Rośnie sprzedaż wody

Kolejne lata będą udane dla producentów wód butelkowanych. W 2017 r. wydamy na nie już niemal 6 mld zł.

Aktualizacja: 29.08.2013 10:09 Publikacja: 28.08.2013 23:38

Upalny początek sierpnia był czasem żniw dla branży napojowej. Najbardziej z wysokich temperatur skorzystali producenci wód mineralnych.

– W całym sierpniu sprzedaż wody może być nawet o 20 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem – szacuje Marek Sumiła, dyrektor ds. sprzedaży Żywca-Zdroju, producenta najpopularniejszej wody butelkowanej w Polsce. – Taki wynik może sprawić, że w skali całego roku rynek wody butelkowanej  urośnie o niemal 5 proc. W dobie kryzysu, kiedy konsumenci ograniczają wydatki,  byłby to bardzo dobry rezultat – dodaje.

Udane lato zrekompensuje branży skutki długiej zimy, przez którą tempo sprzedaży wody wyhamowało nieco w pierwszym półroczu. Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że wielkość sprzedaży detalicznej wody urosła wówczas o 2,4 proc. – Branża spodziewała się niemal dwukrotnie większego wyniku – przyznaje Sumiła. Jej przedstawiciele są zgodni, że zima może jeszcze nieraz negatywnie wpłynąć na sprzedaż wody. Rynek ten ma jednak nadal szanse na rozwój, w przeciwieństwie np. do soków czy napojów gazowanych, które lata boomu mają już raczej za sobą.

– W Polsce stale rośnie zainteresowanie zdrowym stylem życia, zdrowym odżywianiem. Trend ten będzie sprzyjał wzrostowi spożycia wód butelkowanych kosztem napojów gazowanych – uważa Adam Bogacz, prezes AKB Consulting, firmy specjalizującej się w branży napojowej.

Firma badawcza Euromonitor prognozuje, że w 2017 roku wartość polskiego rynku wody sięgnie 6 mld zł. W tym roku będzie na poziomie niemal 4,7 mld zł.

Wzrostu popytu na wodę o 3–5 proc. rok do roku w najbliższych czterech, pięciu latach spodziewa się z kolei Żywiec-Zdrój. – Wszystko wskazuje na to, że rosnąć będzie również segment tzw. wód smakowych, stanowiący alternatywę dla wysokosłodzonych, kolorowych napojów – uważa Marek Sumiła.

Adam Bogacz spodziewa się natomiast większego zainteresowania Polaków wodami funkcjonalnymi, czyli poprawiającymi zdrowie i kondycję. Takie produkty oferują już m.in. Ustronianka, Zbyszko czy Voda Naturalna.

Przez najbliższe lata wody funkcjonalne mimo wzrostu sprzedaży, pozostaną jednak niszowe. Euromonitor zakłada, że w 2017 roku wydamy na nie w sumie ok. 80 mln zł wobec niespełna 30 mln zł w tym roku.

Eksperci domu mediowego Equinox Polska policzyli, że w pierwszej połowie 2013 roku producenci wód w Polsce wydali na reklamę w sumie 88 mln zł. To wprawdzie o niemal 25 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Nadal jednak na wody przypada 22 proc. wydatków reklamowych  całej branży napojowej. Więcej w pierwszej połowie 2013 r. pochłonęły tylko reklamy napojów gazowanych – 177,4 mln zł.

Najwięcej na reklamę, w pierwszej połowie 2013 r., spośród niemal 60 marek wód mineralnych wydała Cisowianka, której dystrybutorem są Polskie Zdroje. Według wyliczeń Equinox Polska było to ok. 18 mln zł. W tym czasie w mediach pojawiły się reklamy Cisowianki Perlage z aktorką Moniką Bellucci.

Cisowianka doczekała się dużego zainteresowania wśród internautów. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) szacuje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy marka ta miała na swoim koncie 1043 wzmianki w Internecie. Wyprzedził ją tylko Żywiec-Zdrój, który doczekał się 1080 wzmianek. W sumie, według szacunków IMM, reklamy obu tych marek kosztowały niemal 30 mln zł.

Trzecie miejsce zajęła Muszynianka (814 wzmianek). W ciągu minionego roku wydatki na jej reklamy wyniosły ok. 12,6 mln zł – podaje IMM.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Upalny początek sierpnia był czasem żniw dla branży napojowej. Najbardziej z wysokich temperatur skorzystali producenci wód mineralnych.

– W całym sierpniu sprzedaż wody może być nawet o 20 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem – szacuje Marek Sumiła, dyrektor ds. sprzedaży Żywca-Zdroju, producenta najpopularniejszej wody butelkowanej w Polsce. – Taki wynik może sprawić, że w skali całego roku rynek wody butelkowanej  urośnie o niemal 5 proc. W dobie kryzysu, kiedy konsumenci ograniczają wydatki,  byłby to bardzo dobry rezultat – dodaje.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje