Rekordowa sprzedaż browarów

W 2012 roku padł rekord na polskim rynku piwa. Jego sprzedaż wzrosła o 5 proc. i sięgnęła 37,8 mln hektolitrów. W tym roku wzrost będzie słabszy.

Publikacja: 23.01.2013 01:44

Tak dobry wynik branża piwna zawdzięcza głównie sprzedaży w I półroczu. Za sprawą Euro 2012 i ciepłej wiosny popyt na piwo wzrósł wówczas o niemal 8 proc. Rynek piwa rozwijał się jednak tylko do lipca. Później było już gorzej, a w czwartym kwartale 2012 r. sprzedaż piwa spadała rok do roku o 0,5 proc.

– Negatywny wpływ na konsumpcję piwa miało pogorszenie się nastrojów konsumenckich – mówi „Rz" Jan Faryaszewski, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej (KP), lidera polskiego rynku piwa.

Skutki spowolnienia odczuł także producent Tyskiego. W pierwszej połowie roku finansowego (zaczął się 1 kwietnia 2012 r.) jego sprzedaż wzrosła o 10 proc. W trzecim kwartale zmalała jednak o 2 proc. – podał wczoraj koncern SABMiller, właściciel KP.

Moc innowacji

Firmy piwowarskie spodziewają się, że trendy z II półrocza 2012 r. będą widoczne także w 2013 r. Faryaszewski szacuje, że w tym roku sprzedaż piwa wzrośnie zaledwie o ok. 2 proc.

– Nie będzie tak dużych wydarzeń sportowych jak przed rokiem, branża musi także stawić czoła spowolnieniu gospodarczemu, spodziewanemu głównie w I półroczu – wyjaśnia wiceprezes KP.

W 2012 r. przeciętny Polak wypił ok. 98 litrów piwa, o 2 litry więcej niż rok wcześniej. Według wiceszefa KP w zasięgu jest nadal spożycie per capita na poziomie 100.  Na osiągnięcie tego poziomu potrzeba jednak kilku lat.

Sprzedaż piwa ma szansę wzrastać dzięki innowacjom. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy KP wprowadziła ich 11. Na koniec roku 2011/2012  stanowiły 1 proc. jej sprzedaży. Plan na koniec tego roku to 5 proc. KP nie wyklucza kolejnych nowości także w 2013 r.

– Polacy stają się świadomymi i wymagającymi konsumentami piwa. Już nie tylko je kupują, ale także testują i chcą wiedzieć o nim coraz więcej – komentuje Maciej Chołdrych, ekspert piwny, właściciel firmy piwoznawcy.pl

Branża szacuje, że 2012 r. sprzedaż tzw. piw specjalnych, czyli m.in. smakowych, ciemnych i pszenicznych urosła w o 35 proc. To obecnie najszybciej rosnący segment rynku piwa. Jego udziały w nim wynoszą prawie 11 proc.

Możliwe podwyżki

Jak na razie ostatnią nowością na polskim rynku piwa jest Harnaś Grzaniec. Od kilku dni dostępny w sieci Lidl. Jego producent Carlsberg Polska, trzeci gracz branży, traktuje tę współpracę jako test sprawdzający potencjał sprzedażowy swojego napoju. Grzańca pod marką Tatra oferuje już Grupa Żywiec. Piwa zimowe wprowadziły ostatnio także KP (Książęce korzenne) oraz  lubelski browar Perła.

– Konsumpcji piwa nie sprzyja zimowa aura. Stąd też pojawia się coraz większe zainteresowanie produktami typu grzaniec, które nie tylko rozgrzewają, ale i oferują bogatszy smak – mówi Melania Popiel, rzecznik Carlsberga.

Dzięki innowacjom rośnie w Polsce udział piw droższych, zaliczanych do kategorii premium. Z drugiej strony jednak coraz większy udział dyskontów oraz kryzysowa skłonność do oszczędzenia powodują, że na popularności zyskują także piwa ekonomiczne, czyli najtańsze. Jan Faryaszewski wyjaśnia, że w ubiegłym roku ich sprzedaż rosła w tempie dwucyfrowym.

Negatywny wpływ na  rentowność branży mają drogie surowce i opakowania. – Ceny surowców nie maleją, nie wykluczone są więc kolejne podwyżki – mówi wiceprezes KP.  Kolejną podwyżkę rozważa producent Tyskiego. Decyzję podejmie przed rozpoczęciem sezonu piwnego, który startuje w maju.

Tak dobry wynik branża piwna zawdzięcza głównie sprzedaży w I półroczu. Za sprawą Euro 2012 i ciepłej wiosny popyt na piwo wzrósł wówczas o niemal 8 proc. Rynek piwa rozwijał się jednak tylko do lipca. Później było już gorzej, a w czwartym kwartale 2012 r. sprzedaż piwa spadała rok do roku o 0,5 proc.

– Negatywny wpływ na konsumpcję piwa miało pogorszenie się nastrojów konsumenckich – mówi „Rz" Jan Faryaszewski, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej (KP), lidera polskiego rynku piwa.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach