Siła młodych firm
Powoli do Hanoweru zjeżdża też polski biznes. Dużą grupę przedsiębiorców stanowią start-upy, czyli bardzo młode firmy dopiero się rozwijające i poszukujące inwestorów oraz rynków. Wiele tych młodych firm to laureaci i finaliści konkursu na innowacyjną e-usługę i technologię B2B zorganizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Na zaproszenie PARP do Hanoweru przybyło 20 laureatów.
– To dla mnie ogromna szansa na nowe kontakty. Już jestem umówiony na kilka poważnych spotkań, zobaczymy, co z tego wyniknie – mówi Marek Kaliński, założyciel YouArtMe, platformy, która skupia młodych twórców współczesnych z całego świata. Jej celem jest promocja niebanalnej sztuki w formie reprodukcji prac na różnych mediach.
YouArtMe uruchomiła właśnie portal Remontomat.pl pozwalający oszacować koszty remontu mieszkania. Kaliński wszedł już z nowym produktem na rynek czeski. – Myślę, że takie przedsięwzięcia mogą bardzo wiele ułatwić. Chcę wejść ze swoim drugim projektem na rynek niemiecki i tu, na targach CeBIT, mogę znaleźć partnera biznesowego – dodaje Kaliński.
Zadowolenia nie kryje także Bartosz Burek z poznańskiej spółki City-Nav, właściciela serwisu Jakdojade.pl. Narzędzie jest elektronicznym planerem podróży środkami transportu miejskiego w największych polskich miastach. System zawiera kompleksową informację pasażerską udostępnianą w prosty i przyjazny sposób. – Podoba mi się to, że poznałem tutaj innych właścicieli start-upów, ludzi podobnych do mnie. Wymiana poglądów jest bardzo cenna – mówi Burek. On również planuje rozwój firmy na rynkach zagranicznych.
– Oferta polskich firm nie odbiega jakością od na przykład pochodzącej od firm niemieckich. Często produkty naszych przedsiębiorstw są nawet lepsze. Nie widzę powodów, by nie konkurować z rywalami w Europie Zachodniej – dodaje właściciel City Nav.
Opinia dla „Rz"
Bożena Lublińska-Kasprzak prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości