Wróci handel wymienny?

Konsumenci nadal ograniczają wydatki, dlatego większość z nich w przyszłości woli wymieniać się produktami czy usługami, niż płacić gotówką.

Publikacja: 25.06.2013 23:41

Wróci handel wymienny?

Foto: Flickr

Trwający od kilku lat kryzys w całej Europie bardzo szybko zmienia zwyczaje zakupowe. Do Polski zmiany i tak dotarły stosunkowo późno i w zasadzie dopiero w 2012 r. sieci handlowe odczuły mocne ograniczenie wydatków konsumenckich, co w innych krajach miało miejsce znacznie wcześniej. Jednak zmiany sięgają głębiej.

Z opublikowanego niedawno przez grupę BNP Paribas raportu L'Observatoire Cetelem wynika, że wciąż zdecydowanie przeważa chęć do oszczędzania, ale konsumenci są gotowi na kolejne zmiany w swoich strategiach. Aż 62 proc. Francuzów czy Włochów uważa, że w ciągu kilku lat większy sens od płacenia za zakupy gotówką będzie miała wymiana na różne produkty czy usługi.

W Polsce zwolenników takiego scenariusza jest niewielu mniej – taką opcję za pożądaną uważa 53 proc., a najmniej ma ona zwolenników w Wielkiej Brytanii, gdzie podoba się 39 proc. ankietowanych. – Najwięcej ankietowanych już teraz skorzystałoby z wymiany, jeśli chodzi o drobne naprawy, gotowanie czy majsterkowanie – czytamy w raporcie.

Analitycy opracowujący raport zwracają uwagę, że zmiany w zachowaniach konsumenckich są efektem wciąż utrzymującej się niepewności na rynkach oraz niskiego poziomu oceny sytuacji gospodarczej nie tylko swoich gospodarstw domowych, ale również państw. Nie jest zaskoczeniem, że w tym ujęciu najlepiej wypadają Niemcy. W 10-punktowej skali sytuacje swojego kraju w 2012 r. ocenili na 6,2 pkt., choć perspektywa na bieżący rok jest nieco gorsza i wynosi 5,9 pkt. Jednak wynik na tle zwłaszcza południa kontynentu jest wysoki – na ten rok Włosi ocenili sytuację swojego kraju na 3,2 pkt., Hiszpanie na 2,5 pkt., a Portugalczycy jedynie na 2,4 pkt.

Czy jednak perspektywa powrotu handlu wymiennego jest faktycznie realna? Inne badania już wcześniej potwierdziły, że z powodu błyskawicznego rozwoju nowych systemów płatności np. mobilnych, nie brakuje osób, które zgadzają się na rezygnację z płatności gotówkowych. Z ubiegłorocznych badań TNS Polska dla serwisu Walutomat.pl wynikało, że niemal co piąty dwudziestolatek w Polsce uważa, iż stacjonarne banki i kantory przestaną istnieć. Z kolei co ósma osoba, czyli ponad 3,8 mln Polaków w wieku powyżej 15 lat, chętnie zrezygnowałaby z gotówki na rzecz nowych form.

– Płatności elektroniczne w zawrotnym tempie wkraczają w nasze życie codzienne. Poszerza się sieć akceptacji, ale nastąpiła też zmiana mentalna Polaków – mówi Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl i Walutomat.pl.

Jego zdaniem jest zdecydowanie za wcześnie, aby mówić o zmierzchu gotówki. Można się też spodziewać, że w miarę poprawy sytuacji gospodarczej złe nastroje ustąpią i konsumenci zaczną wydawać.

Przynajmniej w Polsce pierwsze zmiany już widać. Jak podał wczoraj GUS, obroty w handlu detalicznym w maju w ujęciu rocznym wzrosły 2,4 proc. wobec 1,2 proc. w kwietniu. Wciąż jest za wcześnie na ogłoszenie ożywienia – w segmencie hurtowym obroty spadły bowiem 0,6 proc.

