Reklama
Rozwiń
Reklama

TAP: premier żałuje fiaska

Premier Portugalii, Pedro Passos Coelho wyraził ubolewanie z powodu nieudanej sprzedaży linii TAP Air Portugal, ale zapewnił, że ta porażka nie podważa programu prywatyzacji, jakiego żądają wierzyciele

Publikacja: 21.12.2012 17:54

-  To nie jest rozwiązanie, jakiego pragnęliśmy, ale nie zagraża programowi prywatyzacji - oświadczył podczas debaty w parlamencie.

Rada ministrów postanowiła dzień wcześniej odrzucić ofertę jedynego kandydata, południowo-amerykańskiej grupy Synergy, do której należy kolumbijska Avianca, z powodu niedostatecznych gwarancji bankowych. Właścicielem tej grupy jest biznesman kolumbijsko-brazylijski German Efromovich, posiadacz polskiego obywatelstwa, ostatnio potwierdzonego przez polskie władze, w związku ze staraniem sie o kupno TAP.

Passos Coelho jest pewien, że powodzeniem zakończy sie sprzedaż operatora lotnisk ANA, o której rząd ma zadecydować w najbliższy czwartek 27 grudnia. Teraz premier zapewnił, że ta operacja pozwoli wyraźnie przekroczyć założenie programu prywatyzacji, który ma dać  łącznie co najmniej 5 mld euro.

W zamian za pomoc 78 ml euro przyznaną w  maju 2011 r. przez  Unię i MFW Lizbona zobowiązała się do uruchomienia szeroko zakrojonych oszczędności i reform, w tym sprzedaży kilku przedsiębiorstw państwowych, aby zmniejszyć dług publiczny z obecnych 120 proc. PKB.

- Kiedy tylko będzie to odpowiednie, położymy na stół prywatyzację TAP, ale trzeba przyznać, że wiążą się z  tym dwie obiektywne trudności - oświadczył premier. Przepisy unijne zabraniają grupie spoza Unii kupna większego udziału od 49 proc. Z kolei podmioty  z przestrzeni europejskiej zainteresowane TAP-em wiedzą, że ich propozycje nie interesują nas, bo nie chronią  Lizbony jako dużego ośrodka przesiadkowego i krajowego interesu strategicznego - dodał.

Reklama
Reklama

Według informacji prasowych, Lufthansa i grupa AG (British Airways z Iberią) były zainteresowane, ale natrafiły na sprzeciw władz portugalskich, które nie chciały zgodzić się, by działalność TAP koncentrowała się poza Lizboną.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama