Polski transporter zastąpi rosomaki

Armia chce aby krajowy przemysł przygotował produkcję nowego, polskiego transportera opancerzonego.To początek rozbratu z Finami i Patrią, z którą nie udało się uzgodnić przedłużenia licencji na rosomaki.

Publikacja: 20.12.2012 13:56

Polski transporter zastąpi rosomaki

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Największy, wart niemal 6 mld zł kontrakt  wojsk lądowych z 2003 r. przewiduje, że do końca przyszłego roku Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach dostarczą siłom zbrojnym 570 kołowych transporterów AMVx8, późniejsze aneksy  zwiększają ich liczbę do 693 sztuk. Pojazd , który sprawdził się w warunkach bojowych, m. in. w Afganistanie  miał być wespół z fińskim licencjodawcą rozwijany. Waldemar Skrzypczak wiceminister obrony  odpowiedzialny m.in.za techniczną modernizacją wojska  potwierdza, ze armia planowała umowę z Patrią w sprawie dostaw kolejnych 307 podwozi bazowych pod wersje specjalistyczne rosomaków. Te plany, a także koncepcja  poważnej modernizacji pojazdu uwzględniającej doświadczenia z zagranicznych ekspedycji i rozwoju konstrukcji, przez kolejne cztery dekady, stanęły właśnie pod znakiem zapytania.

Patria atakuje

- Patria  oczekuje, że wszelkie polskie  wynalazki i technologie modernizujące transporter  staną się nieodpłatnie  fińską własnością z prawem do nieograniczonego komercyjnego wykorzystywania  – mówi  wiceminister. To warunek zaporowy, nie do zaakceptowania przez polską stronę – dodaje gen Skrzypczak.

Z innych źródeł dowiedzieliśmy się  iż  polskim  negocjatorom także podczas ostatniej, czwartkowej tury rozmów nie udało się uzyskać zgody Finów na rozszerzenie listy krajów do których polski producent mógłby w przyszłości eksportować transportery ( dziś tylko Patria może sprzedawać pojazdy np. na rynki europejskie czy arabskie). Finowie każą też sobie płacić za weryfikację i zatwierdzenie każdej zmiany i poprawki w konstrukcji licencyjnego transportera.

Fińska spółka stawia twarde warunki ale , według ustaleń „Rz" sama  nie jest w stanie wywiązać się z umów offsetowych o wartości blisko pół miliarda  złotych. Chodzi głównie o niezrealizowane zamówienia na mechaniczne komponenty w Bumarze, Hucie Stalowa Wola i samych WZM  Siemianowice.

Szef MON Tomasz Siemoniak  potwierdza, że w obliczu  sporu z fińskim partnerem armia jest gotowa wygasić produkcję rosomaków po wykonaniu obecnej umowy  i przymierzyć się do produkcji transporterów rodzimej konstrukcji.

Następca AMV

Nie będzie to szczególne trudne, techniczne wyzwanie.  – Musimy pamiętać , że przemysł w ciągu minionej dekady zyskał ogromne doświadczenia  w wytwarzaniu kołowych wozów bojowych.  WZM Siemianowice to obecnie jeden z najnowocześniejszych zakładów Europie – mówi Andrzej Kiński, ekspert broni pancernej i redaktor naczelny Nowej Techniki Wojskowej. Przypomina iż polskim konstruktorom sprzyja też fakt, iż  kluczowe  moduły  i rozwiązania np. dotyczące napędu ( silniki , skrzynie biegów, elementy zawieszenia)  bez większych problemów można obecnie pozyskać na komercyjnym rynku. Tak samo zresztą obecnie postępuje Patria.

- Jeśli polscy inżynierowie zbudują nowy transporter koncepcyjnie  zbliżony do rosomaka, ułatwi to wprowadzenie pojazdu do armii , szkolenie i  organizację wojskowego wsparcia logistycznego – mówi Kiński.

Niektóre rozwiązania z nowego transportera  będzie można też wykorzystać do budowy gąsienicowych bojowych wozów piechoty  - już zaplanowanych w narodowym programie pancernym. Armia potrzebuje  co najmniej 500 – 750 nowoczesnych BWP.

Największy, wart niemal 6 mld zł kontrakt  wojsk lądowych z 2003 r. przewiduje, że do końca przyszłego roku Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach dostarczą siłom zbrojnym 570 kołowych transporterów AMVx8, późniejsze aneksy  zwiększają ich liczbę do 693 sztuk. Pojazd , który sprawdził się w warunkach bojowych, m. in. w Afganistanie  miał być wespół z fińskim licencjodawcą rozwijany. Waldemar Skrzypczak wiceminister obrony  odpowiedzialny m.in.za techniczną modernizacją wojska  potwierdza, ze armia planowała umowę z Patrią w sprawie dostaw kolejnych 307 podwozi bazowych pod wersje specjalistyczne rosomaków. Te plany, a także koncepcja  poważnej modernizacji pojazdu uwzględniającej doświadczenia z zagranicznych ekspedycji i rozwoju konstrukcji, przez kolejne cztery dekady, stanęły właśnie pod znakiem zapytania.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji