Nadzór budowlany uchylił zakaz użytkowania lotniska w Modlinie

Nadzór budowlany uchylił zakaz użytkowania lotniska w Modlinie. Aby lotnisko znów ruszyło, potrzebna jest jeszcze pozytywna decyzja Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Publikacja: 17.06.2013 20:12

Nadzór budowlany uchylił zakaz użytkowania lotniska w Modlinie

Foto: Flickr

Port w Modlinie od ponad pięciu miesięcy nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia 2012 r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych - odcinków o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, dlatego samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych.

Pod koniec zeszłego roku firma Erbud - na mocy podpisanej umowy - została zobowiązana do wykonania napraw gwarancyjnych. Na początku stycznia wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. Prace te zostały wykonane, a ich generalnym wykonawcą była firma Erbud.

- W oparciu o oględziny wykonanych prac oraz materiały związane z badaniami technicznymi wszystko wskazuje, że ten pas jest bezpieczny. W związku z tym została uchylona decyzja w części dotyczącej zakazu użytkowania - powiedział wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego Jaromir Grabowski.

Doradca zarządu lotniska w Modlinie Edyta Mikołajczyk w stwierdziła, że jest jeszcze za wcześnie na otwieranie szampana. - To jeszcze nie koniec sprawy, teraz Urząd Lotnictwa Cywilnego musi wydać swoją decyzję o przywróceniu operacyjnym działania lotniska. Dopiero wtedy można mówić o jego ponownym uruchomieniu, dlatego spokojnie podchodzę do dzisiejszej informacji - powiedziała.

W lutym Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin otrzymał ekspertyzę wykonaną przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, z której wynika m.in., że przyczynami powstawania odprysków ma drodze startowej była obecność w kruszywie zastosowanym w mieszance betonowej znaczącej liczby ziaren węglanowych i węglanowo-ilastych, które nie powinny się w nim znaleźć.

Natomiast firma Erbud przekonywała, że powodem uszkodzenia było użycie nieodpowiednich środków do odladzania nawierzchni pasa startowego. Nie zgadzali się z tym przedstawiciele Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Lotnisko argumentowało m.in., że spękania zaobserwowano także ubiegłej zimy, gdy nie używano żadnych środków chemicznych.

Przewoźnicy nie wrócą do Modlina jednak wcześniej niż jak  z początkiem lipca.  Po tym jak decyzją Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dwie trzecie pasa zostało zamknięte, dwie linie lotnicze, które realizowały operacje z Modlina – Wizzair i Ryanair -  przeniosły się na warszawskie Okęcie.

Irlandzka tania linia  przenosząc się na warszawskie lotnisko zapowiedziała, że zostanie na nim do  końca czerwca. Jako pierwszy, 18 grudnia - na 4 dni przez wyłączeniem części drogi z użytkowania,  decyzje o zmianie portu podjął przewoźnik węgierski. W porcie Chopina ma zostać do 26 października.

Okęcie korzysta a na kłopotach Modlina.  Port  lotniczy, który w związku z uruchomieniem w lipcu 2012 roku  sąsiedniego lotniska liczył się ze spadkiem ruchu, w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku obsłużył 3 mln podróżnych – o 9,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku.

Port w Modlinie od ponad pięciu miesięcy nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia 2012 r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych - odcinków o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, dlatego samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych.

Pod koniec zeszłego roku firma Erbud - na mocy podpisanej umowy - została zobowiązana do wykonania napraw gwarancyjnych. Na początku stycznia wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. Prace te zostały wykonane, a ich generalnym wykonawcą była firma Erbud.

Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem