Dlaczego Bombardier był tani

Przewoźnik wybrał maszyny Bombardiera, bo były dostępne od ręki

Publikacja: 02.03.2012 02:09

Eurolot wybrał kanadyjskie samoloty Q400NG

Eurolot wybrał kanadyjskie samoloty Q400NG

Foto: Rzeczpospolita

Eu­ro­lot mu­siał wy­mie­nić sa­mo­lo­ty i miał do wy­bo­ru dwie opcje – Bom­bar­die­ry Q40­0NG lub wło­skie ATR pro­du­ko­wa­ne przez Avions de Trans­port Re­gio­nal, na­le­żą­cy do eu­ro­pej­skie­go kon­cer­nu EADS. Bom­bar­die­ry mia­ły jed­ną pod­sta­wo­wą za­le­tę – nie trze­ba by­ło na nie cze­kać, są na ryn­ku do­stęp­ne prak­tycz­nie od rę­ki.

Roz­mo­wy o ce­nie

W tej sy­tu­acji, kie­dy li­nia mia­ła wy­bór, a pro­du­cen­to­wi za­le­ża­ło na sprze­da­ży ma­szyn, ne­go­cja­cje by­ły dla pol­skie­go prze­woź­ni­ka znacz­nie prost­sze. Jak po­wie­dział szef Eu­ro­lo­tu Ma­riusz Dą­brow­ski, roz­mo­wy mi­mo to by­ły dość trud­ne. Nie po­dał, ile osta­tecz­nie star­go­wał na każ­dej z ośmiu ma­szyn, ja­kie li­nia otrzy­ma jesz­cze w se­zo­nie let­nim. Ka­ta­lo­go­wa ce­na Q4­00NG wy­no­si 40 mln dol.

Bom­bar­dier pro­du­ku­je nie tyl­ko śmi­gło­we ma­szy­ny, ale i ma­łe od­rzu­tow­ce, jed­nak po­pyt na te sa­mo­lo­ty nie jest wy­star­cza­ją­cy, aby pro­duk­cja mo­gła iść peł­ną pa­rą. W 2011 ro­ku Ka­na­dyj­czy­cy sprze­da­li je­dy­nie 7 Q4­00­NG, co by­ło naj­gor­szym wy­ni­kiem od 2003 ro­ku. – Wszyst­kie za­mó­wie­nia, ja­kie ogło­sił do­tych­czas Bom­bar­dier, to o wie­le za ma­ło. Po­pyt na ma­łe od­rzu­tow­ce po­wo­li się koń­czy, a na sa­mo­lo­ty śmi­gło­we nie wy­star­czy, do utrzy­ma­nia nie­zbęd­ne­go po­zio­mu pro­duk­cji – uwa­ża De­nis Du­rand z ka­na­dyj­skiej fir­my kon­sul­tin­go­wej Ja­ri­slo­vsky Fra­ser Ltd.

W ostat­nim kwar­ta­le 2011 r. Bom­bar­dier zdo­był za­mó­wie­nia je­dy­nie na 81 ma­szyn re­gio­nal­nych – śmi­gło­wych i od­rzu­to­wych łącz­nie. Kon­ku­ren­cja ma o wie­le lep­sze wy­ni­ki – bra­zy­lij­ski Em­bra­er na sa­me tyl­ko ma­łe od­rzu­tow­ce (śmi­gło­wych nie pro­du­ku­je) miał w tym cza­sie 124 za­mó­wie­nia, zaś Avions de Trans­port Re­gio­nal tyl­ko na tur­bo­pro­py (sa­mo­lo­ty tur­bo­śmi­gło­we) – 157. Dla ATR jest to zresz­tą re­kor­do­wy wy­nik w 30-let­niej hi­sto­rii tej fir­my. Dla­te­go wła­śnie na ma­szy­ny tej spół­ki trze­ba cze­kać.

Kło­po­ty Bom­bar­die­ra

Zda­niem ana­li­ty­ków, je­śli Bom­bar­dier, któ­re­go Q40­0 są naj­wy­god­niej­szy­mi i naj­cich­szy­mi ma­szy­na­mi na ryn­ku, nie otrzą­śnie się szyb­ko, nie bę­dzie miał już o co wal­czyć.

Na ra­zie Ka­na­dyj­czy­cy ma­ją za­mó­wie­nia po­zwa­la­ją­ce na za­pew­nie­nie rocz­nej pro­duk­cji od­rzu­tow­ców, ale już w przy­pad­ku tur­bo­pro­pów jest to tyl­ko sześć mie­się­cy. Dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Bom­bar­die­ra Pier­re Be­au­do­in za­rze­ka się, że nie bę­dzie spo­wal­niał pro­duk­cji, aby za­pew­nić cią­głość pra­cy swo­im fa­bry­kom. I nie ukry­wa, że ma na­dzie­ję na po­wo­dze­nie ma­łych od­rzu­tow­ców CRJ, któ­re do­pie­ro bę­dą de­biu­to­wać na ryn­ku. W 2011 r. Bom­bar­dier po­dwo­ił licz­bę pra­cow­ni­ków w dzia­le sprze­da­ży. To ich osią­gnię­ciem by­ła sprze­daż Eu­ro­lo­to­wi ośmiu ma­szyn, a jak do­brze pój­dzie, jesz­cze ko­lej­nych 12 (na któ­re li­nia ma opcje).

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.walewska@rp.pl

Biznes
Donald Trump ostro krytykuje Elona Muska. „On po prostu oszalał”
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Przedsiębiorczy, czyli zaradny i pracowity
Biznes
Fala bankructw. Niemiecki rząd tnie podatki. Napięcia między USA a Chinami
Biznes
Wiceszef Google’a: AI wzmacnia ludzką pomysłowość
Biznes
Cyberataki w systemy produkcji – polskie firmy nie są na nie gotowe