Europejski kryzys w produkcji aut dłuższy

Rosnąca w Europie nadwyżka mocy produkcyjnych samochodów nie ulegnie poprawie przynajmniej w kolejnych 3 latach - oceniają analitycy z IHS Automotive.

Publikacja: 24.06.2013 11:27

Europejski kryzys w produkcji aut dłuższy

Foto: Bloomberg

- Spodziewamy się, że sytuacja zacznie poprawiać się, gdy poziom produkcji zacznie rosnąć, tzn. na przełomie 2016 - 2017 roku - powiedział dzef prognoz produkcji pojazdów w Europie w IHS Automotive, Denis Schemoul dziennikarzowi "Automotive News Europe".

Aby uporać się z tym problemem producenci pojazdów zamykali fabryki albo podejmowali radykalne zmiany dla wykorzystania swych mocy w Europie. Renault-Nissan przeniesie produkcję subkompaktu Micra z Indii do niewykorzystanego zakładu Renaulta we Flins (Francja), gdzie koszty pracownicze są znacznie wyższe. W 2011 r. Audi zaczęło produkować swój SUV Q3 w także mającym wolne moce zakładzie Seata w Martorell pod Barceloną.

85 fabryk z wolnymi mocami

Z danych IHS wynika, że ponad polowa 160 europejskich fabryk samochodów wykorzystywała w I kwartale mniej niż 70 proc. swych mocy produkcyjnych. Od stycznia do marca 85 zakładów działało na poziomie 70 proc. lub mniejszym wobec 74 fabryk podobnie niewykorzystanych rok temu. Firma samochodowa musi zwykle wykorzystywać w 75-80 proc. swe zakłady, aby nie ponosić strat.

Szef sekcji motoryzacji w generalnej dyrekcji ds. firm i przemysłu Komisji Europejskiej, Philippe Jean uważa, że liczby te świadczą o bardziej powszechnym problemie niż ludzie sądzą. — Myślą, że chodzi o dwie fabryki Peugeota we Francji i o dwie Fiata we Włoszech. Nie, to szeroki problem odczuwany w całej Europie — stwierdził na niedawnej konferencji branżowej w Paryżu.

Jego zdaniem, jednym z rozwiązań byłoby, aby zakłady mające problemy płaciły swym pracownikom, ale utrzymywały produkcję przez trzy na cztery tygodnie. — Mogłyby wykorzystywać ten tydzień postoju linii produkcyjnej na dodatkowe szkolenia załogi, na wprowadzanie nowych technologii.

Wschód kontra Zachód

Komisja Europejska starała się rozwiązać problem nadwyżki mocy produkcyjnych, ale nie udało się — twierdzi Jean. Do fiaska przyczynił się brak powszechnej zgody krajów Unii i firm samochodowych.

Firmy starają się rozwiązać problem zamykaniem zakładów w Europie. Do końca przyszłego roku Ford, Opel, PSA Peugeot Citroen i Volvo zamkną 5 fabryk w Niemczech, Francji, W. Brytanii, Belgii i Szwecji. Dołączą do zlikwidowanych od 2008-9 r., gdy zaczął się kryzys na świecie, zakładów Opla w Antwerpii i Fiata w Termini Imerese.

W czasie, gdy zamykano fabryki w Europie Zachodniej, otwierano albo rozbudowywano zakłady w Europie Środkowej i Turcji. W wyniku tego moce produkcyjne w Europie pozostały te same przez ostatnie 10 lat, przy czym wschodnia część kontynentu zyskała kosztem zachodniej części.

- Szacujemy, że latach 2002-12 moce w Europie Zachodniej zmalały o 3 mln pojazdów, podczas gdy w tym samym okresie wzrosły o 3 mln sztuk w Europie Wschodniej i w Turcji — stwierdził Schemoul. A w tym samym czasie rynek zachodnioeuropejski zmalał do 11,3 mln sprzedanych nowych samochodów w 2012 r. z nieco ponad 14 mln w 2002 r. — wynika z danych organizacji producentów ACEA.

- Spodziewamy się, że sytuacja zacznie poprawiać się, gdy poziom produkcji zacznie rosnąć, tzn. na przełomie 2016 - 2017 roku - powiedział dzef prognoz produkcji pojazdów w Europie w IHS Automotive, Denis Schemoul dziennikarzowi "Automotive News Europe".

Aby uporać się z tym problemem producenci pojazdów zamykali fabryki albo podejmowali radykalne zmiany dla wykorzystania swych mocy w Europie. Renault-Nissan przeniesie produkcję subkompaktu Micra z Indii do niewykorzystanego zakładu Renaulta we Flins (Francja), gdzie koszty pracownicze są znacznie wyższe. W 2011 r. Audi zaczęło produkować swój SUV Q3 w także mającym wolne moce zakładzie Seata w Martorell pod Barceloną.

Biznes
Rosjanie kupili tynk do silosów atomowych w UE. Niemiecka firma zaprzecza łamaniu sankcji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Ciekawe wieści z CD Projektu. Jak sobie radzą Wiedźmin i Cyberpunk?
Biznes
Europejska zbrojeniówka napędza rynek pracy
Biznes
Nie chce, ale musi. Roman Abramowicz przenosi biznes do Rosji
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Negocjacje UE-USA przyspieszają, coraz mniej umów B2B, Tesla traci Europę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont