Aplikacje w służbie operatorów

Telekomy chcą walczyć o rynek, budując wspólną platformę do tworzenia aplikacji mobilnych

Aktualizacja: 27.09.2012 03:29 Publikacja: 27.09.2012 03:29

Rosną wydatki na aplikacje mobilne

Rosną wydatki na aplikacje mobilne

Foto: Rzeczpospolita

Operatorzy telekomunikacyjni starają się odzyskać dominującą pozycję na rynku aplikacji mobilnych, poszerzając zakres oferowanych usług. Telekomy zawiązały sojusz mający na celu utworzenie wspólnej platformy dla polskich twórców aplikacji.

Na bocznicy

Rosnącego znaczenia aplikacji mobilnych dowodzi prognozowany przez firmę PwC wzrost globalnych wydatków na aplikacje mobilne do 16 mld dol. Liczba pobrań aplikacji z e-sklepów należących do producentów mobilnych systemów operacyjnych – Google (sklep Google Play), Apple (App Store) czy Microsoft (Windows Phone) – przekroczyła już 50 mld. Ten rwący nurt przychodów omija jednak operatorów.

– Rynek aplikacji mobilnych jako usług dodanych w sieciach operatorów komórkowych traci na znaczeniu wraz ze wzrostem sprzedaży smartfonów i tabletów – powiedział „Rz" Tomasz Witt, prezes firmy Norbsoft tworzącej aplikacje mobilne. – Sklepy typu Google Play skutecznie wyeliminowały operatorów komórkowych z rynku dystrybucji programów, pozostawiając im dostarczanie Internetu służącego do pobrania tych produktów.

Jeszcze trzy lata temu to telekomy były głównymi graczami na rynku aplikacji i gier – tylko za ich pośrednictwem można było pobrać programy z sieci, wysyłając SMS-y na numery premium. Każdy z operatorów sam decydował, jakie produkty pojawią się u niego na portalu, tak jak dzisiaj robią to Apple czy Samsung w swoich sklepach. Teraz telekomy coraz częściej korzystają ze sklepów Google czy Microsoftu po to, by dystrybuować własne aplikacje.

Przykładem może być Freeyah, darmowy komunikator PTC, który umożliwia komunikację głosową i tekstową przez Internet. Narzędzie to ma napędzać sprzedaż pakietów internetowych w sieci Heyah. Innym przykładem jest aplikacja telewizyjna Orange „Tu i Tam" rozprowadzana jest w e-sklepach należących do Google, Apple i Nokii. Podobnie dystrybuowana jest aplikacja telewizyjna TV Mobilna Cyfrowego Polsatu.

Wspólna platforma

– Dla producentów aplikacji mobilnych, takich jak Norbsoft, operatorzy przestali być znaczącymi kanałami dystrybucji, a ich miejsce zajęły sklepy Apple, Google czy Nokii – twierdzi Witt. – Obecnie operatorzy komórkowi starają się w inny sposób zaistnieć na rynku aplikacji, produkując dla klientów produkty użyteczne, np. Play24, T-Mobile MiBOA, Uczymy Ratować, albo aplikacje rozrywkowe, np. Serce i Rozum, Play Music. Dzięki temu twórcy aplikacji nadal współpracują z telekomami, ale nie w zakresie dystrybucji, tylko produkcji dla nich aplikacji i gier.

Z tych powodów czterej najwięksi polscy operatorzy w sierpniu tego roku zawiązali sojusz, którego celem jest stworzenie jednolitego środowiska dla aplikacji mobilnych na 50 mln telefonów komórkowych w Polsce. Dzięki zakupionej wspólnie platformie Rhino telekomy zyskują dostęp do aplikacji tworzonych przez polskich programistów. Operatorzy chcieliby w ten sposób nie tylko odebrać nieco rynku Google'owi czy Apple, ale też zacząć rywalizować z wydawcami internetowymi, takimi jak Youtube, Facebook czy dostawcy VOD.

Jak twierdzi Sebastian Grabowski z polskiego Orange Labs, wspólny standard powinien objąć dostęp do takich parametrów i usług jak SMS, MMS, lokalizacja, komunikacja USSD czy dane bilingowe.

– Korzyść dla nas to większy wpływ na kierunki rozwoju aplikacji i korzystniejsze dopasowywanie do poszczególnych kanałów komunikacyjnych – dodaje Grabowski.

Operatorzy telekomunikacyjni starają się odzyskać dominującą pozycję na rynku aplikacji mobilnych, poszerzając zakres oferowanych usług. Telekomy zawiązały sojusz mający na celu utworzenie wspólnej platformy dla polskich twórców aplikacji.

Na bocznicy

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku