W ostatnich dniach spółka odpowiedzialna za budowę i modernizację torów rozpoczęła inwestycje warte ok. 1 mld zł. W planach na ten rok jest ogłoszenie kolejnych przetargów na modernizacje i rewitalizacje torów, tak by rozdysponować pozostałą pulę unijnych dotacji, która na lata 2007–2013 wynosi ok. 20 mld zł. Do końca marca zostały podpisane umowy na wykorzystanie ok. 12 mld zł, czyli ok. 60 proc. dostępnej puli. Adrian Furgalski, dyrektor w zespole doradców gospodarczych TOR, jest przekonany, że nie uda się wykorzystać wszystkich środków. Jego zdaniem przepadnie ok. 4–5 mld zł.
Projekty w toku
PKP PLK podpisały umowę na prace rewitalizacyjne, które pozwolą na skrócenie czasu przejazdu pociągiem z Warszawy do Wrocławia. Prace mają zakończyć się do listopada 2013 r. Rozpoczęła się rewitalizacja trasy Kalety – Kluczborg warta 298,8 mln zł, która ma zakończyć się do października 2013 r. Inwestycja jest współfinansowana z dotacji unijnych. Podpisana została też umowa na rewitalizację linii Koluszki – Częstochowa współfinansowanej z dotacji UE, wartej 594,5 mln zł.
– PKP PLK realizuje obecnie ok. 150 projektów o łącznej wartości 41,5 mld zł – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK. – Z tego 9,7 mld zł zostało wydanych w 2011 roku, w roku ubiegłym 4,6 mld zł. W latach 2013 – 2015 wydatki mają wynieść 27,2 mld zł. W tym roku ma rozpocząć się regulowanie faktur za prace wykonane na ponad 30 inwestycjach.
Nie wszystkie projekty, które mają być współfinansowane z unijnych dotacji na lata 2007 – 2013, zostały już rozpoczęte. Jak mówi Maciej Dutkiewicz, w tym roku mają zostać podpisane umowy na rewitalizację czterech odcinków torów za 1,12 mld zł. Chodzi o warte ok. 214,4 mln zł prace na linii Błotnica Strzelecka – Opole, Inowrocław –Jabłonowo Pomorskie za ok. 263 mln zł, projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk szacowany na ok. 505 mln zł i poprawa stanu technicznego linii Rybnik – Chałupki za ok. 140,4 mln zł. W toku są również przetargi na poprawę bezpieczeństwa na 230 przejazdach kolejowych.
Dotacje zagrożone
Mimo przyspieszenia w realizacji inwestycji, eksperci wątpią, czy PKP PLK uda się wykorzystać całą dostępną na kończącą się perspektywę budżetową dotacje. Do podziału jest jeszcze ok. 8 mld zł. Na koniec roku mają zostać podpisane umowy o dofinansowanie obejmujące całą pozostałą do rozdysponowania kwotę.