Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa, jak wynika z badania Instytutu Keralla Research, dostrzegają korzyści, jakie niesie cloud computing, czyli korzystanie z oprogramowania w modelu usługowym przez Internet. Dlatego połowa z nich poważnie rozważa korzystanie z oprogramowania online. Nieco bardziej oporne są mikrofirmy zatrudniające do dziesięciu pracowników. W tym przypadku zainteresowanie cloud computingiem wyraża 38 proc. ankietowanych.
78,5 proc. krajowych firm MSP wspiera się informatyką w prowadzeniu biznesu
Jedną z głównych zachęt do wejścia w chmury, oprócz korzyści finansowych, jest dostęp do aplikacji, na których zakup przedsiębiorcy często nie mogą sobie pozwolić. O ile aż 78,5 proc. badanych firm (ankietą objęto 600 podmiotów) posiada oprogramowanie do fakturowania, o tyle zaledwie 18,7 proc. używa profesjonalnych narzędzi typu CRM (Customer Relationship Management – do obsługi klientów). Tymczasem aplikacje CRM są bardzo pomocne w zarządzaniu sprzedażą, co z kolei jest ważne w okresach spowolnienia gospodarczego. Dlatego, jak informuje Keralla Research, systemy CRM są najczęściej wskazywane przez ankietowane podmioty jako cel planowanych zakupów.
– Mikrofirmy dopiero poznają nowe rozwiązania IT i stopniowo zauważają, że korzystanie z nich przez sieć oznacza elastyczność pracy oraz optymalizację kosztów. Jestem przekonany, już za dwa–trzy lata cloud computing stanie się powszechny – komentuje Robert Tomaszewski, dyrektor pionu MSP Sygnity, które od tego roku sprzedaje aplikacje dla małych i średnich firm.