Eksport kosmetyków przekroczył 2 mld euro w 2012 roku

O ponad 8 proc., do przeszło 2 mld euro, wzrosła w 2012 r. zagraniczna sprzedaż firm kosmetycznych, które coraz aktywniej szukają odbiorców na świecie.

Publikacja: 11.06.2013 00:59

Polskie kosmetyki Wykorzystują swą szansę

Polskie kosmetyki Wykorzystują swą szansę

Foto: Rzeczpospolita

Na niedawnych targach kosmetycznych Beautyworld Middle East w Dubaju przy Polskim Pawilonie Narodowym  panował tłok.  Nie tylko  dlatego, że  miał  świetną lokalizację – tuż przy wejściu na wystawę, obok zachodnioeuropejskich krajów.

– Promujemy się jako kosmetyki z Europy, co zarówno w krajach arabskich, jak i w Azji jest dużym atutem. W   dodatku jakością produktów i opakowań dorównujemy dobrym zachodnim firmom, a   ceny mamy dużo bardziej konkurencyjne – podkreśla  Aleksandra Kretkowska,  menedżer w firmie SPC House of Media, która  koordynuje rządowy program promocji branży kosmetycznej.

Jest ona jednym z 15 sektorów, które mają być specjalnością eksportową Polski. W ramach programu   polskie firmy mogą liczyć na   dofinansowanie  udziału  w branżowych targach, misjach gospodarczych oraz pomoc   w postaci kampanii marketingowych za granicą. Jak ocenia Kretkowska,  dotychczasowe wsparcie dla branży kosmetycznej sięga 20,5 mln zł, a jest jeszcze szansa na dodatkowe 5 mln zł – w ramach trzeciego już naboru  na dofinansowanie targów.

W rządowym programie  uczestniczy prawie 50 polskich firm, które mają ambitne plany wzrostu udziałów zagranicznej sprzedaży. Nawet jeśli dotychczas  skupiały się głównie na krajowym rynku. Część polskich firm – na czele z producentem  kosmetyków do makijażu, Inglotem, realizuje  ambitne plany  zagranicznej ekspansji już od dłuższego czasu, co pomagało  w  ostatnich latach bić  rekordy eksportu.

Jak wynika z obliczeń „Rz" na podstawie wstępnych danych GUS, w zeszłym roku wysłaliśmy za granicę kosmetyki i produkty toaletowe za ponad 2 miliardy euro, czyli o 8 proc. więcej niż   rok  wcześniej. W  przeliczeniu na złote daje to niemal 8,5 mld zł.

Wprawdzie nadal większość zagranicznej sprzedaży kosmetyków przypada na polskie fabryki globalnych koncernów kosmetycznych  (L'Oreal ma w Polsce swą największą fabrykę w Europie, podobnie jak Avon), ale    rodzime firmy mają tu coraz większy udział. Tym bardziej że zagraniczni dystrybutorzy są coraz bardziej otwarci na polskie produkty.

– Świat jest trochę zmęczony koncernami – podróżując od kraju do kraju, widzimy wszędzie te same produkty. Po drugie  kryzys  sprawił, że klasa średnia  na Zachodzie ubożeje i szuka  dobrych, ale niedrogich  kosmetyków, które mają bardzo dobrą relację jakości do ceny – wyjaśnia Dorota Soszyńska, współwłaścicielka i szefowa marketingu   rodzinnej firmy Oceanic, która w najbliższych latach chce   zwiększyć udział eksportu do 30 proc.   przychodów (z ponad 10 proc. obecnie).

Spółka, która sprzedaje swe kosmetyki antyalergiczne już w 30 krajach,  liczy na utrzymanie zeszłorocznego dwucyfrowego tempa wzrostu eksportu m.in. dzięki wejściu na nowe rynki w Azji i krajach arabskich.

– W 2013 roku planujemy  ponad 20-proc. wzrost eksportu – podkreśla Joanna Łodygowska, szefowa działu komunikacji Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, którego eksport wynosi ok. jednej dziesiątej przychodów. Firma wysyła swe produkty do 40 krajów świata – od Rosji po Hongkong i Australię, a w tym roku zamierza wejść na kilka nowych rynków w Azji.

– Nasze produkty docierają do ponad 70 krajów świata – zaznacza Karina Kozerska, dyrektor  marketingu Eveline Cosmetics, gdzie udział eksportu w przychodach sięga już 50 proc. Siedem na dziesięć produktów z fabryki w Lesznowoli trafia do zagranicznych odbiorców, m.in. na rynkach arabskich, gdzie Eveline  rozbudowuje teraz  ofertę kosmetyków wybielających.

Lidia Ziaja, kierownik Działu Eksportu rodzinnej spółki Ziaja Ltd.,  twierdzi, że  polskim producentom nadal jest trudniej na starcie niż firmom z Francji czy Włoch. Mimo to Ziaja zwiększyła w zeszłym roku eksport  o ok. 40 proc., a w tym roku planuje 20–30-proc. wzrost.

Duże  nadzieje firma wiąże też z rządowym programem, który pomoże zbudować wizerunek Polski jako producenta  wysokiej jakości kosmetyków. – Pomoże to branży jako całości i każdej firmie z osobna – ocenia Lidia Ziaja.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku