Polski transporter zastąpi rosomaki

Armia chce aby krajowy przemysł przygotował produkcję nowego, polskiego transportera opancerzonego.To początek rozbratu z Finami i Patrią, z którą nie udało się uzgodnić przedłużenia licencji na rosomaki.

Publikacja: 20.12.2012 13:56

Polski transporter zastąpi rosomaki

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Największy, wart niemal 6 mld zł kontrakt  wojsk lądowych z 2003 r. przewiduje, że do końca przyszłego roku Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach dostarczą siłom zbrojnym 570 kołowych transporterów AMVx8, późniejsze aneksy  zwiększają ich liczbę do 693 sztuk. Pojazd , który sprawdził się w warunkach bojowych, m. in. w Afganistanie  miał być wespół z fińskim licencjodawcą rozwijany. Waldemar Skrzypczak wiceminister obrony  odpowiedzialny m.in.za techniczną modernizacją wojska  potwierdza, ze armia planowała umowę z Patrią w sprawie dostaw kolejnych 307 podwozi bazowych pod wersje specjalistyczne rosomaków. Te plany, a także koncepcja  poważnej modernizacji pojazdu uwzględniającej doświadczenia z zagranicznych ekspedycji i rozwoju konstrukcji, przez kolejne cztery dekady, stanęły właśnie pod znakiem zapytania.

Patria atakuje

- Patria  oczekuje, że wszelkie polskie  wynalazki i technologie modernizujące transporter  staną się nieodpłatnie  fińską własnością z prawem do nieograniczonego komercyjnego wykorzystywania  – mówi  wiceminister. To warunek zaporowy, nie do zaakceptowania przez polską stronę – dodaje gen Skrzypczak.

Z innych źródeł dowiedzieliśmy się  iż  polskim  negocjatorom także podczas ostatniej, czwartkowej tury rozmów nie udało się uzyskać zgody Finów na rozszerzenie listy krajów do których polski producent mógłby w przyszłości eksportować transportery ( dziś tylko Patria może sprzedawać pojazdy np. na rynki europejskie czy arabskie). Finowie każą też sobie płacić za weryfikację i zatwierdzenie każdej zmiany i poprawki w konstrukcji licencyjnego transportera.

Fińska spółka stawia twarde warunki ale , według ustaleń „Rz" sama  nie jest w stanie wywiązać się z umów offsetowych o wartości blisko pół miliarda  złotych. Chodzi głównie o niezrealizowane zamówienia na mechaniczne komponenty w Bumarze, Hucie Stalowa Wola i samych WZM  Siemianowice.

Szef MON Tomasz Siemoniak  potwierdza, że w obliczu  sporu z fińskim partnerem armia jest gotowa wygasić produkcję rosomaków po wykonaniu obecnej umowy  i przymierzyć się do produkcji transporterów rodzimej konstrukcji.

Następca AMV

Nie będzie to szczególne trudne, techniczne wyzwanie.  – Musimy pamiętać , że przemysł w ciągu minionej dekady zyskał ogromne doświadczenia  w wytwarzaniu kołowych wozów bojowych.  WZM Siemianowice to obecnie jeden z najnowocześniejszych zakładów Europie – mówi Andrzej Kiński, ekspert broni pancernej i redaktor naczelny Nowej Techniki Wojskowej. Przypomina iż polskim konstruktorom sprzyja też fakt, iż  kluczowe  moduły  i rozwiązania np. dotyczące napędu ( silniki , skrzynie biegów, elementy zawieszenia)  bez większych problemów można obecnie pozyskać na komercyjnym rynku. Tak samo zresztą obecnie postępuje Patria.

- Jeśli polscy inżynierowie zbudują nowy transporter koncepcyjnie  zbliżony do rosomaka, ułatwi to wprowadzenie pojazdu do armii , szkolenie i  organizację wojskowego wsparcia logistycznego – mówi Kiński.

Niektóre rozwiązania z nowego transportera  będzie można też wykorzystać do budowy gąsienicowych bojowych wozów piechoty  - już zaplanowanych w narodowym programie pancernym. Armia potrzebuje  co najmniej 500 – 750 nowoczesnych BWP.

Największy, wart niemal 6 mld zł kontrakt  wojsk lądowych z 2003 r. przewiduje, że do końca przyszłego roku Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach dostarczą siłom zbrojnym 570 kołowych transporterów AMVx8, późniejsze aneksy  zwiększają ich liczbę do 693 sztuk. Pojazd , który sprawdził się w warunkach bojowych, m. in. w Afganistanie  miał być wespół z fińskim licencjodawcą rozwijany. Waldemar Skrzypczak wiceminister obrony  odpowiedzialny m.in.za techniczną modernizacją wojska  potwierdza, ze armia planowała umowę z Patrią w sprawie dostaw kolejnych 307 podwozi bazowych pod wersje specjalistyczne rosomaków. Te plany, a także koncepcja  poważnej modernizacji pojazdu uwzględniającej doświadczenia z zagranicznych ekspedycji i rozwoju konstrukcji, przez kolejne cztery dekady, stanęły właśnie pod znakiem zapytania.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca