Największy, wart niemal 6 mld zł kontrakt wojsk lądowych z 2003 r. przewiduje, że do końca przyszłego roku Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach dostarczą siłom zbrojnym 570 kołowych transporterów AMVx8, późniejsze aneksy zwiększają ich liczbę do 693 sztuk. Pojazd , który sprawdził się w warunkach bojowych, m. in. w Afganistanie miał być wespół z fińskim licencjodawcą rozwijany. Waldemar Skrzypczak wiceminister obrony odpowiedzialny m.in.za techniczną modernizacją wojska potwierdza, ze armia planowała umowę z Patrią w sprawie dostaw kolejnych 307 podwozi bazowych pod wersje specjalistyczne rosomaków. Te plany, a także koncepcja poważnej modernizacji pojazdu uwzględniającej doświadczenia z zagranicznych ekspedycji i rozwoju konstrukcji, przez kolejne cztery dekady, stanęły właśnie pod znakiem zapytania.
Patria atakuje
- Patria oczekuje, że wszelkie polskie wynalazki i technologie modernizujące transporter staną się nieodpłatnie fińską własnością z prawem do nieograniczonego komercyjnego wykorzystywania – mówi wiceminister. To warunek zaporowy, nie do zaakceptowania przez polską stronę – dodaje gen Skrzypczak.
Z innych źródeł dowiedzieliśmy się iż polskim negocjatorom także podczas ostatniej, czwartkowej tury rozmów nie udało się uzyskać zgody Finów na rozszerzenie listy krajów do których polski producent mógłby w przyszłości eksportować transportery ( dziś tylko Patria może sprzedawać pojazdy np. na rynki europejskie czy arabskie). Finowie każą też sobie płacić za weryfikację i zatwierdzenie każdej zmiany i poprawki w konstrukcji licencyjnego transportera.
Fińska spółka stawia twarde warunki ale , według ustaleń „Rz" sama nie jest w stanie wywiązać się z umów offsetowych o wartości blisko pół miliarda złotych. Chodzi głównie o niezrealizowane zamówienia na mechaniczne komponenty w Bumarze, Hucie Stalowa Wola i samych WZM Siemianowice.
Szef MON Tomasz Siemoniak potwierdza, że w obliczu sporu z fińskim partnerem armia jest gotowa wygasić produkcję rosomaków po wykonaniu obecnej umowy i przymierzyć się do produkcji transporterów rodzimej konstrukcji.