewłaściwe  uszczelnianie luk w konstrukcji tylnej części kadłuba i podtrzymuje plany produkcji  10  sztuk miesięcznie pod koniec przyszłego roku.

Różne opinie analityków

Część  analityków twierdzi jednak, że jest to nierealne, bo nowy problem techniczny zwolni tempo produkcji. - Nie wiemy, czy to wpłynie na produkcję – stwierdza Alex Hamilton z EarlyBird Capital – ale jeśli trzeba cofnąć się, aby coś naprawić i prawdopodobnie zmienić dalszą produkcję, to naszym zdaniem są na to dużo szanse.

Hamilton, którego firma  nie ma akcji Boeinga, jest jednym z wielu ekspertów, którzy wątpili  w osiągnięcie przez koncern zapowiadanego tempa produkcji. Teraz wynosi 2,5 samoloty na miesiąc, w  II kwartale na wzrosnąć do 3,5, a pod koniec  roku do 5.

Inni analitycy  są zdania, że Boeingowi uda się szybko rozwiązał ostatni szkopuł. Richard Aboulafia z Teal Group stwierdził, że problemy z 787 są często wyolbrzymiane z powodu nowych technologii,  jakie w nim zastosowano. –  Są ludzie, których niepokoi użycie kompozytów, ale stanowią mniejszość. Rozwarstwianie  wiąże się oczywiście z ryzykiem dotyczącym tej właśnie technologii – materiałów kompozytowych w głównych strukturach – uważa.

Analityk w RBC Capital Markets, Rob Stallard nie sądzi równie, by kwestia uszczelnień zakłóciła program. – Kiedy pomyśli się o dużych problemach z 787 przez ostatnie wiele lat, to ten wygląda na pryszcz. Jestem pewien, że takie rzeczy zdarzają się cały czas podczas prac nad nowymi modelami.

B787 dla Japonii

Duża część produkcji jest przeznaczona dla Japonii, gdzie Boeing dominuje nad Airbusem i ma 90 proc. udziału w rynku. Poza 35 maszynami dla JAL All Nippon Airways zamówił 55 sztuk i liczy, że do końca marca 2013 jego  flota zwiększy się o 20 sztuk.

ANA ma teraz 5 dreamlinerów i  żadnych problemów z eksploatacją. Także rozmawia z Boeingiem o przyszłych dostawach. – Nie spodziewamy się dużego wpływu, może 2-3 miesięcy  opóźnienia – stwierdził rzecznik Ryopsei Nomura.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni