Reklama

Belgia nie chce pociągów Fyra

Belgijska kolej SNBC anulowała umowę kupna składów szybkiej kolei Fyra, bo nie zdały egzaminu w zimie w Holandii i będzie dochodzić odszkodowania od producenta.

Publikacja: 02.06.2013 16:11

Składy Fyra produkowane przez firmę AnsaldoBreda, należącą do włoskiego konglomeratu Finmeccanica, zaczęły kursować w grudniu w Holandii, ale od początku było z nimi wiele problemów technicznych, a gdy w styczniu nastały ostre mrozy, okazały się na tyle zawodne, że wycofano je z eksploatacji.

Początkowy plan zakładał zamówienie 19 składów V250 u producenta. Holendrzy mieli wziąć 16, Belgowie trzy. Pierwsze dostawy przewidywano w 2007 r., ale dotychczas kolej holenderska odebrała 9 składów. Jednak kilka miesięcy temu wycofała je z użytku.

Belgowie z SNBC poinformowali o anulowaniu zamówienia na 3 składy i wspólnie z holenderskim partnerem będą szukać rozwiązania zastępczego. Jednym z nich byłoby wydłużenie linii kursowania szybkich pociągów Thalys z Paryża do Amsterdamu przez Brukselę i prawdopodobnie od końca 2016 r. wydłużenie linii Eurostara z Londynu do Amsterdamu.

Dyrektor SNBC, Marc Descheemaecker poinformował na konferencji prasowej, że zadatkowane 37 mln euro zostanie zwrócone dzięki gwarancji bankowej przewidzianej w umowie kupna. Belgijski operator będzie jednak dochodzić pokrycia odsetek od tej sumy i innych kosztów, m.in. podstawienia nowych składów i testów związanych z problemami Fyra.

Przedstawił długą listę usterek: nieszczelne drzwi, odpadające elementy z powodu oblodzenia, sygnał dźwiękowy zabity śniegiem, przegrzewające się baterie, hamulce niedostosowane do dużych prędkości i pojawiająca się już rdza. Według jego słów, AnsaldoBreda znalazła przyczyny siedmiu z 26 zasadniczych problemów, a rozwiązała tylko jeden.

Reklama
Reklama

Producent oświadczył, że nie zawiadomiono go o anulowaniu zamówienia. - Nasza firma nie otrzymała oficjalnego zawiadomienia i z tym samym zaangażowaniem kontynuuje testy przekonana, że znajdzie pozytywne rozwiązanie - stwierdził jej rzecznik.

Premier Holandii Mark Rutte oświadczył, że Holandia czeka na wyniki śledztwa prowadzonego przez kolej. 20 czerwca przewidziano debatę w parlamencie.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama