Linie lotnicze bez opłat za emisję spalin

Parlament Europejski poparł propozycję Brukseli o zawieszeniu na rok oplot od emisji spalin przez linie lotnicze do czasu wypracowania porozumienia w sprawie, która skłóciła Europę z USA i Chinami

Publikacja: 27.02.2013 15:55

Komisja środowiska naturalnego PE przegłosowała propozycję Komisji Europejskiej z listopada   o zawieszeniu na rok unijnego programu handlu emisjami spalin ETS w lotach transkontynentalnych. Eurodeputowani podkreślili, że ich poparcie zależy od postępów osiągniętych  przez Międzynarodową Organizację Transportu Cywilnego ICAO w uzgadnianiu działań w skali świata wobec emisji dwutlenku wegla, które przez wielu sa uważane za przyczynę ocieplana klimatu.

-  Nasze głosowanie  jest wyraźnym sygnałem, że Unia Europejska pragnie międzynarodowego rozwiązania - stwierdził Petr Liese, który zajmuje się ta kwestią w  PE.

Niemiecki chadek dodał,  że nie ma już wymówek. Nikt nie może mówić, że Unia przeszkadza w porozumieniu.  Apeluję zwłaszcza do prezydenta Obamy, który dostał naoride Nobla między innymi za przywiązanie do walki ze zmianą klimatu i do-sekretarza stanu Johna Kerry. Mogą stracić całą wiarygodność, jeśli będą sprzeciwiać się  rozwiązaniu w tej weżnej sprawie.

Komisarz ds. zmian klimatu, Connie Hedegaard zawiesiła  w ubiegłym  roku plan pobierania opłat  za spaliny samolotów w lotach do  Europy od linii z innych krajów, po sprzeciwach, którym przewodziły USA i Chiny. Unia wprowadziła  jednostronnie podatek od salin od 1 stycznia 2012 r., ale 26 krajów z 36 należących do ICAO sprzeciwiło się temu uznając to za naruszenie prawa międzynarodowego.

Dotychczasowe stanowisko Waszyngtonu przed plantowanymi w marcu rozmowami pod egidą  ICAO jest takie, że proponowane przez Unię rozwiązanie dotyczy tylko małej części emisji spalin  samolotów.

Dyrektor generalny IATA, Tony Tyler uznał, że po usunięciu tej przeszkody znajdujemy się w dogodnej pozycji do doprowadzenia do przełomu na podstawie rozwiązań rynkowych. Problemem będą jak zwykle szczegóły, bo porozumienie musi zapewniać uczciwą konkurencję.

Ekolodzy przyjęli  z uznaniem głosowanie w Brukseli - Piłka  jest teraz po stronie ICAO i jeśli nie uda się  jej dobrze rozegrać, to Europa ma inne rozwiązania w rękawie - stwierdził  Aoife O'Leary z ugrupowania Transport & Environment.

ICAO ma zająć się znowu ta kwestią podczas najbliższego zgromadzenia generalnego we wrześniu 2013.

Komisja środowiska naturalnego PE przegłosowała propozycję Komisji Europejskiej z listopada   o zawieszeniu na rok unijnego programu handlu emisjami spalin ETS w lotach transkontynentalnych. Eurodeputowani podkreślili, że ich poparcie zależy od postępów osiągniętych  przez Międzynarodową Organizację Transportu Cywilnego ICAO w uzgadnianiu działań w skali świata wobec emisji dwutlenku wegla, które przez wielu sa uważane za przyczynę ocieplana klimatu.

-  Nasze głosowanie  jest wyraźnym sygnałem, że Unia Europejska pragnie międzynarodowego rozwiązania - stwierdził Petr Liese, który zajmuje się ta kwestią w  PE.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji