Pierwsze B787 za tydzień w powietrzu

Technicy Boeinga zaczęli w Japonii instalować wzmocnione zestawy baterii litowo-jonowych w 5 dreamlinerach. Pierwsze samoloty będą za tydzień gotowe do lotów komercyjnych

Publikacja: 23.04.2013 15:35

Piątkowa decyzja urzędu lotnictwa FAA zatwierdzająca rozwiązanie projektowe zestawów baterii pozwoliła uruchomić procedurę wymiany poprzednich, za mocno przegrzewających się.

Pierwsze pięć odrzutowców, które otrzymają wzmocnione systemy zasilania należy do All Nippon Airways, linii, która jako pierwsza na świecie zaczęła w grudniu 2011 komercyjną eksploatację tych maszyn.

- Naszym najważniejszym zadaniem jest przywrócenie do lotów całej istniejącej floty - oświadczył w  poniedziałek w Londynie wiceprezes i dyrektor generalny programu B787, Larry Loftis europejskim dziennikarzom. We wtorek spotkał się z dziennikarzami w Warszawie

Dziesięć ekip liczących po około 30 inżynierów i techników rozesłano z Boeinga po świecie dla instalowania mocniejszych obudów baterii i innych elementów mających zapobiegać powtórzeniu się przegrzewania, które doprowadziło do uziemienia samolotów amerykańskiej produkcji pierwszy raz od 34 lat.

Oczekuje się, że po decyzji FAA europejskie władze lotnicze także zatwierdzą nowe rozwiązanie.

ANA mająca łącznie 17 B787 planuje około 100-200 testowych lotów powrotnych w maju zanim zacznie od czerwca przewozić pasażerów. Loty pozwolą sprawdzić bezpieczeństwo samolotu i umożliwią 180 pilotom tego przewoźnika ponowne zaznajomienie się z procedurami obowiązującymi w lataniu i odnowienie ich licencji po ponad 3-miesięcznej przerwie.

Drugim największym posiadaczem tych samolotów jest Japan Airlines - ma 7 sztuk. Następni to United Airlines i Air India - po sześć. United zapowiedział krajowe loty B787 od 31 maja, ale osoba znająca temat twierdzi, że ta linia planuje rozpoczęcie eksploatacji już w tym tygodniu.

Ethiopian Airlines, która odebrała cztery B787 przed decyzją o ich uziemieniu zapowiedziała, że loty tych maszyn to kwestia kilku dni. Boeing wyjaśniał, że prace przy wymianie systemów baterii wymagają około 5 dni.

Richard Aboulafia z firmy doradczej Teal twierdzi, że wprawdzie większość przewoźników ma dość duże floty, aby mogli dostosować się do ewentualnego odroczenia terminu eksploatacji dreamlinerów, ale decyzja FAA pozwala im uruchomić nowe szlaki. Podał przykład United i szlaku Denver-Tokio (Narita) zapowiedzianego od 10 czerwca.

Co było nie tak?

Wprawdzie samolot jest bezpieczny, aby można było wznowić loty, ale prowadzący postępowanie wyjaśniające w USA i Japonii nie ustalili dotąd, co było przyczyną przegrzania się baterii w samolocie ANA w Japonii i JAL w Bostonie.

Loftis wyjaśnił, że Boeing założył ogromny zestaw możliwych przyczyn po przeprowadzeniu  kompleksowych badań i po testach dla ustalenia rodzaju rozwiązania.

- Rozpatrywaliśmy drobiazgowo każde założenie zrobione w początkowym rozwiązaniu projektowym i w dużym stopniu rozbudowaliśmy proces przemyśleń co do ewentualnych przyczyn. Jest możliwe, że nigdy nie poznamy rzeczywistej przyczyny. Jeśli dowiemy się czegoś nowego, to dokonamy wymaganych zmian - dodał.

Powiedział też, że kryzys nie zaszkodzi pracom projektowym nad innymi samolotami i nie zniweczy planów Boeinga podwojenia do 10 miesięcznie produkcji B787 pod koniec roku. Nie będzie też opóźnień z następną wersją dreamlinera, znaną jako B787-9.

- Nie zmieniamy prognoz dotyczących przyszłych zamówień B787 z powodu tego incydentu - stwierdził.

Podczas 3-miesięcznego uziemienia samolotów koncern kontynuował produkcję dreamlinerów w liczbie 5 miesięcznie. Ich dostawy powinny zostać wznowione w ciągu kilku tygodni.

Loftis wyjaśnił, że dodatkowa stalowa obudowa i inne akcesoria dodane do baterii ważą   łącznie około 150 funtów (68 kg), likwidując wcześniejsze oszczędności na wadze.

Boeinga zastanawiał się nad powrotem do tradycyjnych baterii niklowo-kadmowych, jak zrobił to Airbus, ale uznał, że nie ma powodu do tego - powiedział. Część ekspertów twierdzi, że wielkość miejsca, gdzie znajdują się baterie, ograniczyła Boeingowi opcje.

Piątkowa decyzja urzędu lotnictwa FAA zatwierdzająca rozwiązanie projektowe zestawów baterii pozwoliła uruchomić procedurę wymiany poprzednich, za mocno przegrzewających się.

Pierwsze pięć odrzutowców, które otrzymają wzmocnione systemy zasilania należy do All Nippon Airways, linii, która jako pierwsza na świecie zaczęła w grudniu 2011 komercyjną eksploatację tych maszyn.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?