Mała Słowacja potentatem od kompaktów

Sektor samochodowy w Słowacji wrzuca wyższy bieg. Pomimo kryzysu w strefie euro odnotowuje najwyższą na świecie produkcję per capita i największy wzrost w eurolandzie

Publikacja: 23.07.2012 12:22

Francuski PSA Peugeot Citroen zapowiedział ostatnio zamknięcie jednej fabryki i zwolnienie 8 tys. pracowników, ale jego słowacka filia zatrudniła w tym roku 900 osób.

Słowacja, będąca członkiem strefy euro od 2009 r., ma trzy duże fabryki samochodów — Volkswagena, PSA i Kia. Plany na ten rok zakładają zwiększenie ich produkcji do 780 tys. aut z 639 763 w 2011 r. mimo ponurych prognoz dla większości krajów Europy. W I półroczu firmy te osiągnęły rekordowa produkcję 662 529 samochodów. Sektor samochodowy zatrudnia prawie 72 tys. ludzi w kraju liczącym 5,4 mln mieszkańców.

Słowacja powinna mieć w tym roku największy w strefie euro wzrost gospodarczy (1,8 proc.) co zdecydowanie odbiega od prognozy spadku o 0,3 proc. Komisji Europejskiej dla całej strefy euro.

Kiedy światowy kryzys uderzył w 2008 r. słowackie montownie musiały zwolnić tempo, bo zmalał popyt w Europie Zachodniej, a to spowodowało spadek w następnym roku produktu krajowego o 4,9 proc. Od tamtej pory fabryki samochodowe przestawiły się z wytwarzania dużych i drogich pojazdów sportowo-użytkowych na atrakcyjne kompaktowe zyskujące popularność w ciężkich czasach.

- Mniejsze i tańsze samochody produkowane w Słowacji są idealne na czas kryzysu — uważa analityk z Akademii Nauk, Vladimir Balaz. — Firmy samochodowe wolą kraje o niższych kosztach do produkowania z zyskiem tańszych aut. Słowacja ma względnie tanią i wykwalifikowaną siłę roboczą i leży w dogodnym miejscu w Europie pod względem eksportu do mniej nasyconych rynków Europy Wschodniej — dodaje analityk z Volksbanku, Vladimir Vano.

Wprowadzenie euro w 2009 r. dało Słowacji przewagę nad innymi sąsiednimi krajami UE, Węgrami i Czechami, bo pozwoliło to inwestorom uniknąć kosztów zamiany walut. — Nawet jeśli firmy mają do czynienia z mniejszym popytem, to będą starały się ograniczać produkcję zagranicą i zwiększać ją maksymalnie na Słowacji ze względu na korzyści z różnicy kosztów — uważa Vano.

- Atutem Słowacji jest to, że tutejsze zakłady firm zagranicznych są najbardziej nowoczesnymi na świecie — podkreśla szef krajowego zrzeszenia przemysłu samochodowego, Jozef Uhrik.

PSA Peugeot Citroen produkuje w Trnavie w zachodniej części kraju Citroena C3 i nowego Peugeota 208. Francuzi zatrudniają 3500 ludzi, w tym roku uruchomili pracę na trzecią zmianę i spodziewają się dojść w 2013 r. do zmontowania 300 tys. samochodów, a gdzie indziej w Europie tną produkcję. Kilka dni temu zapowiedzieli jednak w ramach globalnego planu firmy zmniejszenie w czeskim Kolinie o 345 etatów zatrudnienia w spółce j. v. TPCA z Toyotą, która zatrudnia 2800 ludzi.

Volkswagen zamierza zainwestować na Słowacji 1,5 mld euro i zatrudnić 500 ludzi. a pracuje dla niego już ponad 8400. Niemcy produkują w Bratysławie VW up!. Skodę Citigo i SEAT Mii, a ponadto luksusowe Touareg, Audi Q7 i Porsche Cayenne. Zakład ma w ciągu następnych 2 lat osiągnąć pełną moc produkcyjną 400 tys. aut rocznie.

Korański Kia wypuszcza z nowoczesnej fabryki w Żilinie na północy kraju modele Sportage i Venga, również planuje dojście w 2013 r. do pełnej mocy 300 tys. aut rocznie.

Słowacja ze swą otwartą gospodarką napędzaną eksportem do krajów zachodnich wiąże duże nadzieje na bezproblemową sprzedaż w Unii, przede wszystkim w Niemczech i spodziewa się wzrostu PKB o 0,7 proc. w tym roku. — 20 proc. eksportu trafia do Niemiec i głównych krajów strefy euro, do krajów peryferyjnych z problemami jest mały — wyjaśnia Vladimir Vano. — Gdyby w Niemczech doszło do pogorszenia, Słowacja też zanotowałaby spadek — dodaje Vladimir Balaz.

Francuski PSA Peugeot Citroen zapowiedział ostatnio zamknięcie jednej fabryki i zwolnienie 8 tys. pracowników, ale jego słowacka filia zatrudniła w tym roku 900 osób.

Słowacja, będąca członkiem strefy euro od 2009 r., ma trzy duże fabryki samochodów — Volkswagena, PSA i Kia. Plany na ten rok zakładają zwiększenie ich produkcji do 780 tys. aut z 639 763 w 2011 r. mimo ponurych prognoz dla większości krajów Europy. W I półroczu firmy te osiągnęły rekordowa produkcję 662 529 samochodów. Sektor samochodowy zatrudnia prawie 72 tys. ludzi w kraju liczącym 5,4 mln mieszkańców.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca