Reklama

Ministrowie zatwierdzili transeuropejską sieć transportową

Ministrowie transportu UE postanowili dzisiaj o wspieraniu budowy europejskiej sieci transportowej do 2050 roku

Publikacja: 22.03.2012 18:43

Na Polskę przypadają dwa korytarze europejskie: od Bałtyku do Adriatyku oraz z Warszawy do Berlina i

Na Polskę przypadają dwa korytarze europejskie: od Bałtyku do Adriatyku oraz z Warszawy do Berlina i Amsterdamu.

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Planowana sieć dzieli się na bazową, czyli ponad graniczne korytarze europejskie, i uzupełniającą, która obejmuje połączenia krajowe. Na tę pierwszą ma być przeznaczony fundusz transportowy, druga może być finansowana z funduszu spójności. Bruksela chce, aby bazowa sieć transportowa była gotowa do2030 r.

Dla zbudowania dziesięciu korytarzy transportowych w pierwszym okresie inwestycji, czyli wlatach2014 - 2020 potrzeba 250 mld euro. Komisja Europejska chce na ten cel przeznaczyć 31,7 mld euro w instrumencie finansowym Łącząc Europę. Skąd pozostała kwota? Z budżetów narodowych, regionalnych, od inwestorów prywatnych czy banków. KE liczy na efekt dźwigni finansowej. Na podstawie doświadczeń z przeszłości ocenia, że każdy milion euro wydany na poziomie europejskim pociąga zasobą5 mln euro z budżetu narodowego i 20 mln euro ze źródeł prywatnych.

Na Polskę przypadają dwa korytarze europejskie: od Bałtyku do Adriatyku oraz z Warszawy do Berlina i Amsterdamu. Chodzi o odcinki drogowe i kolejowe na linii Warszawa - Tallin, modernizację połączenia kolejowego Gdynia - Katowice, połączenie kolejowe z Katowic do Brna, a także projekty na trasie Warszawa - Poznań aż do granicy z Niemcami oraz projekt połączenia drogowego i kolejowego z Wrocławia do Drezna. Ostateczna lista musi być jeszcze zatwierdzona, ale zdaniem wiceministra transportu Macieja Jankowskiego połączenia przebiegające przez Polskę nie są zagrożone.

Sieć bazowa obejmuje m. in.: 83 porty z połączeniami kolejowymi i drogowymi,  37 lotnisk z połączeniami kolejowymi do dużych miast, 15 tys. km linii kolejowych.

Unijne współfinansowanie może wynosić: do 20 proc. środków na roboty budowlane i do 50 proc. na tzw. inteligentne systemy transportowe.

Reklama
Reklama
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama