Ruszają kolejne inwestycje PKP PLK

PKP PLK chce do końca roku ogłosić ostatnie przetargi na inwestycje finansowane z UE.

Publikacja: 19.04.2013 02:06

Ruszają kolejne inwestycje PKP PLK

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W ostatnich dniach spółka odpowiedzialna za budowę i modernizację torów rozpoczęła inwestycje warte ok. 1 mld zł. W planach na ten rok jest  ogłoszenie kolejnych przetargów na modernizacje i rewitalizacje torów, tak by rozdysponować pozostałą pulę unijnych dotacji, która na lata 2007–2013 wynosi ok. 20 mld zł. Do końca marca zostały podpisane umowy na wykorzystanie ok. 12 mld zł, czyli ok. 60 proc. dostępnej puli. Adrian Furgalski, dyrektor w zespole doradców gospodarczych TOR, jest przekonany, że nie uda się wykorzystać wszystkich środków. Jego zdaniem przepadnie ok. 4–5 mld zł.

Projekty w toku

PKP PLK podpisały umowę na prace rewitalizacyjne, które pozwolą na skrócenie czasu przejazdu pociągiem z Warszawy do Wrocławia. Prace mają zakończyć się do listopada 2013 r. Rozpoczęła się rewitalizacja trasy Kalety – Kluczborg warta 298,8 mln zł, która ma zakończyć się do października 2013 r. Inwestycja jest współfinansowana z dotacji unijnych. Podpisana została też umowa na rewitalizację linii Koluszki – Częstochowa współfinansowanej z dotacji UE, wartej 594,5 mln zł.

– PKP PLK realizuje obecnie ok. 150 projektów o łącznej wartości 41,5 mld zł – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK. – Z tego 9,7 mld zł zostało wydanych w 2011 roku, w roku ubiegłym 4,6 mld zł. W latach 2013 – 2015 wydatki mają wynieść 27,2 mld zł. W tym roku ma rozpocząć się regulowanie faktur za prace wykonane na ponad 30 inwestycjach.

Nie wszystkie projekty, które mają być współfinansowane z unijnych dotacji na lata 2007 – 2013, zostały już rozpoczęte. Jak mówi Maciej Dutkiewicz, w tym roku mają zostać podpisane umowy na rewitalizację czterech odcinków torów za 1,12 mld zł. Chodzi o warte ok. 214,4 mln zł prace na linii Błotnica Strzelecka – Opole, Inowrocław –Jabłonowo Pomorskie za ok. 263 mln zł, projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk  szacowany na ok. 505 mln zł i poprawa stanu technicznego linii Rybnik – Chałupki za ok. 140,4 mln zł. W toku są również przetargi na poprawę bezpieczeństwa na 230 przejazdach kolejowych.

Dotacje zagrożone

Mimo przyspieszenia w realizacji  inwestycji, eksperci wątpią, czy PKP PLK uda się wykorzystać całą dostępną na kończącą się perspektywę budżetową dotacje. Do podziału jest jeszcze ok. 8 mld zł. Na koniec roku mają zostać podpisane umowy o dofinansowanie obejmujące całą pozostałą do rozdysponowania kwotę.

Na początek kwietnia kwota zatwierdzonych przez centrum Unijnych Projektów Transportowych, czyli takich, o których zwrot PKP PLK może się ubiegać, wynosiła jednak zaledwie 3,03 mld zł. Sposobem na wykorzystanie całej puli – 4,6 mld euro (ok. 20 mld zł) – jest m.in. podniesienie poziomu unijnego dofinansowania do projektów.

Do wykorzystania całej puli konieczne jest zakończenie i rozliczenie inwestycji do końca 2015 r. – Ogłoszony został przetarg na realizację pierwszej części tras Warszawa – Radom, mimo że PKP PLK ma problem z własnością 1,8 tys. działek na tej trasie.  Projekt nie zgadza się ze stanem faktycznym – mówi Adrian Furgalski. Dodaje, że KE nie chce też zgodzić się na dofinansowania budowy dworca w Łodzi,  bo będzie z niego korzystało zaledwie 15 tys. osób, a nie jak wynika z szacunków PKP PLK 150 tys. osób rocznie. Wsparcie miało wynosić ok. 1 mld zł. Te pieniądze najprawdopodobniej będzie musiał znaleźć minister finansów.

W ostatnich dniach spółka odpowiedzialna za budowę i modernizację torów rozpoczęła inwestycje warte ok. 1 mld zł. W planach na ten rok jest  ogłoszenie kolejnych przetargów na modernizacje i rewitalizacje torów, tak by rozdysponować pozostałą pulę unijnych dotacji, która na lata 2007–2013 wynosi ok. 20 mld zł. Do końca marca zostały podpisane umowy na wykorzystanie ok. 12 mld zł, czyli ok. 60 proc. dostępnej puli. Adrian Furgalski, dyrektor w zespole doradców gospodarczych TOR, jest przekonany, że nie uda się wykorzystać wszystkich środków. Jego zdaniem przepadnie ok. 4–5 mld zł.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?