Najpierw wojsko kupi 866 najpotrzebniejszych terenowych wozów średniej ładowności, które zastąpią wysłużone stary- model 266 i 660. Pierwsze dostawy miałyby nastąpić już w 2013 r. Nowe samochody mają być podstawowymi pojazdami do transportu żołnierzy, zaopatrzenia i armijnego sprzętu. Wstępne wymagania zakładają, że ciężarówki muszą być dwuosiowe i mają mieć napęd na wszystkie koła oraz ładowność około pięciu ton. MON chce zamówić także 170 podwozi pod zabudowy specjalistyczne ,np. mobilne stanowiska dowodzenia lub sprzęt łącznościowy.
Preferencje dla polskich zakładów
Do polskiego przetargu, według ustaleń „Rz" szykowali się zagraniczni producenci , m.in. czeska Tatra, włoskie Iveco i niemiecki MAN, ale kontrakt wart 300 - 400 mln zł, według wojskowego portalu polska-zbrojna.pl, armia postanowiła negocjować z jednym dostawcą. Wyraźnie preferowany ma być przy tym polski producent. Już jesienią zeszłego roku, minister obrony Tomasz Siemoniak, kreśląc plany wielkich wojskowych zakupów i inwestycji do 2022 roku (za 130 mld zł) wskazywał potencjalnego adresata zamówienia – to firma Jelcz –Komponenty z podwrocławskich Laskowic.
- Ponieważ szukamy prawdziwych koni roboczych dla wojska, racjonalne wydaje się zamówienie pojazdów u jednego producenta. Wielkoseryjne zakupy pozawalają negocjować z dostawcą korzystną cenę, tańsza jest potem obsługa i serwis przewidywany na całe dekady eksploatacji pojazdów – przypomina Mateusz Multarzyński ekspert Nowej Techniki Wojskowej.
Jelcz Komponenty razem z HSW
W latach 1954-2008 zakłady w Jelczu wyprodukowały łącznie ok. ćwierć miliona ciężarówek i autobusów a Jelcz Komponenty to militarna była już spółka-córka upadłego producenta samochodów należącego do Grupy Zasada.
W kwietniu zeszłego roku kompletną fabrykę J-K od syndyka masy upadłości Jelcz SA kupiła za 16,2 mln zł. Huta Stalowa Wola. Krzysztof Trofiniak, prezes HSW - rosnącego w siłę podkarpackiego ośrodka produkcji broni artyleryjskiej, znanego m.in. z wyrzutni rakietowych, samobieżnych haubic i moździerzy - ubiegłoroczne przejęcie uzasadnia bliskimi związkami biznesowymi firm. Zakłady Jelcz- Komponenty od dawna dostarczają podwozi m.in. do wyrzutni Langusta i pojazdów logistycznych, towarzyszących systemom broni produkowanych w HSW.