– Zielone biurowce wpisują się w politykę rozwoju dojrzałych organizacji biznesowych. Coraz częściej stają się także ważnym elementem strategii CSR – mówi Agnieszka Jackowska, dyrektor zarządzająca Infosys BPO Poland. Jak dodaje, nowoczesne biuro w dobrej lokalizacji wzmacniając markę pracodawcy wspiera rekrutację, zaś funkcjonalne wnętrza z udogodnieniami dla pracowników pomagają stworzyć przyjazną atmosferę w miejscu pracy.
Według badań przeprowadzonych przez Herschong Mahone Group, bardzo duże znaczenie ma dzienne światło w biurze, które pomaga zmniejszyć absencje chorobowe pracowników do maksimum trzech dni w roku i wyraźnie poprawia wydajność pracy.
– Pracownicy mogą wykonać te same zadania, na które ich koledzy bez optymalnego dostępu do światła dziennego, potrzebowaliby dodatkowo prawie czterech dni w miesiącu – podkreśla Devin Saylor, dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w Skanska Commercial Development Europe. Badanie wykazało, że pracownicy call center są w stanie wykonywać swoje obowiązki nawet o 12 proc. szybciej, jeżeli w biurze mają dostęp do naturalnego światła i widoków za oknem. Joanna Borowicz, dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich w Holicon przyznaje, że nie każdy pracownik dużego centrum może mieć bezpośredni dostęp do okna. Dlatego liczy się odpowiednie zorganizowanie przestrzeni. – W contact centers w tym celu wykorzystywane są m.in. przeszklone ścianki działowe i meble w jasnej kolorystyce – mówi Borowicz.
Ważna jest też odpowiednia wentylacja, która pozwala nawet na 11-proc. poprawę efektywności. O trzy proc. wzrasta wydajność osób, które mają możliwość indywidualnego dostosowywania temperatury do swoich potrzeb. Jak twierdzi Arkadiusz Rudzki ze Skanska Property Poland, stworzenie optymalnego klimatu w budynku, w którym przebywają nawet tysiące osób, jest dziś możliwe dzięki takim rozwiązaniom jak np. inteligentny system BMS (Building Management System). Dopasowuje on parametry naświetlenia, wentylacji i temperatury do wymagań użytkowników
Badanie, które przed kilkoma laty przeprowadziła firma Deloitte we współpracy z Charlesem Lockwoodem, ekspertem w dziedzinie zrównoważonego budownictwa komercyjnego, wykazało, że większość pracodawców, którzy wdrożyli zielone rozwiązania, zaobserwowali ich pozytywny wpływ na zarządzanie ludźmi. 93 proc. z nich oceniło, że łatwiej teraz rekrutować utalentowanych kandydatów, 87 proc. pracodawców odnotowało wzrost produktywności, a 81 proc. obniżenie poziomu rotacji pracowników.