Ruszą rozmowy o fuzji dilerów komórek?

Tell i Eurotel, najwięksi niezależni dystrybutorzy usług sieci komórkowych, mogą usiąść do negocjacji

Publikacja: 23.06.2012 01:01

Rynek podstawowych usług telefonii komórkowej w Polsce jest już nasycony. Odsetek Polaków korzystających z mobilnej telefonii głosowej i esemesów – według różnych szacunków – to około 80 proc. i perspektyw na to, aby wzrósł, raczej nie ma. Jednym z przejawów nowej sytuacji na komórkowym rynku jest ograniczanie liczebności sklepów z usługami telekomów i konsolidacja ich sieci. Trwa ona od kilku lat. Apetyty dużych dystrybutorów – w tym giełdowych – nie maleją.

Zarząd Tella w rozmowie z „Rz" po raz pierwszy oficjalnie przyznaje, że myśli o kapitałowym mariażu z inną giełdową firmą, Eurotelem. – Naszym zdaniem operatorzy nie powinni mieć przeciwwskazań wobec potencjalnej transakcji. Celem jest przecież wzrost efektywności naszych firm, a co za tym idzie lepsze wskaźniki salonów, lepiej utrzymane sklepy, zmotywowana załoga, poprawa jakości obsługi klienta. To poszukiwanie synergii innych niż wynikających z negocjowania warunków umów z operatorami – mówi Rafał Stempniewicz, prezes Tella.

683 sklepy z usługami sieci komórkowych prowadziły Tell i Eurotel na koniec 2011 r.

Tell to największy diler usług Orange (189 salonów)?i właściciel spółek obsługujących Polską Telefonię Cyfrową (T-Mobile) oraz Polkomtelu (Plus). Eurotel zaś jest największym dystrybutorem T-Mobile (około 190 punktów) i dużym partnerem P4 (Play).

W uproszczeniu dzięki transakcji (gdyby doszło do niej dziś) powstałaby grupa obsługująca wszystkich dużych operatorów w kraju z ponad 600 sklepami oraz 400 mln zł przychodów.

Eurotel nie mówi nie. – Nie otrzymaliśmy oferty, ale cieszy mnie ten sygnał. Trzeba się zastanowić, czy taki mariaż miałby sens: co by dał, jaką miałby mieć formę, jakich pieniędzy wymaga – mówi Tomasz Basiński, wiceprezes spółki. Chodzi o to, aby koszty operacji nie przewyższyły korzyści. Paweł Puchalski, analityk DM BZ?WBK nie ma obaw. – To jeden z takich przykładów, gdzie dwa plus dwa daje pięć – mówi.

Tell i Eurotel potrzebowałyby też zgody PTC na połączenie sił przy sprzedaży usług T-Mobile.

Rynek podstawowych usług telefonii komórkowej w Polsce jest już nasycony. Odsetek Polaków korzystających z mobilnej telefonii głosowej i esemesów – według różnych szacunków – to około 80 proc. i perspektyw na to, aby wzrósł, raczej nie ma. Jednym z przejawów nowej sytuacji na komórkowym rynku jest ograniczanie liczebności sklepów z usługami telekomów i konsolidacja ich sieci. Trwa ona od kilku lat. Apetyty dużych dystrybutorów – w tym giełdowych – nie maleją.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?