Rośnie sprzedaż wody

Kolejne lata będą udane dla producentów wód butelkowanych. W 2017 r. wydamy na nie już niemal 6 mld zł.

Aktualizacja: 29.08.2013 10:09 Publikacja: 28.08.2013 23:38

Upalny początek sierpnia był czasem żniw dla branży napojowej. Najbardziej z wysokich temperatur skorzystali producenci wód mineralnych.

– W całym sierpniu sprzedaż wody może być nawet o 20 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem – szacuje Marek Sumiła, dyrektor ds. sprzedaży Żywca-Zdroju, producenta najpopularniejszej wody butelkowanej w Polsce. – Taki wynik może sprawić, że w skali całego roku rynek wody butelkowanej  urośnie o niemal 5 proc. W dobie kryzysu, kiedy konsumenci ograniczają wydatki,  byłby to bardzo dobry rezultat – dodaje.

Udane lato zrekompensuje branży skutki długiej zimy, przez którą tempo sprzedaży wody wyhamowało nieco w pierwszym półroczu. Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że wielkość sprzedaży detalicznej wody urosła wówczas o 2,4 proc. – Branża spodziewała się niemal dwukrotnie większego wyniku – przyznaje Sumiła. Jej przedstawiciele są zgodni, że zima może jeszcze nieraz negatywnie wpłynąć na sprzedaż wody. Rynek ten ma jednak nadal szanse na rozwój, w przeciwieństwie np. do soków czy napojów gazowanych, które lata boomu mają już raczej za sobą.

– W Polsce stale rośnie zainteresowanie zdrowym stylem życia, zdrowym odżywianiem. Trend ten będzie sprzyjał wzrostowi spożycia wód butelkowanych kosztem napojów gazowanych – uważa Adam Bogacz, prezes AKB Consulting, firmy specjalizującej się w branży napojowej.

Firma badawcza Euromonitor prognozuje, że w 2017 roku wartość polskiego rynku wody sięgnie 6 mld zł. W tym roku będzie na poziomie niemal 4,7 mld zł.

Wzrostu popytu na wodę o 3–5 proc. rok do roku w najbliższych czterech, pięciu latach spodziewa się z kolei Żywiec-Zdrój. – Wszystko wskazuje na to, że rosnąć będzie również segment tzw. wód smakowych, stanowiący alternatywę dla wysokosłodzonych, kolorowych napojów – uważa Marek Sumiła.

Adam Bogacz spodziewa się natomiast większego zainteresowania Polaków wodami funkcjonalnymi, czyli poprawiającymi zdrowie i kondycję. Takie produkty oferują już m.in. Ustronianka, Zbyszko czy Voda Naturalna.

Przez najbliższe lata wody funkcjonalne mimo wzrostu sprzedaży, pozostaną jednak niszowe. Euromonitor zakłada, że w 2017 roku wydamy na nie w sumie ok. 80 mln zł wobec niespełna 30 mln zł w tym roku.

Eksperci domu mediowego Equinox Polska policzyli, że w pierwszej połowie 2013 roku producenci wód w Polsce wydali na reklamę w sumie 88 mln zł. To wprawdzie o niemal 25 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Nadal jednak na wody przypada 22 proc. wydatków reklamowych  całej branży napojowej. Więcej w pierwszej połowie 2013 r. pochłonęły tylko reklamy napojów gazowanych – 177,4 mln zł.

Najwięcej na reklamę, w pierwszej połowie 2013 r., spośród niemal 60 marek wód mineralnych wydała Cisowianka, której dystrybutorem są Polskie Zdroje. Według wyliczeń Equinox Polska było to ok. 18 mln zł. W tym czasie w mediach pojawiły się reklamy Cisowianki Perlage z aktorką Moniką Bellucci.

Cisowianka doczekała się dużego zainteresowania wśród internautów. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) szacuje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy marka ta miała na swoim koncie 1043 wzmianki w Internecie. Wyprzedził ją tylko Żywiec-Zdrój, który doczekał się 1080 wzmianek. W sumie, według szacunków IMM, reklamy obu tych marek kosztowały niemal 30 mln zł.

Trzecie miejsce zajęła Muszynianka (814 wzmianek). W ciągu minionego roku wydatki na jej reklamy wyniosły ok. 12,6 mln zł – podaje IMM.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Upalny początek sierpnia był czasem żniw dla branży napojowej. Najbardziej z wysokich temperatur skorzystali producenci wód mineralnych.

– W całym sierpniu sprzedaż wody może być nawet o 20 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem – szacuje Marek Sumiła, dyrektor ds. sprzedaży Żywca-Zdroju, producenta najpopularniejszej wody butelkowanej w Polsce. – Taki wynik może sprawić, że w skali całego roku rynek wody butelkowanej  urośnie o niemal 5 proc. W dobie kryzysu, kiedy konsumenci ograniczają wydatki,  byłby to bardzo dobry rezultat – dodaje.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?