Anna cieślak-Wróblewska
– Naszym celem jest wspieranie firm w ekspansji zagranicznej. Dyplomacja ekonomiczna to nowy element, który się pojawił w polityce zagranicznej – powiedziała Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych, podczas panelu „Polskie inwestycje zagraniczne – na Wschód czy na Zachód? Czy państwo powinno wspierać ekspansję zagraniczną polskich firm?".
Minister podkreślała, że to nowe podejście wynika m.in. z tego, że polskie firmy stały się na tyle silne, by efektywnie szukać obszarów rozwoju poza ryn- kiem lokalnym. Liczy się też to, że obecnie pozycja krajów na światowej arenie mierzona jest siłą gospodarek.
Prezes PZU Andrzej Klesyk, który prowadził panel, podkreślał, że działania dyplomacji mogą być niezwykle pomocne. Zarówno jeśli chodzi o umożliwienie kontaktu z przedstawicielami administracji lub biznesu danego kraju, jak i np. interwencje w konkretnych przypadkach.
– Nie wyobrażam sobie prowadzenia biznesu w niektórych krajach bez tego „urzędowego" parasola ochronnego – stwierdził Herbert Wirth, prezes KGHM. To głównie kraje Azji i Ameryki Łac. Np. miano partnera strategicznego w Chinach uzyskaliśmy po wizycie prezydenta Bronisława Komorowskiego w tym kraju, co „odmroziło" możliwości biznesowe.