Zyski portów lotniczych

Do kasy polskich portów wpłynęło w 2011 r. ok. 1,3 mld zł. Z tego 360 mln zł to przychody pozalotnicze

Publikacja: 28.03.2012 02:02

Zyski portów lotniczych

Foto: Bloomberg

Łączny wynik netto polskich lotnisk za 2011 r. to ok. 104 mln zł. To o ok. 50 mln zł mniej niż w roku 2010. Zysk warszawskiego lotniska w 2011 r. spadł w stosunku do 2010 r. dwukrotnie, do 62,2 mln zł. – Staramy się uatrakcyjnić opłaty lotniskowe, nie podnosimy ich nawet o wysokość inflacji. Oferujemy przewoźnikom system zniżek i angażujemy się we wspólne akcje marketingowe – tłumaczy Michał Marzec, szef warszawskiego lotniska. Jak dodaje, na wynik przedsiębiorstwa pośrednio wpływają też prowadzone inwestycje.

Jednak – jak wynika z informacji jeszcze sprzed audytów – większości polskich portów udało się poprawić swoje wyniki rok do roku. Zysk gdańskiego lotniska zwiększył się o ok.

5 mln zł, Wrocław poprawił swoje wyniki o 2 mln zł, a spółka zarządzająca poznańską Ławicą o ponad 100 proc., z 1,1 mln zł do 2,4 mln zł.

Polskie lotniska zarabiają nie tylko na przyjmowaniu i obsłudze samolotów. Z roku na rok coraz większa część ich przychodów pochodzi z działalności pozalotniskowej. W ubiegłym roku było to już średnio 28 proc., czyli ok. 360 mln zł. To wpływy z wynajmu powierzchni handlowej na lotniskach, miejsc parkingowych czy hoteli.

– Poziom przychodów pozalotniczych uzależniony jest od wielkości ruchu pasażerskiego na lotnisku i od charakteru portu – mówi Aleks Domaradzki, partner w firmie doradczej DGL Polska. – Im więcej czasu klient spędza na lotnisku, np. czekając na lot przesiadkowy, i im więcej punktów komercyjnych będzie miał do dyspozycji, tym większe pieniądze zostawi w porcie.

Przychody te, po spłacie kredytów zaciągniętych na modernizacje lotnisk, mogą się przyczynić do obniżenia opłat pobieranych od przewoźników. To argument za otwieraniem nowych połączeń.

Udział przychodów pozalotniczych w ogólnej strukturze przychodów spółek zarządzających lotniskami ma się zwiększać z roku na rok. Obecnie rekordzistą jest port w Bydgoszczy. Z ponad 8,8 mln zł przychodów do kasy lotniska wpłynęło 6,6 mln zł z działalności innej niż obsługa samolotów. – Planujemy rozbudowę części komercyjnej terminalu, co umożliwi zwiększenie powierzchni handlowo-usługowych, a także zwiększenie liczby miejsc parkingowych – mówi Joanna Sowińska, rzecznik lotniska.

W podszczecińskim Goleniowie wpływy te stanowią ponad 60 proc. przychodów spółki zarządzającej lotniskiem. – Cały czas staramy się je zwiększać – mówi Krzysztof Domagalski, rzecznik lotniska w Szczecinie. W tym celu w 2012 r. ma m.in. zostać zmodernizowany lotniskowy hotel, parking powiększy się o ok. 200 miejsc, zostanie też uruchomione trzecie lotniskowe biuro podróży.

Katowice, których udział przychodów pozalotniczych jeszcze kilka lat temu wynosił ok. 4 proc., w zeszłym roku wypracowały z tej działalności 33,1 mln zł, czyli ok. 32,6 proc. przychodów. W maju do użytku zostanie oddany nowy terminal pasażerski o powierzchni ok. 1 tys. mkw., co może poprawić ten wynik.

We Wrocławiu i w Poznaniu wpływy te to ok. 32 proc. przychodów. Natomiast Rzeszów na działalności innej niż podstawowa zarobił w 2011 r. zaledwie 4 mln zł. To ok. 9 proc. przychodów portu. Ale i tu wkrótce ruszy nowoczesny terminal, co zmieni strukturę przychodów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Łączny wynik netto polskich lotnisk za 2011 r. to ok. 104 mln zł. To o ok. 50 mln zł mniej niż w roku 2010. Zysk warszawskiego lotniska w 2011 r. spadł w stosunku do 2010 r. dwukrotnie, do 62,2 mln zł. – Staramy się uatrakcyjnić opłaty lotniskowe, nie podnosimy ich nawet o wysokość inflacji. Oferujemy przewoźnikom system zniżek i angażujemy się we wspólne akcje marketingowe – tłumaczy Michał Marzec, szef warszawskiego lotniska. Jak dodaje, na wynik przedsiębiorstwa pośrednio wpływają też prowadzone inwestycje.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni