- Na razie analizujemy to przedsięwzięcie. Decyzję o przyszłości projektu podejmiemy w II kwartale tego roku – mówi „Rz" Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.
Trwają też prace projektowe nad nowym typem wagonów węglarek – mają być wyższe i krótsze od tych, które obecnie jeżdżą po polskich torach.
Pierwsze rozmowy na temat wspólnego przedsięwzięcia miały miejsce pod koniec 2009 roku. Na początku 2010 roku została zawiązania polsko-chińska spółka, w której udziałowcami są PKP Cargo i CNR China Corporation – największy chiński producent towarowych wagonów kolejowych.
Produkcja taboru miała mieć miejsce w Szczecinie, pierwsze miały powstawać na potrzeby przewoźnika, kolejne na eksport na europejski rynek. Wagony miały być znacznie tańsze niż te oferowane przez europejskich producentów. Dla chińczyków współpraca z PKP Cargo miała być szansą do zaistnienia na europejskim rynku, do wejścia na który przymierzali się już od dłuższego czasu.
Polsko-chińska spółka ma mieć zaplecze w Szczecinie. Tam mają trafiać części wagonów z Chin.