Sędzia w Little Rock w stanie Arkansas uznał koncern Johnson & Johnson oraz jego oddział Janssen winnym popełnienia ponad 238 tys. wykroczeń. Polegały one na niezgodnym z prawem stanowym reklamowaniu Risperdalu w latach 2002-2005. Za pojedyncze złamanie prawa amerykański sędzia wymierzył grzywnę w wysokości 5 tys. dol, co dało łączną sumę ponad 1,1 mld dol. kary. Risperdal jest stosowany w leczeniu schizofrenii, zmniejsza objawy depresyjne i lękowe.
– Jesteśmy rozczarowani decyzją sędziego w sprawie kary – powiedziała Teresa Mueller, rzeczniczka Janssena, oddziału J&J. – Jeśli nasz zamiar rozpoczęcia nowego procesu zostanie zablokowany, będziemy apelować.
Sięgająca ponad 1,1 mld dol. kara jest najwyższą spośród trzech wymierzonych w postępowaniach stanowych przeciwko firmie Johnson & Johnson. Wszystkie z nich dotyczyły ukrywania przez koncern ryzyka związanego ze stosowaniem Risperdalu i oszukiwania amerykańskiego programu medycznego Medicaid, który wspiera mniej zamożnych obywateli. Zdaniem przedstawicieli stanu Arkansas, koncern farmaceutyczny nieprawidłowo przedstawił ryzyko związane ze stosowaniem Risperdalu i niezgodnie z prawdą zachwalał swój lek jako bezpieczniejszy, niż wyroby konkurencji. Prokuratorzy stanowi twierdzili również, że mimo upomnień przez władze centralne, J&J oraz Janssen wciąż reklamowali lek do nieuprawnionego użycia w przypadku niektórych symptomów występujących u dzieci i osób starszych.
Ława przysięgłych doszło do wniosku, że sposób reklamy Risperdalu naruszył nie tylko prawo stanu Arkansas, ale także krajowego systemu ubezpieczeń społecznych Medicare. Sędzia uznał, że koncern farmaceutyczny będzie musiał zapłacić 11,4 mln dol. kary za zwodzące pacjentów chwyty reklamowe. W przypadku tego naruszenia władze stanowe domagały się aż 1,25 mld dol.
Kara wymierzona w J&J stanowi 11 proc. dochodu netto firmy, który w 2011 r. wyniósł 9,7 mld dol., oraz 1,7 proc. zeszłorocznych przychodów sięgających 65 mld dol. Światowa sprzedaż Risperdalu zanotowała rekordowy wynik w 2007 r. o wartości 4,5 mld dol. Po wygaśnięciu patentu firmy na ten lek, sprzedaż spadła do zaledwie 527 mln dol. w 2010 r.