- W maju można było zaobserwować zintensyfikowane działania promocyjne ze względu na rozpoczynający się sezon letni. W pewnym stopniu mogły one wpłynąć na wyniki raportowane przez GUS – mówi Jarosław Kosiński, partner OC&C Strategy Consultants. - Barierą dla długookresowego odbicia koniunktury jest brak bardziej trwałego wzrostu popytu ze strony konsumentów, często powodowanego niepewnością w ocenie przyszłej sytuacji materialnej, pomimo relatywnie dobrej sytuacji makroekonomicznej w Polsce – dodaje.

Podyskutuj z nami na Facebooku

www.facebook.com/ekonomia

Czy możliwa jest rezygnacja z gotówki na rzecz wymiany na różne produkty czy usługi?

Lekka poprawa w konsumpcji

Sprzedaż detaliczna wzrosła w maju o 1,6 proc. miesiąc do miesiąca i 0,5 proc. rok do roku wobec rocznego spadku o 0,2 proc. w kwietniu – podał wczoraj GUS. Odczyt był wyższy od mediany prognoz rynkowych, która zakładała, że sprzedaż w maju w stosunku rocznym się nie zmieni. – W strukturze majowej sprzedaży detalicznej widać zaobserwowane przed miesiącem pozytywne tendencje – komentuje Rafał Sadoch, ekonomista InvestBanku. Wylicza, że pomimo iż układ dni roboczych w maju br. zachęcał raczej do odpoczynku niż do zakupów, na przyzwoitym poziomie utrzymała się dynamika sprzedaży samochodów (6,1 proc. rocznego wzrostu wobec 5,8 proc. w kwietniu), odzieży (9,9 proc. wobec 11,6 proc. ) oraz mebli, RTV i AGD (7,5 proc. wobec 8,9 proc.). Dosyć silnie wzrosła też sprzedaż żywności (o 4,8 proc. wobec 3,6 proc. w kwietniu) oraz w tzw. niewyspecjalizowanych sklepach (o 10,7 proc. wobec 4,9 proc. w kwietniu). Ale jest to związane głównie z układem Świąt Wielkanocnych oraz Bożego Ciała w kalendarzu względem poprzedniego roku.

– Polacy zaczynają z większym optymizmem spoglądać w przyszłość, bo coraz chętniej wydają pieniądze w sklepach. Maj był pod tym względem przełomowy. Co prawda sprzedaż detaliczna wzrosła tylko o 0,5 proc., ale w maju ub. roku mieliśmy bardzo wysoki punkt odniesienia. Przedsiębiorstwa odczuwają ten większy popyt i i sygnalizują, że gospodarstwa domowe obudziły się z długiego zimowego letargu – uważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekspert Konfederacji Lewiatan. – Spadła za to sprzedaż paliw (o 7,2 proc.) i to pomimo postępujących obniżek cen paliw (o 8,2 proc. w maju wobec maja 2012 r.) oraz dwóch długich weekendów – zauważa Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Polska, co jego zdaniem świadczy jednak o tym, że Polacy wciąż „trzymają się za kieszenie".     —acw

Trwający od kilku lat kryzys w całej Europie bardzo szybko zmienia zwyczaje zakupowe. Do Polski zmiany i tak dotarły stosunkowo późno i w zasadzie dopiero w 2012 r. sieci handlowe odczuły mocne ograniczenie wydatków konsumenckich, co w innych krajach miało miejsce znacznie wcześniej. Jednak zmiany sięgają głębiej.

Z opublikowanego niedawno przez grupę BNP Paribas raportu L'Observatoire Cetelem wynika, że wciąż zdecydowanie przeważa chęć do oszczędzania, ale konsumenci są gotowi na kolejne zmiany w swoich strategiach. Aż 62 proc. Francuzów czy Włochów uważa, że w ciągu kilku lat większy sens od płacenia za zakupy gotówką będzie miała wymiana na różne produkty czy usługi.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku