Fiat Industrial chce płacić mniejsze podatki

Włoski producent ciężarówek i ciągników zamierza płacić mniejsze podatki po przeniesieniu swej centrali do Wielkiej Brytanii. Wszystko dzięki planowanej fuzji z producentem maszyn rolniczych i budowlanych CNH.

Publikacja: 22.05.2013 18:05

Fiat Industrial chce płacić mniejsze podatki

Foto: Bloomberg

Plany te wywołały gniewną reakcję polityków i związków zawodowych we Włoszech. Krytykowanie firm za uchylanie się od płacenia podatków stało się w ostatnich miesiącach gorącym tematem politycznym. W Stanach przypuszczono zaciekły atak na takie firmy jak Apple, Google, Amazon.com i Starbucks za różne sposoby zmniejszania należności podatkowych od sprzedaży za granicą

Według dokumentów złożonych przez Fiat Industrial amerykańskiej komisji kontroli giełdowej - włoska firma chce być traktowana jako stały rezydent brytyjski po fuzji, która powinna zakończyć się w III kwartale.

Rząd Włoch, szukający wszelkimi sposobami nowych przychodów, aby obniżyć niepopularny podatek od nieruchomości w warunkach uporczywej - recesji zareagował chłodno na ten  plan. - Oczywiście rząd nie jest za wybieraniem miejsca opodatkowania według tego, gdzie wygodniej -  oświadczył dziennikarzom wiceminister finansów Stefano Fassina.

Dla ministra infrastruktury Maurizio Lupiego plan Fiata jest niepokojący.

Związek zawodowy FIOM napiętnował zamiary Fiat Industrial i wezwał rząd, by powstrzymał proces przenoszenia poza Włochy centrali Fiata i jego działalności.

Fiat Industrial odprowadził w 2012 r. 536 mln euro podatku według stawki 36 proc. Plus 28 mln opłat regionalnych od zysku netto 921 mln euro.

Wielka Brytania obniżała mocno w ostatnich latach podatek obrotowy, z 30 proc. w 2007 r. do proponowanych  20 proc. od 2015 r. Władze złagodziły także pewne przepisy podatkowe, aby zachęcać firmy zagraniczne do przenoszenia swych głównych siedzib na Wyspy, gdzie będą płacić podatki tylko od zysków osiągniętych na miejscu, a nie od wszystkich osiąganych na świecie.

Jednocześnie  rząd krytykował firmy międzynarodowe osiągające miliardowe obroty w W.Brytanii, ale płacące niewielkie podatki, bo ich centrale są gdzie indziej.

Fuzja z CNH

Fiat Industrial planuje fuzję ze swoja filią, w której ma większościowy udział. Jest nią amerykańska CNH. Firma ta powstała w 1999 r. z fuzji New Holland (maszyny rolnicze) i Case Corp. CNH Global jest spółką prawa holenderskiego, notowaną w Nowym Jorku.

Następnie powstanie  nowa grupa o tymczasowej nazwie FI CBM Holdings NV z głównym notowaniem na Wall Street. FI CBM "zamierza działać w taki sposób, aby była traktowana jako rezydent Zjednoczonego Królestwa pod względem podatkowym" - stwierdziła firma w dokumentach dla SEC.

FI CBM  "zostanie prawdopodobnie uznana za rezydenta Zjednoczonego Królestwa", jeśli większość posiedzeń rady dyrektorów będzie odbywać się  w tym kraju i jeśli "przynajmniej niektórzy dyrektorzy" i personel wsparcia będą mieszkać w tym kraju - wyjaśniono w dokumentach.

Obecnie główne biura firmy znajdują się w Basildon we wschodniej Anglii, gdzie firma ma dużą fabrykę  traktorów.

Siostrzana firma Fiata Industrial, Fiat także rozważa wejście na giełdę amerykańską, po planowanej fuzji z Chryslerem, w którym ma już większość udziałów.

Decyzja o zlokalizowaniu centrali nowej grupy będzie niezwykle trudna politycznie, bo Fiat jest największym prywatnym pracodawcą we Włoszech.

Plany te wywołały gniewną reakcję polityków i związków zawodowych we Włoszech. Krytykowanie firm za uchylanie się od płacenia podatków stało się w ostatnich miesiącach gorącym tematem politycznym. W Stanach przypuszczono zaciekły atak na takie firmy jak Apple, Google, Amazon.com i Starbucks za różne sposoby zmniejszania należności podatkowych od sprzedaży za granicą

Według dokumentów złożonych przez Fiat Industrial amerykańskiej komisji kontroli giełdowej - włoska firma chce być traktowana jako stały rezydent brytyjski po fuzji, która powinna zakończyć się w III kwartale.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Muzeum Gazowni Warszawskiej – Wyjątkowe Miejsce na Twoje Wydarzenie Biznesowe
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia