Mobilna rewolucja

Przedsiębiorstwa na świecie planują coraz większe budżety na technologie mobilne. W Polsce potrzebują jeszcze czasu by się do nich przekonać

Aktualizacja: 06.06.2013 06:46 Publikacja: 06.06.2013 00:48

Sony Xperia Tablet Z

Sony Xperia Tablet Z

Foto: Archiwum

Globalne perspektywy dla rynku mobilnego (w rozumieniu: aplikacje, strony, usługi itp.) rysują się co najmniej doskonale. Z najnowszego raportu firmy Accenture, do którego dotarła „Rz",  wynika, że dzisiaj średnio aż 30 proc. budżetu przeznaczonego na IT firmy chcą poświęcić właśnie  na inwestycje w technologie mobilne.

W porównaniu z 2012 r. to solidny wzrost. Wówczas firmy deklarowały przeznaczenie 19 proc. swoich budżetów. Jak podaje Accenture w swoim raporcie, tak znaczący wzrost to wyraźny sygnał, jak ważną rolę zaczynają odgrywać technologie mobilne w kontekście nowych źródeł przychodów.

Z badania wynika bowiem, że 79 proc. ankietowanych firm uznaje usługi mobilne za istotne źródło przychodu. Firmy podkreślają jednocześnie, że rozwój technologii mobilnych wpłynie pozytywnie zarówno na możliwość prowadzenia na wielu płaszczyznach dialogu z klientem (co wskazuje 84 proc. ankietowanych),  jak i na rozwój innych procesów biznesowych.

Szybkie zmiany

W przypadku 58 proc. firm strategia mobilna została już wdrożona, dla co trzeciej to jeden z głównych priorytetów na ten rok, a w co czwartej trwają już zaawansowane prace nad strategią. Wśród głównych korzyści z wdrażania rozwiązań mobilnych wskazywano wzrost przychodów dzięki zwiększeniu zaangażowania konsumentów. Na to zwróciło uwagę aż 36 proc. ankietowanych firm. Z kolei 34 proc. mówiło o wzrastającej liczbie transakcji dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jednak największa grupa – bo aż 43 proc. – wskazała, że dzięki mobilnym aplikacjom i usługom obsługa klienta przebiega sprawniej, a co trzecia uważa, że przekłada się to na przyspieszenie procesu sprzedaży.

30 proc. swoich budżetów na IT firmy są gotowe przeznaczyć na rozwiązania mobilne

– Firmy powinny myśleć, w jaki sposób mogą stawać się w tym zakresie lepsze od konkurencji. Zdefiniowanie strategii mobilnej będzie wiązało się ze zidentyfikowaniem realnych potrzeb klientów oraz zaplanowaniem dodatkowych inwestycji – mówi Bogdan Zytka, menedżer w Dziale Doradztwa Biznesowego dla sektora Communications, Media and Technology w Accenture Polska.

Jednocześnie ankietowane firmy zwracały uwagę na szereg problemów, z jakimi muszą się liczyć, wykorzystując w rozwoju różnego typu rozwiązania mobilne. Niemal co druga zauważa, że firmowe systemy bezpieczeństwa nie były projektowane z myślą o urządzeniach mobilnych i muszą zostać odpowiednio dostosowane. Z kolei 41 proc. zauważa ograniczenia budżetowe, a 31 proc. bariery w integracji urządzeń mobilnych ze starymi systemami informatycznymi. Ponad 50 proc. firm zamierza jednak poradzić sobie z tymi problemami dzięki szkoleniom kadry, a 37 proc. planuje zatrudnić specjalistów.

Dla przykładu w branży samochodowej  wszystkie ankietowane firmy uznały, że muszą się rozwijać w mobilnym świecie. – Nie wahają się też firmy ubezpieczeniowe i opieki zdrowotnej. W najbliższym roku wszyscy ankietowani zamierzają poczynić inwestycje w usługi związane z lokalizacją – mówi Jakub Godycki, konsultant w Dziale Management Consulting w Accenture Polska.

W Polsce wolniej

Z perspektywy naszego kraju rozwój rynku mobilnego, choć także bardzo dynamiczny, na razie prezentuje się skromnie. – Rynek m-commerce znajduje się dzisiaj na podobnym etapie rozwoju, co handel internetowy dziesięć lat temu. Potencjał rozwoju jest więc ogromny. W Polsce jego wartość w najbliższych latach wzrośnie ponad trzykrotnie. Oczywiście to wciąż wstępny etap rozwoju. Nawet w USA, gdzie rynek m-commerce warty jest już 8 mld dol. rocznie, to niewiele w porównaniu z e-handlem czy tradycyjną sprzedażą – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny firmy mGenerator.pl udostępniającej platformę do tworzenia stron, sklepów i aplikacji mobilnych.

Podobnie oceniają firmy. – Nasze doświadczenie pokazuje, że użytkownicy chętnie korzystają z produktów mobilnych, które dostarczają im szybkich i wygodnych rozwiązań. Np. aplikacja Allegro jest jedną z najpopularniejszych i najlepiej ocenianych w Windows Store – mówi Łukasz Nowak, dyrektor Działu Produktów Grupy Allegro. – Mobilność jest dla nas wciąż inwestycją w w przyszłość, z której już jednak zaczynamy czerpać coraz większe zyski. Większość naszych serwisów posiada swoją mobilną wersję oraz aplikacje na najpopularniejsze smartfony – dodaje.

Kolejne firmy chcą wchodzić na ten rynek. – Do tej pory nie tworzyliśmy dedykowanych aplikacji mobilnych ani mobilnych wersji stron naszych sklepów. Widzimy jednak w tym ogromny potencjał sprzedażowy i wyczuwamy taką potrzebę wśród naszych klientów. Zamierzamy na nią odpowiedzieć – mówi Dorota  Bachman, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu Empik.com.

Główny konkurent iPada

Samsung Galaxy Tab 3 to nowy flagowy tablet Samsunga, którego marka miała w I kw.  18 proc. udziału w rynku.

Pod marką Galaxy Tab 3 sprzedawane będą dwa tablety w rozmiarach 8 i 10 cali. Wyposażone będą m.in. w aparaty (5 Mpix i 1,3 Mpix), 1–1,5 GB pamięci RAM oraz moduły łączność Wi-Fi, 3G i LTE. Cena i termin premiery rynkowej obu urządzeń nie są jeszcze znane.—astan

Wodoodporny

Sony Xperia Tablet Z wygląda jak większa, 10-calowa wersja najnowszego flagowego smartfona Xperia Z.

Oba urządzenia są wodoodporne i właśnie ta cecha wyróżnia je spośród konkurencyjnych gadżetów. Oba mają atrakcyjny, smukły wygląd – Xperia Z to jeden z najładniejszych tabletów na rynku. Ma też dobrą konfigurację techniczną, obejmującą 2 GB pamięci RAM i aparaty o rozdzielczości 8,1 i 2,2 Mpix. Cena: 2699 zł—astan

Atrakcyjna cena

ASUS MeMO Pad HD: dostępny w kilku kolorach, nieźle wyposażony tablet w cenie od 420 zł.

ASUS to trzeci producent tabletów na świecie. Jego nowe urządzenie dostępne jest w dwóch rozmiarach – z ekranem o przekątnej 7 i 10 cali. Mniejsza wersja jest bardzo lekka – waży tylko 302 g (niewiele więcej niż duży smartfon). Obie mają kamery o rozdzielczości 5 Mpix i 1,2 Mpix.  —astan

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca